Kraftigt glödande rör i rörförstärkare. AutoBias problem?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Kraftigt glödande rör i rörförstärkare. AutoBias problem?

Inläggav dewpo » 2017-01-19 15:24

Hej, min rörförstärkare har vid två tillfällen betet sig felaktigt. Ena röret har börjat glöda mycket kraftigare än dom andra och den luktade som om den gick varm... Jag har googlat lite och det verkar som om det kan vara ett par tre olika fel...

1# Dåligt Rör.
2# Fel Bias, I mitt fall krånglade AutoBias...
3# Kopplings kondensatorerna läcker likström.

Hur går man vidare? Byta Rör och hoppas på det bästa? Kontakta återförsäljaren "den är 5 år gammal så det finns ingen garanti? eller är det något man kan fixa själv? :roll:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Kraftigt glödande rör i rörförstärkare. AutoBias proble

Inläggav Perfector » 2017-01-19 15:39

dewpo skrev:Hej, min rörförstärkare har vid två tillfällen betet sig felaktigt. Ena röret har börjat glöda mycket kraftigare än dom andra och den luktade som om den gick varm... Jag har googlat lite och det verkar som om det kan vara ett par tre olika fel...

1# Dåligt Rör.

Hur går man vidare? Byta Rör och hoppas på det bästa? Kontakta återförsäljaren "den är 5 år gammal så det finns ingen garanti? eller är det något man kan fixa själv? :roll:

1. Du behöver ett komplett schema innan du börjar rota.
2. Du behöver felsöka var felet har sitt ursprung.
3. Lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-01-19 16:39

dewpo skrev:Hej, min rörförstärkare har vid två tillfällen betet sig felaktigt. Ena röret har börjat glöda mycket kraftigare än dom andra och den luktade som om den gick varm... Jag har googlat lite och det verkar som om det kan vara ett par tre olika fel...

1# Dåligt Rör.

Fråga dig först : vad är det som glöder. Är det glödtråden du ser så syns den olika mycket tom på olika examplar
av samma fabrikat.
Nästa fråga : låter det konstigt/annorlunda ?

2 och 3 ovan kan du rent allmänt utesluta. Men se till att skaffa ett schema!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-01-19 16:45

Kan du inte prova snabbt byta plats på rören för att utesluta om det är röret som felar.

Om det nu finns två likadana rör alltså..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-19 16:58

peterh skrev:

1# Dåligt Rör.

Fråga dig först : vad är det som glöder. Är det glödtråden du ser så syns den olika mycket tom på olika examplar
av samma fabrikat.

Hela Röret började glöda inte bara där det brukar glöda så att säga... Men vad jag kunde höra lät det inte annorlunda. Alla 4 rören är en matchad quad och dom är precis lika, men beter sig inte lika. Schema har jag tyvärr gått bet på att skaffa fram jag har beställt och betalt för ett men dom kunde inte leverera och jag fick pengarna tillbaka, Jag vet inte vart jag skall vända mig för att få tag på ett.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-19 17:38

Beteckning på enheten så kan vi söka och kanske hjälpa dig med ett schema.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-19 18:02

bassman skrev:Kan du inte prova snabbt byta plats på rören för att utesluta om det är röret som felar.

Om det nu finns två likadana rör alltså..

Provade att byta plats på rören, och... nu fungerar den som vanligt igen inget rör glöder onormalt, men det har hänt två gånger nu att ena röret glöda onormalt något måste var fel... Vågar man spela på den om man håller den under uppsikt?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-19 18:21

Testa med att skifta rör å se om lyset flyttar sig med rörbytet. Gissar på att det
är röret som börjat fallera . . . typ. Om du har individuell autobias på varje rör
så behöver ett nytt rör inte nödvändigtvis vara matchat med de övriga. Du kan,
även om du inte har ett schema, öppna stärkaren å kolla om något motstånd i
närheten av det lysande röret verkar att ha gått varmt(ett dåligt/felaktigt rör
kan, om du har otur, dra med sig/steka något eller några motstånd).

OBS: Om du öppnar stärkaren så kan det vara bra att först köra ur nätdelen
på spänning/ström genom att spela musik samtidigt som du drar ur nätsladden
å låter "lytarna spela ur sig" (om nu steget inte är relästyrt på utgången).
Med detta vill jag ha sagt att spänningarna i en rörstärkare kan vara livsfarliga
( :oops: ) om man inte är försiktig.

