Delningsfilter - igen... Mätningar, hur gör man?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Delningsfilter - igen... Mätningar, hur gör man?

Inläggav Bill50x » 2017-02-01 17:37

Nu har jag kommit igång efter ett litet uppehåll och ska fortsätta med mina filter till DQ10:orna. Bland annat tänker jag matcha komponenterna kanalvis och det ställer till lite problem för mig. Jag har upptäckt att jag har ca 1 ohms resistans i mitt kablage till mätinstrumenten och det är lite bekymmersamt. Jag menar, om man nu ska selektera tex 4 ohms-motstånd och kablaget bidrar med typ 0,4 till 1,1 ohms egen resistans (varierar lite hur hårt jag håller klämmorna osv), hur ska man kunna selektera något med noggrannhet då? Att löda in alla komponenter i instrumentet känns lite väl krångligt...

Jag mätte tex upp en spole med 6,9 ohms resistans och jämfört med de som går att hitta "på stan" är det säkert så att jag behöver lägga ett motstånd i serie för att nå samma värde. Men hur ska jag hitta rätt värde?

Finns det något trick att mäta sig förbi sådana här variabler? Att göra rent kontaktytor osv så man får stabila mätvärden/skillnader är en sak men kan man tex minimera yttre påverkan på något sätt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Delningsfilter - igen... Mätningar, hur gör man?

Inläggav Piotr » 2017-02-01 17:52

Du kan lägga på en spänning över två st. resistiva komponenter (batteri eller sinus från en smartphone tex) och mäta spänningsfallet över DUT för att matcha och beräkna R. Ingångsresistansen på mätapparater brukar ligga på 1MΩ till 10MΩ vilket reducerar ströresistansers inverkan.

Om du har ett referensmotstånd i kretsen kan du mäta spänningen över det för att få strömmen varpå du kan beräkna korrekt resistans för alla delresistanser i uppkopplingen.

Kontaktresistans är ett problem vid mätning av låg resistans, sen är ofta kablaget väldigt tunt samt ev.. orent (ej ren koppar). Inte ovanligt att själva trådarna i ledarna bara är klämda mot kontakten/klämman/probtippen. Om möjligt kan du lossa för att ev. löda fast.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-01 20:06

Det är ljudet akustiskt ut från högtalarna som skall matchas, inte komponenterna i sig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-01 20:57

Om man vill matcha delningsfilterkomponenter så är det delningsfilterkomponenter man skall matcha. ;)

Återgå till Teknikforum