Jag har köpt ett Behringer A 500 slutsteg till min hembio. När jag tittar in i ventilationshålen kan jag konstatera att traffon är mycket mindre än de traffos jag använder i mina hemmabyggen. Kondensatorena är också mycket mindre än mina 10 000 / 63 volts kondensatorer jag använder. Behring har bara två kondensatorer till varje kanal.
Går det att använda en PA förstärkare i ett subbassystem som skall återge långt över 100 db vid 20 Hz. Många PA slutsteg har också lp filter som skall filtrera bort lågbasen. Jag har en svag misstanke att pa slutsteg är konstruerade för att återge full effekt från ca 100 Hz och uppåt och därför inte lämpar sig som subbasförstärkare eftersom kondensatorerna inte kan lämna en stabil ström vid låga frekvenser
Är det bättre att jag satsar på någon av Hi.fi kits subbasförstärkare.
Min första plan var att använda förstäkare 1 ”en A500” till höger och vänster kanal, förstärkare 2 ”en Ep 1500” till mitt och subbasarna, förstärkare 3 och 4 ” två A500 till salongshögtalarna. Är det bättre att jag slopar Ep 1500 till basen och mitten och investerar i en subbasförstärkare och försöker klara mig utan mitt högtalaren. Jag har hemmbyggda 4 st enkanals 75 Watts slutsteg som jag i nödfall skulle kunna använda i min nya anläggning.