Eftersom proximitetseffekten beror av 8-komponenten i miken, så borde det väl inte finnas nån proximitetseffekt vid ljud som infaller rakt från sidan?
Och den borde väl vara annorlunda i ett diffust fält?
Eller bänker jag taklänges nu?
Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Pratar vi njure, åtta, eller nån variant?
Svante skrev:Piotr skrev:Pratar vi njure, åtta, eller nån variant?
Det spelar ingen roll, ju. En njure har en åtta i sig, åttan har proximity, kulan inte.
n3mmr skrev:Ett fullständigt diffust fält (långt från orgeln i en kyrka med massor av knäppa inredningsgrejer) borde ge en svagare proximitetseffekt på basgången
n3mmr skrev:...
Ett fullständigt diffust fält (långt från orgeln i en kyrka med massor av knäppa inredningsgrejer) borde ge en svagare proximitetseffekt på basgången
Eller?
n3mmr skrev:Jag bänkade taklänges!
Jag ville prata om nåt jag upplever med inspelningar med CM3, att den kompensation som sänker basen ibland inte ger så stort bortfall i basen som annars, och det verkar t ex vara så att det händer nära den bakre avlägsnaste väggen i norra reals aula, men jag börjar nu tro att jag inte riktigt vet vad jag hör.
Svante skrev:Enligt tonkurvan på lådan dämpas 30 Hz med 6 dB. Kanske är inte orgeln så grundtonsrik? Om du tittar i spektrum, och normaliserar så att de högre deltonerna från de två mikrofonerna är lika starka, är det då ingen skillnad vid grundtonen (32 Hz), eller är den kanske 6 dB ändå?
n3mmr skrev:Svante skrev:Enligt tonkurvan på lådan dämpas 30 Hz med 6 dB. Kanske är inte orgeln så grundtonsrik? Om du tittar i spektrum, och normaliserar så att de högre deltonerna från de två mikrofonerna är lika starka, är det då ingen skillnad vid grundtonen (32 Hz), eller är den kanske 6 dB ändå?
Det kanske skulle ge nåt.
Du menar att orgeln skulle åstadkomma lägsta tonerna som skillnad av övertoner? Det ser inte så ut, men jag ska kolla mer noga på dator.
paa skrev:n3mmr skrev:...
Ett fullständigt diffust fält (långt från orgeln i en kyrka med massor av knäppa inredningsgrejer) borde ge en svagare proximitetseffekt på basgången
Eller?
Vad menar du med svagare proximity-effekt på långt håll?
Det är ju det som är själva proximity-effekten, att den blir kraftigare ju närmare man kommer.
IngOehman skrev:Fast jag tror kanske att frågeställaren pratar om att proximity-effekten (eller hellre "den avståndsberoende klangen") är stabilare på längre avstånd. Alltså att klangen uppfattas likadan på 3 som på 30 meters avstånd.
Om det är det han menar så har han rätt. Och därför är det lätt att klangkorriera en mikrofon med riktverkan - som bara lyssnar på ljud mellan 3 och oändligt många meter bort - eftersom de alla kräver samma klangkorrigering.
Nör det göller vad som händer "nära" en vägg som funktion av mikrofonens upptagningskarskteristika så kan rätt så kul effekter uppstå... Om man t ex placerar en kula och en njure (som för diskussionen vi kan säga har bra balans först då det är så nära som 40 cm till ljudkällan) några meter ifrån en vägg bakom dem, säg 3 meter, så kan njuren - trots många meter till ljudkällan - vara den som ger mest bas.
Det beror på fasvänd bakvåg. Om vi spelar t ex knappt 30 Hz från en orgel (talar om grundtonen) som har en våglängd om 12 meter, så kommer väggen bakom mikrofonerna att ge en dipp för kulan (och för hörseln) men njurmikrofonen ger motsatta effekten - det blir en bashöjning vid frekvensen ifråga.
Vh, iö
- - - - -
Fenomenet kan alternativt beskrivas som att vi med mikrofonerna befinner oss i en stående våg (vilket inte skall blandas ihop med en resonans) där mikrofonen är i den stående vågens tyckminima. Då blir det väldigt tyst. För åtta-delens del, som lyssnar på partikelrörelserna i vågen, är det allt annat än tyst dock.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster