Laila skrev:dewpo skrev:Men om man bortser från semantiken hur bra är "IC"-Förstärkare jämfört med "diskreta"-Förstärkare och hur viktigt är det att dom integreras rätt?
Det beror på, och det beror på mycket, för att "citera" en känder forumsmedlem . . . typ.
Ergo, din fråga är nog fan omöjlig* att besvara.
*Med det utrymme som ett någorlunda "lättläst" forum implicerar.

För generellt ställd?
Jag är annars mest på jakt efter en sommar förstärkare det blir så vansinnigt varmt i min vindsvåning när rörförstärkaren värmer på i takt med solen.
Så med det i åtanke känns klass D rätt. Min rörförstärkare är ju också pga bias problemen tillfälligt tagen ur drift,
Men jag trivs inte riktigt ljudet ur en vanlig förstärkare jag tycker det låter lite hårt.
Låter klass D ännu hårdare?
Måste vi förresten försöka besvara frågan? Kan vi inte bara försöka belysa den lite?
Svar är ju ändock inget man vill ha, eller? Jag menar vill man ha svar så är det ju vart fall inte sån man inte förstår man vill ha.
Om vi ställer om frågan! Vad är dom tekniska/fysikaliska problemen med att implementera en komplex effekt stark förstärkare i ett "Chip" och går det med dagens teknik att göra på ett adekvat sätt?
Hur känsliga blir dess "Chip" för yttre driftsförutsättningar med avseende på stabil spänning/kylning. Hur känsliga blir dom för elektromagnetiska störningar? Ger dom själva upphov till Elektromagnetiska störningar?
Och hur påverkar det i så fall deras implementering och sannolikheten för en lyckad sådan? Har amishfolket rätt? Och elektricitet är Djävulen's påfund?
Frågan går att vinkla på många sätt och i slut ändan kan man bara själv avgöra om man är nöjd med ljudet eller inte!
Men man vill ju maximera chansen till att man blir nöjd i slutändan!
OT Varför är så få förstärkare jordade?