Ps.Ser nu att du redan skiftat rör så kolla gärna om du ser några stekta komponenter
inne i stärkaren innan du fortsätter att spela. Att rensa rörsocklar å rörpinnar är inte
heller fel när du ändå håller på.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-19 18:30

Laila skrev:Testa med att skifta rör å se om lyset flyttar sig med rörbytet. Gissar på att det
är röret som börjat fallera . . . typ. Om du har individuell autobias på varje rör
så behöver ett nytt rör inte nödvändigtvis vara matchat med de övriga. Du kan,
även om du inte har ett schema, öppna stärkaren å kolla om något motstånd i
närheten av det lysande röret verkar att ha gått varmt(ett dåligt/felaktigt rör
kan, om du har otur, dra med sig/steka något eller några motstånd).

OBS: Om du öppnar stärkaren så kan det vara bra att först köra ur nätdelen
på spänning/ström genom att spela musik samtidigt som du drar ur nätsladden
å låter "lytarna spela ur sig" (om nu steget inte är relästyrt på utgången).
Med detta vill jag ha sagt att spänningarna i en rörstärkare kan vara livsfarliga
( :oops: ) om man inte är försiktig.

Ps.Ser nu att du redan skiftat rör så kolla gärna om du ser några stekta komponenter
inne i stärkaren innan du fortsätter att spela. Att rensa rörsocklar å rörpinnar är inte
heller fel när du ändå håller på.

Jag tror jag märkte ganska snabbt att något var fel, När röret började glöda kraftigt stängde ja snabbt av, Inget övrigt verkar skadat men jag är orolig för att det ska hända igen... Röret verkar inte heller skadat det fungerar normalt med samma rör nu igen, men jag antar att det bara är dumt att inte byta, Innan det tar hela förstärkaren med sig...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-19 18:40

Om "hela röret" glöder beror det på för hög anodförlust. Det går helt enkelt för mycket ström genom röret givet anodspänningen.

1# Dåligt Rör.
Ganska sannolikt beroende på vad det är för rör.

Vad menar du med "auto-bias"? Autobias används av Erik Andersson (Edison, Audion, Audio Innovation) för att beteckna katod-bias. En sådan lösning är i princip idiotsäker om det rör sig om separata katodmotstånd och kompenserar ganska bra för olikheter i rören. Menar du något annat (typ en elektronisk reglering av katodströmmen)?

3# Kopplingskondensatorerna läcker likström.
Kan vara men då får de vara allt bra sopiga. Kina-apparat? Det skulle dock förklara effekten även om man har katodbias. Sådana fel kan också komma och gå beroende på hur varm förstärkaren är (intermittenta fel är det värsta man kan råka ut för).

Om det hela tiden är samma rör som ställer till problem så är röret slut. Om det är samma rörplats som ställer till problemet så är det förstärkaren. Visst kan du spela "under uppsikt" - det enda som kommer att hända är att du förstör rören. Transformatorn klarar sig nog men jag kan inte svära på det. Om det är förstärkaren det är fel på får du snart göra samma sak med nästa uppsättning rör. Och nästa. Och nästa.

Så OM det är samma rör som glöder oavsett position - byt. Om det glöder på samma position så bör du lämna bort förstärkare för felsökning. Dina frågor antyder att du inte skall ge dig på det själv.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-01-19 18:43

dewpo skrev:
peterh skrev:

1# Dåligt Rör.

av samma fabrikat.

Hela Röret började glöda inte bara där det brukar glöda så att säga... Men vad jag kunde höra lät det inte annorlunda. Alla 4 rören är en matchad quad och dom är precis lika, men beter sig inte lika. Schema har jag tyvärr gått bet på att skaffa fram jag har beställt och betalt för ett men dom kunde inte leverera och jag fick pengarna tillbaka, Jag vet inte vart jag skall vända mig för att få tag på ett.

I mitt första svar begick jag ett misstag, jag läste "förförstärkare". I sådana glöder inga anoder .
Men det är uppenbarligen en förstärkare med effektsteg, och här kan det hända. Det kan vara så
enkelt som att du byter rören ( gamla rör kan råka ut för en strömrusning, speciellt om det är en
slarvid/dålig design. Ett rör som lyst rött om anoder är inte ok och skall bytas.

Vad är det för rör ( vad står det på dem ) ?
Vad är det för förstärkare ?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-19 18:53

DQ-20 skrev:Om "hela röret" glöder beror det på för hög anodförlust. Det går helt enkelt för mycket ström genom röret givet anodspänningen.

1# Dåligt Rör.
Ganska sannolikt beroende på vad det är för rör.

Vad menar du med "auto-bias"? Autobias används av Erik Andersson (Edison, Audion, Audio Innovation) för att beteckna katod-bias. En sådan lösning är i princip idiotsäker om det rör sig om separata katodmotstånd och kompenserar ganska bra för olikheter i rören. Menar du något annat (typ en elektronisk reglering av katodströmmen)?

3# Kopplingskondensatorerna läcker likström.
Kan vara men då får de vara allt bra sopiga. Kina-apparat? Det skulle dock förklara effekten även om man har katodbias. Sådana fel kan också komma och gå beroende på hur varm förstärkaren är (intermittenta fel är det värsta man kan råka ut för).

Om det hela tiden är samma rör som ställer till problem så är röret slut. Om det är samma rörplats som ställer till problemet så är det förstärkaren. Visst kan du spela "under uppsikt" - det enda som kommer att hända är att du förstör rören. Transformatorn klarar sig nog men jag kan inte svära på det. Om det är förstärkaren det är fel på får du snart göra samma sak med nästa uppsättning rör. Och nästa. Och nästa.

Så OM det är samma rör som glöder oavsett position - byt. Om det glöder på samma position så bör du lämna bort förstärkare för felsökning. Dina frågor antyder att du inte skall ge dig på det själv.

DQ-20

Jag har bytt plats på rören nu, får se om det glöder nästa gång på vänster eller höger sida eller inte alls. glöder det på höger sida blir det rörbyte på vänster sida så får jag lämna in förstärkaren för felsökning, Hur ska jag klara mig utan musik när den är på repartion :(

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-19 19:10

peterh skrev:
dewpo skrev:
peterh skrev:Fråga dig först : vad är det som glöder. Är det glödtråden du ser så syns den olika mycket tom på olika examplar
av samma fabrikat.

I mitt första svar begick jag ett misstag, jag läste "förförstärkare". I sådana glöder inga anoder .
Men det är uppenbarligen en förstärkare med effektsteg, och här kan det hända. Det kan vara så
enkelt som att du byter rören ( gamla rör kan råka ut för en strömrusning, speciellt om det är en
slarvid/dålig design. Ett rör som lyst rött om anoder är inte ok och skall bytas.

Jag bytte rör för 1 år sedan för det var lite problem med miss ljud från dom gamla. Det är TAD el34 rör. Enligt uppgift är det AutoBias på förstärkaren så det ska inte behöva justeras. Om det finns olika varianter på AutoBias har jag ingen aning om inte då heller vilken variant det i så fall är :roll:

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-01-19 19:17

dewpo skrev:
peterh skrev:
dewpo skrev:

Jag bytte rör för 1 år sedan för det var lite problem med miss ljud från dom gamla. Det är TAD el34 rör. Enligt uppgift är det AutoBias på förstärkaren så det ska inte behöva justeras. Om det finns olika varianter på AutoBias har jag ingen aning om inte då heller vilken variant det i så fall är :roll:

EL34 finns i många fabrikat, du behöver inte köpa TAD.
Att ett rör börjat glöda kan bero på röret, och efter detta är det inte att lita på.
Vad gäller rör, om det är 2 EL34 per kanal så bör de bytas tilsammans, och till matchat par.

Men tillbaka till förstärkaren, vad heter den ? Det kan finnas någon med schema.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-19 19:31

peterh skrev:
dewpo skrev:
peterh skrev:

EL34 finns i många fabrikat, du behöver inte köpa TAD.
Att ett rör börjat glöda kan bero på röret, och efter detta är det inte att lita på.
Vad gäller rör, om det är 2 EL34 per kanal så bör de bytas tilsammans, och till matchat par.

Men tillbaka till förstärkaren, vad heter den ? Det kan finnas någon med schema.

Xindak Mt-3 och jag har försökt få fram schema men inte lyckats...

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-01-19 22:26

Gå du tillbaka till handlaren och framhärda i att du vill ha en service manual med schema. Köp den om så krävs.

Det finns en polack som "pillat lite" i en och hävdar att den inte alls är justeringsfri, och det syns
mycket riktigt trimpot-ar på de bilder han visar.
Om bias behöver ställas in så är det viktigt.
Lika viktigt som att du ersätter med matchade rör.
Bor du i götet kan jag nog tipsa om bra mekare.

http://www.trioda.com/index.php/en/equi ... indak-mt-3

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-19 23:22

dewpo skrev:Xindak Mt-3

Snygg! Mer retro blir det inte.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-19 23:36

peterh skrev:Gå du tillbaka till handlaren och framhärda i att du vill ha en service manual med schema. Köp den om så krävs.

Det finns en polack som "pillat lite" i en och hävdar att den inte alls är justeringsfri, och det syns

Min är den integrerade versionen men dom är i det närmaste identiska förutom att min har ingångs väljare och volymratt. Konstigt att uppgiften om AutoBias finns på flera ställen. Känns olyckligt att jag på sätt och vis bidragit till att sprida den felaktiga informationen vidare :oops: . Blir till att få den justerad på något vis då om den fel justerad nu. Konstigt att dom inte valt en vanlig placering av justerings potarna tillgänglig utifrån om det behöver justeras efter rörbyten :?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-20 01:02

peterh skrev:Gå du tillbaka till handlaren och framhärda i att du vill ha en service manual med schema. Köp den om så krävs.

Det borde nu vara glasklart för alla att man ALDRIG kan få får många multimetrar...

Nuskavise. Vid varje par slutrör sitter två gröna 10 Ω motstånd (5 W). Detta är katodmotstånd: man kan på lödningar på baksidan på kortet se att de är kopplade till jord och pinne 1 (bromsgaller) + 8 (katod) på slutrören. Då kan det inte vara fråga om ren "autobias" (katodbias) eftersom värdet är för lågt: i så fall borde de vara ca 260-470 Ω /rör och avkopplade. Med tanke på vad som är misstänkt likt en biaskrets vid sidan av de röda kopplingskondensatorerna så verkar det som det är en kombination av fixed bias med liiiite katodbias. Jag gissar därför att "autobias" avser att man inte behöver justera om rören när man switchar mellan pentod och triod. Men det är i det här fallet mer en fråga om val av arbetspunkt än en särskild kretslösning. De misstänkta katodmotstånden verkar inte vara avkopplade. Värdet är så jämnt och litet att jag misstänker att det mest är för mätändamål: om man sätter bias till 50 mA/rör så blir det 0,5 volt över motstånden. Det sitter ett par kondingar runt slutrören men de är på 22 μF/250 V och det ser ut som om + är kopplat till jord så det kan sannolikt vara avkopplingskondingar för biaskretsen. Pinne 3 (anod) har två ledare anslutna. En går direkt till en kopparbana som går ända bort till kanten av kortet där utgångstrafon är inlödd och den andra går via en annan bana till en två-polig switch som kopplar ihop pinne 4 (skärmgaller) antingen med anod (triod) eller matningen (pentod).

I vilket fall. Det finns en biaskrets som går att justera och apparaten bör klassas som "fixed bias". JAG skulle justera vid varje rörbyte men då måste man ha manualen eller åtminstone rekommenderade värden för tomgångsströmmen. På det hela taget ett snyggt bygge: symmetrisk uppbyggnad, dubbelsidigt kretskort, till synes justa komponenter och av bilderna att döma är lödningarna helt ok. 6N8P som drivrör ser ju maffigt ut även om det är i allt väsentlig en oktalversion av ECC82. Kretslösning är med all säkerhet en vanlig Mullard och det borde låta ganska mycket "rör" om den - i synnerhet om man tar hänsyn till drivrören. Och det är väl bra om det nu är en rörförstärkare man är ute efter. Lycka till.

OPPS! Mina kommentarer gäller versionen som fanns i länken.

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2017-01-20 01:32, redigerad totalt 2 gånger.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2017-01-20 01:05

Instämmer.
Nja,autobias och autobias...
Misstänker att den har samma koppling som Musical Angel.Man skapar en negativ spänning i nätdelen som sedan kopplas in på slutrörens galler.Via katodmotstånden kan man sedan trimma in varje rör för sig-mäts över ett extra 10 Ohm motstånd(schemat lite annorlunda)

Obs att det fortfarande rör sig om Autobias eftersom det finns katodmotstånd.Annars skulle katoderna vara jordade och inte skyddas av motstånden.

Det finns en del skrivet om snarlika Xindak V30 på nätet.
Bilagor
musical angel sch.jpg
musical angel sch.jpg (68.53 KiB) Visad 3994 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-20 01:39

Vad kostar en justering av en rörförstärkare egentligen... Jag måste ju komma vidare på något sätt :arrow: :( :( :( :( Jag har redan abstinens sitter och rullar tummarna för fullt...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-20 02:06

rolfzetterberg skrev:Obs att det fortfarande rör sig om Autobias eftersom det finns katodmotstånd.Annars skulle katoderna vara jordade och inte skyddas av motstånden.

