Hur står dina högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur står dina högtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-25 15:47

momus skrev:Jag har scrollat igenom den här (gamla) tråden och blir mer och mer konfunderad. Det verkar som om många är överens om en specifik ”lyssningsvinkel”. Nästan aldrig refereras det till specifika högtalare. Olika högtalare ger olika lyssningsvinklar är min ödmjuka erfarenhet. Mina OA 50 är ju konstruerade så att en del av reflexerna ”studsar” i taket. Det innebar att när jag flyttade ut dom så att det blev ca tre meter mellan dom så ”lyfte” ljudbilden markant. Mest då förstås om inspelningen var gjord på ett ”naturligt” sätt (oftast med 2 st rundtagande mikrofoner, A -B). En gammal Gert Palmcrantz-inspelning med Kustbandet ligger visserligen och ”simmar” på golvet (en oerhört pregnant inspelning) emedan Lars Erstrands vibrafon ligger högt upp i luften på samma inspelningsteknikers inspelning, ”Jazz at the Pawnshop”. Uppenbarligen sprider olika högtalare ljud på olika sätt, så ”vinkeln” kan nog variera en hel del. Jag skulle tro att det här även gäller mer ”konventionella” högtalare, dvs förmedlare där elementen sitter i rad efter varandra på en fyrkantig låda (som dom flesta högtalare ser ut idag). Lyssnade en gång på ett par små ProAc, tvåvägare. Där kunde jag höra en oerhört bred ljudbild trots att avståndet ”bara” var ca 2 meter.

Just OA 50 trivs i alla fall bättre (och jag) med ca tre meter mellan resp högtalare. Det är en enorm skillnad. Emedan mina OA 12 mer trivs ca 2,4 meter mellan varandra (i mitt rum, ca 4x6m, betongsväggar högtalarna längs långväggen).

Ser man på ”elementvinkeln” på resp. högtalare så tror jag man förstår varför.
”Elementvinkeln” är ju mycket större på OA 50 resp OA 52 jämfört med OA14 resp 12.
Så hur högtalarna är konstruerade tror jag har en mkt större inverkan på ”lyssningsvinkeln” än vad den här tråden ger sken av.

Kanske, men det skiljer inte mycket mellan Ino piP och Magnepan 3.6 i mitt rum.

Fast "Jazz at the Pawnshop" är ingen tvåmikrofonupptagning. På konvolutet anges hur åtta (?) stycken riggades. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/stampen.jpg

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2017-01-26 01:12

Nja, det var aldrig min mening att påstå att Palmcrantz inspelning på Stampen var en tvåmikrofoninspelning. Retoriken spelade någon av oss ett spratt. Jag vet att det var en i allra högsta grad flermikrofonupptagning. Bortsett från det så ligger i alla fall Erstrands vibrafon högt upp i ljudbilden hos mig just nu. Det finns ingen vibrafon på LP:n med Kustbandet (inspelad i Europafilms studio) men sagda inspelning ligger däremot på golvet. Men med mina nuvarande högtalare (OA 50 med Satori) "svävar" Erstrands vibrafon. Då handlar det om 3 m.
OA 12 , ja där räcker det med drygt 2 meter för att vibrafonen ska "sväva".
Drygt 22 grader hit eller dit. Betyder konfigurationen på högtalarens element ingenting?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-01-26 02:30

momus skrev:Nja, det var aldrig min mening att påstå att Palmcrantz inspelning på Stampen var en tvåmikrofoninspelning. Retoriken spelade någon av oss ett spratt. Jag vet att det var en i allra högsta grad flermikrofonupptagning. Bortsett från det så ligger i alla fall Erstrands vibrafon högt upp i ljudbilden hos mig just nu. Det finns ingen vibrafon på LP:n med Kustbandet (inspelad i Europafilms studio) men sagda inspelning ligger däremot på golvet. Men med mina nuvarande högtalare (OA 50 med Satori) "svävar" Erstrands vibrafon. Då handlar det om 3 m.
Drygt 22 grader hit eller dit. Betyder konfigurationen på högtalarens element ingenting?

Kan tänka mig att konfigurationen snarare styr invinklingen om något. Grejen med 23 grader är väl studiohögtalarna i produktionsledet oftast står med den vinkeln och det mixas därefter. På så vis hamnar allt på det ställe som producenten menat om man sitter med samma vinkel hemma.

