Upprepat skjutande (år efter år) utan hörselskydd är dock något som nästan garanterat leder till hörselskador. Detsamma gäller trumslagande. Alla trummisar jag mätt hörseln på har haft tydliga degraderingar.
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
E skrev:Till min lista över funderingar vill jag lägga en sak som jag glömde.
7. Poliser som måste använda sitt tjänstevapen är väl aldrig skyddade vad beträffar hörseln (annat än vid övning). Hur ser riskerna ut för dem?
(En annan fundering som jag tror att jag fått svar på redan var huruvida örats skyddsreflexer är verksamma för något mer än kortvariga ljud. Svaret verkar vara NEJ då dessa muskler snabbt blir trötta.)
Mvh E*
Svante skrev:E skrev:Till min lista över funderingar vill jag lägga en sak som jag glömde.
7. Poliser som måste använda sitt tjänstevapen är väl aldrig skyddade vad beträffar hörseln (annat än vid övning). Hur ser riskerna ut för dem?
(En annan fundering som jag tror att jag fått svar på redan var huruvida örats skyddsreflexer är verksamma för något mer än kortvariga ljud. Svaret verkar vara NEJ då dessa muskler snabbt blir trötta.)
Mvh E*
Man räknar nog med att antalet sådana skjutningar i en polis karriär är väldigt lågt. Dosen blir därmed inte särskilt hög.
Det blir väl ungefär som med krockkuddar. De är inte helt tysta heller.
Svante skrev:Jag kan meddela att en mig närstående person har fått permanent hörselskada av att krockkudden löste ut. Det var i en modern Volvo.
JM skrev:[ Bild ]
Tråden handlar om att en ballongexplosion, 1 cm från örat, uppmätt enligt artiklar i tråden till 168 dB ger hörselskador. Energimässig är ballongexplosionen jämförbar med ett pistolskott.
Ett pistolskott invid örat, 1 cm, ger permanent hörselskada efter ett exponeringstillfälle enligt fig ovan.
Ingvar din desinformation ger intryck av att pistolskott och ballongexplosioner är ofarliga.
Det är snarast din desinformation som är farligast för hörseln i detta sammanhang.
JM
E skrev:<snip>
5. Bör man hålla för öronen när orkestern spelar forte fortissimo? Bara om de gör det mer än en halv minut? Jag håller nog endast i undantagsfall för öronen på sådana konserter (andra konserter kräver förstås hörselskydd). Det känns liksom fel att det skall behövas, även när det kortvarigt känns obehagligt. </snip>
Mvh E*
boom skrev:Skall köpa en ballong och testa vad det blir i db på 1cm i från miken.
IngOehman skrev:Mycket kloka ord där. Det du skriver stämmer utmärkt. Och som du ser om du läser tråden noga så har ingen skrivit att något är ofarligt. Tro inte den som påstått att någon annan påstått något sådant. Du har väldigt rätt i att både predisponering och dagsform betyder mycket. Därtill finns det även annat än ljud som kan ge hörselskador.
Dock vill jag bestämt hävda att den person som bråkat i tråden har stora kunskapsluckor och mycket lite att tillföra i sakfrågan. Jag delar din uppfattning om att bråket är beklagligt.
- - -boom skrev:Skall köpa en ballong och testa vad det blir i db på 1cm i från miken.
Du är väl medveten om att du inte kan använda en vanlig enkel ljudtrycksmätare va?
Det är peakljudtryck vi talar om här.
Oavsett vilket så skall du inte bry dig om vad JM påstår att jag hävdat. Han ljuger. Pistolskott på en centimeters avstånd från örat är MYCKET farligt. Så farligt att man nästan garanterat får en hörselskada an bara en enda exponering.
JM har även hävdat att ballong och pistol på 1 cm avständ från örat är på något sätt jämförbart. Det beror på att han inte har koll och heller inte begripit det som skrivits i tråden, trots upprepningar, nämligen att de ljudtrycken man kan få på någon cm avstånd från en ballong har man på någon meter från en pistol (det har nämnts en halv meter i tråden, men i verkligheten ligger en meter närmare sanningen om det är en högljudd pickadoll).
Vidare han JM ljugit vidare och hävdat att jag påstått att ballonger är helt ofarliga. Det har jag aldrig påstått, och det är de inte, men om man skall sätta saken i proportion så är hörselskador från ballongsmällar extremt ovanligt. Jag känner inte till något enda fall.
Men MIN rekommendation är att alltid skydda hörseln, även mot ballongsmällar som sker på meteravstånd. Det kan vara intressant att veta att till skillnad från från en pistol så minskar ljudtrycket med bara typ 20 dB när man ökar avståndet från 1 cm till 100 cm från en ballong. Samma avståndsökning från en pistol kan leda till 30-40 dB svagare ljud.
Så i närfältet för en pistolpipa har man (enligt de mätningar jag känner till liksom enligt vad man kan beräkna) mer än 190 dB. Det kan betyda både 200, 210... dB eller mera.
Så pistolens farlighet är extremt mycket större i närfältet. EXTREMT! På längre avstånd blir en ballong och en pistol mera lika farliga. På långt avstånd är skillnaden i förekommande fall bara typ 10-20 dB.
Vh, iö
boom skrev:Mäter upp till 180 dB så vad är problemet.
IngOehman skrev:
Vidare han JM ljugit vidare ..................
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:
Vidare han JM ljugit vidare ..................
Vh, iö
Efter upprepade medvetna personangrepp vill jag nu ha denna tråd stängd.
JM
Svante skrev:boom skrev:Mäter upp till 180 dB så vad är problemet.
Intressant, berätta mer om experimentet. Och vad har du för ljudnivåmätare som kan mäta så höga toppnivåer?
IngOehman skrev:Jag vet inte. Har ingen aning.
Jag säger bara att enkla ljudtrycksmätare inte duger för den sortens mätningar.
Det handlar inte om vilka ljudtryck de kan registrera utan om hur de mäter ljudtrycket. Vad har du för mätare och hur hade du tänkt dig att ställa in den för mätningen ifråga?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster