Nu har jag kommit igång efter ett litet uppehåll och ska fortsätta med mina filter till DQ10:orna. Bland annat tänker jag matcha komponenterna kanalvis och det ställer till lite problem för mig. Jag har upptäckt att jag har ca 1 ohms resistans i mitt kablage till mätinstrumenten och det är lite bekymmersamt. Jag menar, om man nu ska selektera tex 4 ohms-motstånd och kablaget bidrar med typ 0,4 till 1,1 ohms egen resistans (varierar lite hur hårt jag håller klämmorna osv), hur ska man kunna selektera något med noggrannhet då? Att löda in alla komponenter i instrumentet känns lite väl krångligt...
Jag mätte tex upp en spole med 6,9 ohms resistans och jämfört med de som går att hitta "på stan" är det säkert så att jag behöver lägga ett motstånd i serie för att nå samma värde. Men hur ska jag hitta rätt värde?
Finns det något trick att mäta sig förbi sådana här variabler? Att göra rent kontaktytor osv så man får stabila mätvärden/skillnader är en sak men kan man tex minimera yttre påverkan på något sätt?
/ B