Pa slutsteg = värdelösa som bas förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Pa slutsteg = värdelösa som bas förstärkare?

Inläggav Helmut » 2009-07-28 21:49

Jag har köpt ett Behringer A 500 slutsteg till min hembio. När jag tittar in i ventilationshålen kan jag konstatera att traffon är mycket mindre än de traffos jag använder i mina hemmabyggen. Kondensatorena är också mycket mindre än mina 10 000 / 63 volts kondensatorer jag använder. Behring har bara två kondensatorer till varje kanal.
Går det att använda en PA förstärkare i ett subbassystem som skall återge långt över 100 db vid 20 Hz. Många PA slutsteg har också lp filter som skall filtrera bort lågbasen. Jag har en svag misstanke att pa slutsteg är konstruerade för att återge full effekt från ca 100 Hz och uppåt och därför inte lämpar sig som subbasförstärkare eftersom kondensatorerna inte kan lämna en stabil ström vid låga frekvenser
Är det bättre att jag satsar på någon av Hi.fi kits subbasförstärkare.
Min första plan var att använda förstäkare 1 ”en A500” till höger och vänster kanal, förstärkare 2 ”en Ep 1500” till mitt och subbasarna, förstärkare 3 och 4 ” två A500 till salongshögtalarna. Är det bättre att jag slopar Ep 1500 till basen och mitten och investerar i en subbasförstärkare och försöker klara mig utan mitt högtalaren. Jag har hemmbyggda 4 st enkanals 75 Watts slutsteg som jag i nödfall skulle kunna använda i min nya anläggning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-07-28 22:10

Proffesionella förstärkare är inte byggda för lekstugan, alla delar är dimensionerade i samklang, varken mer eller mindre.

Betvivlar du specade prestanda, är det ju en enkel match att mäta upp dem.

Så kallade subbasförstärkare är oftast enbart bantade snikvarianter av riktiga förstärkare. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-07-29 10:47

PA slutsteg är bra som subbasförstärkare. De levererar generellt betydligt mycket mer effekt för mindre pengar. Dessutom är de utrustade med fläkt/fläktar för att hantera värmen som dessa effekter levererar. Och, de klarar av lägre impedanser än "hififörstärkare" i allmänhet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Pa slutsteg = värdelösa som bas förstärkare?

Inläggav Max_Headroom » 2009-07-29 13:05

Helmut skrev:Jag har en svag misstanke att pa slutsteg är konstruerade för att återge full effekt från ca 100 Hz och uppåt och därför inte lämpar sig som subbasförstärkare eftersom kondensatorerna inte kan lämna en stabil ström vid låga frekvenser.

Strömkapcitet har inte med frekvens att göra direkt. Man en del PA-stag har inbyggda hög och lågpassfileter. Dessa brukar gå att koppla bort med en strömbrytare antingen på fronten eller baksidan. Går inte det kan man ju alltid bryta upp apparaten koppla förbi filtret på insidan så att säga.

Annars är PA-steg mycket lämpliga som subbas-stärkare bortsett från det faktum att det är en enrom överdimesnionsering effektmässigt för hemma bruk och basriggen är vettig (2 lådor eller fler med hörnnära placering eller motsvarande). Men bättre att ta till lite extra än att ha för lite.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-07-29 13:43

Max_Headroom skrev:
Helmut skrev:Jag har en svag misstanke att pa slutsteg är konstruerade för att återge full effekt från ca 100 Hz och uppåt och därför inte lämpar sig som subbasförstärkare eftersom kondensatorerna inte kan lämna en stabil ström vid låga frekvenser.

Strömkapcitet har inte med frekvens att göra direkt. Man en del PA-stag har inbyggda hög och lågpassfileter. Dessa brukar gå att koppla bort med en strömbrytare antingen på fronten eller baksidan. Går inte det kan man ju alltid bryta upp apparaten koppla förbi filtret på insidan så att säga.

Annars är PA-steg mycket lämpliga som subbas-stärkare bortsett från det faktum att det är en enrom överdimesnionsering effektmässigt för hemma bruk och basriggen är vettig (2 lådor eller fler med hörnnära placering eller motsvarande). Men bättre att ta till lite extra än att ha för lite.

Precis. Dessutom, hur många hifislutsteg klarar av att lämna kanske 500-1000W några längre tider såsom exempelvis filmspår kan kräva utan att stänga av (eller brinna upp..)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-07-31 21:28

Just 500an har jag ingen koll på men på storebröderna finns det brytare för om man vill ha ett HP filter inkopplat (och vid vilken frekvens det ska träda in finns också har jag för mig om).