Ja visst påverkar väl skillnaden i högtalarledet hemma jämfört med i studion mer än en grad hit och dit i hur det låter kanske. Men det handlar väl om att ge grundförutsättningarna för att få samma ljud hemma.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-26 19:46

Utan att förringa diskussionen här så undrar jag om producenten eller "producenten" ens har en aning om att det är nån större skillnad.
Efter att ha sett program ifrån t.ex. Riksmixningsverket och sett hur musiker och tekniker bor hemma så kan jag svårligen tänka mig att nån ens har funderat på något sådant som en vinkel vid uppspelning ens i studion.

/Harryup

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-01-27 03:18

blev mycket användande av ordet vinkel i min post där, läs noga :roll:

det var väl det iö hade åkt runt och undersökt en del, en övervägande majoritet satt med 23 graders vinkel oavsett om det var ett medvetet val eller ej

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-27 10:52

HK430 skrev:
momus skrev:Nja, det var aldrig min mening att påstå att Palmcrantz inspelning på Stampen var en tvåmikrofoninspelning. Retoriken spelade någon av oss ett spratt. Jag vet att det var en i allra högsta grad flermikrofonupptagning. Bortsett från det så ligger i alla fall Erstrands vibrafon högt upp i ljudbilden hos mig just nu. Det finns ingen vibrafon på LP:n med Kustbandet (inspelad i Europafilms studio) men sagda inspelning ligger däremot på golvet. Men med mina nuvarande högtalare (OA 50 med Satori) "svävar" Erstrands vibrafon. Då handlar det om 3 m.

Kan tänka mig att konfigurationen snarare styr invinklingen om något. Grejen med 23 grader är väl studiohögtalarna i produktionsledet oftast står med den vinkeln och det mixas därefter. På så vis hamnar allt på det ställe som producenten menat om man sitter med samma vinkel hemma.

Nja... Vinklar på +- 22-23 grader när det gäller högtalarnas placering har lite mer egenvärde en så. Dels är det kopplat till hur stereosystemet fungerar och att större vinklar inte riktigt kan fångas av en stereoupptagning med två kanaler - att det blir svårt att projicera så stora vinklar med två högtalare helt enkelt. Hål i mitten och allt det där. Det andra är att örat i just dessa vinklar har extra svårt att lokalisera ljudkällan, dvs. högtalaren. Det finns alltså skäl att placera högtalaren just där örat är som sämst på att höra var den verkliga ljudkällan (högtalaren) finns, till fördel för stereobildens fantomprojektion. För att det där skall fungera får det inte finnas för många starka reflexer från närliggande ytor som hjälper öra att lokalisera högtalaren - vilket är ett skäl till diskussionerna om avstånd och dämpning av väggar (det andra är frekvensgången). Invinklingen av högtalarna så att nollgradersaxlarna skär framför lyssnaren görs för att få lite bättre täckning i lyssningssoffan. Om man har denna "överinvinkling" kommer en flytt i sidled (så att man kommer närmare en av högtalarna) kompenseras av att man hamnar lite mer off-axis med fallande tonkurva i diskanten som följd. Örat får då två olika budskap: ljudet från ena högtalaren når örat lite snabbare men också lite dovare. Samma gäller för den andra högtalaren fast omvänt - ljudet blir fördröjt men också mer diskantrikt eftersom vi hamnar mer on-axis. Med lite tur tar dessa förändringar ut varandra och ljudbilden blir stabilare när man flyttar sig i sidled. Experiment uppmanas, framför allt med invinkling. Själv har jag lite större invinkling än "rekommenderat" men det fungerar ganska bra tycker jag eftersom jag inte alltid får sitta i mitt i soffan. Faktiskt inte ens i närheten i bland...Det är superkortversionen och det finns enormt mycket skrivet om detta på faktiskt, i synnerhet av IÖ men också av Naqref. Sökt på HRTF.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-01-27 10:57

dewpo skrev:
shot_1485302049780.jpg

Är Toe-In'n godkänd?

En helt jävla asocial lyssnarhörna som vänder världen ryggen. Med superb retrokänsla. Perfekt!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till Teknikforum