av IngOehman » 2017-03-04 23:45
Har inte sett den här tråden på åratal, men ser att jag skrivit något lite i den för länge sedan.
Nu när jag bekantar mig med tråden igen så ser jag mycket tokigt i den. Några av tokigheterna verkar de som skrivit dem redan ha kommenterat men mycket återstår.
Mest anmärkningsvärt är väl sättet som Svante och Piotr med schema ritar upp (och anger värden för, nota bene) kapacitanserna mellan ledare och till skärm. Så ser det ju inte alls ut.
Kapacitansen man mäter MELLAN ledarna är inte en enskildhet där mätinstrumentet är blindt för kapacitanserna utåt. Det man mäter är ju den kombinerade effekten av de kapacitanser som finns. Så de faktiska värdena (om man skall rita ett schema sådär) skall skrivas mycket mindre. Ett specialfall man får man man har en kabel med separatskärmade ledare, blir en där man om man har en differentiell kapacitans om t ex 200 pF/m kan vara tämligen säker på att varje ledare mot skärm har kapacitansen 400 pF/m. Det finns i det specialfallet då nämligen inte tre enskilt definierbara kapacitanser.
En annan sak som jag finner lite underligt är introducerandet av begreppet "impedansbalanserad". Jag tror det är ett hittepåbegrepp. Och problemet med det är att det därför inte betyder något. Jag menar, betyder ingenting nytt.
En balanserad överföring har ju redan en betydelse, och en sådan är ju som regel symmetrisk impedansmässigt. Det ingår liksom i begreppet. Men av olika skäl gör man inte alltid alldeles rätt, man gör avsiktliga avsteg ifrån symmetrin. Exemplet som Piotr visar (som exempel på "impedansbalanserad") är t ex inte symmetriskt med avseende på inimpedanserna. Därför gör man inte ingångar på det sätt som visas i Piotrs schema i "högkvalificerade" sammanhang. Det kan dock fungera, men icke korrelerade störningars strömmar blir inte symmetriska med sådant ingångssteg. Dock gör kopplingen att utsläckningen ändå kan fungera. Så om en sådan koppling duger eller inte beror på. Även mycket fina apparater kan ha sådan där "leksaksingång" (inte menar nedvärderande) utan att det är något problem, men man bör veta vad man gör om man skall välja att dimensionera på det sättet.
Utöver att överföringar kan vara balanserade så kan de även vara impedansanpassade. Det är dock ett helt annat begrepp och det är helt oberoende av balanserad/obalanserad-frågan.
- - -
Men i sammanfattning då:
1. Om man mäter 200 pF per meter mellan + och - så kan det INTE illustreras med tre kondensatorer (en tvärs, en från + till jord och en från - till jord) där den tvärt är på 200 pF! Det är bara fel.
Rätt är att kapacitansen mellan ledarna (tvärskondensatorn i schemat) kan ligga på säg 20 pF/m och att de till jord i så fall är 360 pF, eller att man mellan ledarna har en kapacitans om 35 pF/m och att de till jord kan ligger på 330 pF per styck, eller att tvärkondensatorn är på 50 pF och kapacitansen till jord från respektive ledare är 300 pF per meter, eller 70 pF resp. 260 pf, eller 80 pF resp. 240 pf...
I samtliga dessa fall så mäter man 200 pF/m mellan + och -. Oftast så är det förstnämnda (verkliga) värdet väldigt lågt. Det kan ligga även under 10 pF/m. Man man skall alltså inte förväxla det med var man mäter om man mäter på tvärs, och ser effekten av ALLA inblandade kapavitanser.
2. "Impedansbalanserad" är inte ett begrepp som jag känner till eller som mig veterligt har något definition. Begreppen "balanserad" och "impedansanpassad" är dock båda två kända och har definierade betydelser. Dock för olika saker. Helt olika saker.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).