Angående dina hemmasteg, är du säker på att det inte är trafo och kondingar i dina hemmasteg som är överdimensionerade?
Det är ju inte så att större trafo och kondingbank default blir bättre utan lagom för vad sluttrissorna kräver (och vid vilken last man ska kunna köra vid avgör storlek på nätdel).

Nätdelen har ju inte heller något med avrullningen på steget att göra utan det e den lite större kondensatorn i återkopplingen som sätter avrullningen nedåt till.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-08-02 00:09

Motiveringen till att man skall bygga förstärkare enligt Elektors ritningar är just att deras konstruktioner har kraftigt över dimensionerade traffos och kondensatorer. Någon motivering till varför nätaggregatet skall överdimensioneras titt den grad att förstärkaren kommer att brinna upp långt innan nätaggregatet börjar bli överbelastat har jag aldrig fått.
Annars har jag en känsla av att A 500 är ett mellanting mellan Hi-fi, Pa och monitorförstärkare eftersom det inte finns ett lp filter som går att koppla ur.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-08-03 00:12

mjo alltså om man belastar trafon till specningen brukar den kunna sjunka med runt 10% på matningen, denna sänkning är relativt linjär så dubblar du trafon så sjunker den med 5% vid samma last.

Det innebär ett par watt extra när man lastar ner den lite, men det skulle ju t.ex kunna va så att man kan hålla samma VA men öka på matningspänningen lite och få högre effekt i normala laster istället.

Överdimensionerad nätdel är trams, rätt dimensionerad känns bättre :p

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-08-03 13:02

steveo1234 skrev:
Precis. Dessutom, hur många hifislutsteg klarar av att lämna kanske 500-1000W några längre tider såsom exempelvis filmspår kan kräva utan att stänga av (eller brinna upp..)

Det är väl snarast så att ljudspåren på en typisk bio-rulle är avsevärt mer dynamiska än den sönderkomprimerade popmusik svensson lyssnar på, varför ditt resonemang är något i stil med verklighetens diametrala motsats. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-03 22:34

Man vill ju gärna ha något som ger 300w vid 2 ohm än om man bara använder 9w ok vid 4ohm.
Som ni förstår så kände jag mig lite mindervärdig då dom stora subborna kom på tal. :D :D :D :D

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-04 07:08

Hum skrev:Man vill ju gärna ha något som ger 300w vid 2 ohm än om man bara använder 9w ok vid 4ohm.
Som ni förstår så kände jag mig lite mindervärdig då dom stora subborna kom på tal. :D :D :D :D

de e lugnt hum, Du ÄR inte din hifi, som det sägs ibland.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-04 13:53

Det står stilla så jag fattar inte. Kan man få en uttömmande förklaring till textan Slo..?

Nä nu jäklar i hoppet öppnar antikaffären, får dra!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-15 11:35

Snart åtta år gammal tråd, men varför starta en ny när det redan finns :)

Jag kör en Behringer inuke med dsp till mina basar, och det funkar väl ok. Jag har ett visst brus som jag kan bli av med genom att gaina insignalen, men skall jag ha det balanserat med jämna klippnivåer på både in och ut så får man leva med lite brus. Nu är det ju så att jag måste ligga på alla fyra med örat till basen för att höra det så något problem är det ju egentligen inte.
Vad finns det för alternativ om man vill uppgradera?

Dyrt slutsteg kan man ju byta till om man vill, men då känns det ju lite sådär att stoppa in en minidsp i kedjan, eller?
Finns det någon som har gått från Pa-steg och upplevt märkbara skillnader?
Hur har ni löst dsp-biten då?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-01-23 23:41

Bjorn_ skrev:Snart åtta år gammal tråd, men varför starta en ny när det redan finns :)

Jag kör en Behringer inuke med dsp till mina basar, och det funkar väl ok. Jag har ett visst brus som jag kan bli av med genom att gaina insignalen, men skall jag ha det balanserat med jämna klippnivåer på både in och ut så får man leva med lite brus. Nu är det ju så att jag måste ligga på alla fyra med örat till basen för att höra det så något problem är det ju egentligen inte.
Vad finns det för alternativ om man vill uppgradera?

Dyrt slutsteg kan man ju byta till om man vill, men då känns det ju lite sådär att stoppa in en minidsp i kedjan, eller?
Finns det någon som har gått från Pa-steg och upplevt märkbara skillnader?
Hur har ni löst dsp-biten då?

Undrar jag oxå

Återgå till Teknikforum