Nej, det är inte "auto-bias" om man menar att tomgångsströmmen är mer eller mindre självreglerande (eller att anodförlusten är självreglerande som i Sentec M30). Skillnaden är högst marginell jämfört med inget motstånd alls. Katoderna skyddas heller inte av motståndet på 10 ohm om det blir fel i biaskretsen. Jordar man styrgallret i den här kretsen (ca 360 V på anod och skärmgaller) smäller röret av direkt eftersom det kommer att gå ca 400 mA eller så genom katoden (eller så mycket som strömförsörjningen kan ge). Det ger då endast 4 V över katodmotståndet. Detta sänker visserligen katodströmmen med kanske 100 mA men 400 eller 500 mA spelar ingen roll i sammanhanget - det blir minifyrverkeri i alla fall.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2017-01-20 12:36

Vad "Autobias" egentligen är i den här förstärkaren skulle vara intressant att få från tillverkaren eller ett schema. Men att det finns där i någon form är nog troligt.
Fast å andra sidan ska man inte lita alltför mycket på tillverkares ordval.Vi får väl se.

Fel kan det bli på alla möjliga sätt.Det var inte det jag avsåg och jag borde ha använt ett annat ord än "skyddas".Ber om ursäkt för det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-20 13:54

Jag har bl.a. en "Music Angel" å den har ingen "autobias" utan en klassisk "fixed bias" där man
ställer tomgångsströmmen genom att mäta å justera spänningen över ett 10 ohm:s katodmotstånd
separat på/för varje kanal. Man kan, om man vill, även använda sig av ett mindre motstånd tex
1 ohm. Vilket man väljer är i princip egalt för funktionen så länge som man räknar om spänningsvärdena
i motsvarande grad, tror jag . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-21 22:13

Laila skrev:Jag har bl.a. en "Music Angel" å den har ingen "autobias" utan en klassisk "fixed bias" där man
ställer tomgångsströmmen genom att mäta å justera spänningen över ett 10 ohm:s katodmotstånd
separat på/för varje kanal. Man kan, om man vill, även använda sig av ett mindre motstånd tex
1 ohm. Vilket man väljer är i princip egalt för funktionen så länge som man räknar om spänningsvärdena
i motsvarande grad, tror jag . . . typ.

Ja, så länge det är litet så är det sannolikt bara för att trimma biasen. Dynaco använde ett värde så att spänning skulle bli ca 1,56 volt, dvs. samma som ett nytt batteri. Det tycker jag var fiffigt eftersom det inte ställde krav på precision hos instrumentet. Vad som var mindre fiffigt var att det inte vara individuella reglage för varje slutrör. Vilket är stödjer min poäng att om man masstillverkar ska man inte ge köparna alltför mycket möjligheter att skruva på apparaten. Typ, bättre halvbra för alla än heldassigt för några.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-21 23:17

Ja, hos bl.a. Mesa/Boogie(gitarrförstärkare) finns ingen biasjustering alls* . . . om man nu inte byter ett eller ett par motstånd. Enklare kan det inte bli . . . köp enbart våra egna "supermatchade" rör till "premiumpriser" . . . typ. :D

*Åtminstone inte på 70, 80 å 90-talet, hur det är idag vill jag däremot inte ta gift på. Kan vara värt
att nämna att om ett(av två eller fyra) slutrör fallerade inom garantitiden så byttes enbart det dåliga
röret . . . inte alls lika noga med matchningen längre . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-01-22 00:00

Jag vill passa på att varna för att köpa förstärkare där man inte får tillräcklig info för service.
T.ex. skall man vägra köpa om man inte får bifogat ett komplett schema. Garantier räcker inte
då de bara varar så länge återförsäljaren lever eller garantitiden går ut, vilket som först inträffar.

Detta gäller i lika hög grad "moddade" förstärkare där någon ändrat en välkänd konstruktion, har man
inte fullständig dukumentation så har man köpt grisen i en igenklistrad säck.

Argument som ibland hörs av typen "detta är propetär information" duger inte. Vill man inte bifoga
schema så kan de stoppa upp burken på ett varmt och mörkt ställe.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-22 00:36

En appselut rimlig åsikt . . . typ. :)

Återgå till Teknikforum