Låt vill inte leka med luften

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar

Låt vill inte leka med luften

Inläggav gflar » 2016-05-03 23:23

Ozric Tentacles låt Armchair Journey hänger upp sig alldeles i början när jag ska streama Tidal eller Spotify med Airplay. Och det oavsett om det är från platta, dator eller mobil. Har testat olika Dacar men alltid med samma resultat. Däremot funkar det hur bra som helst med Cromecast Audio optiskt till DAC.

Är Cromecast bättre på streaming? Är det något fel på filerna?

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
smile

Re: Låt vill inte leka med luften

Inläggav smile » 2016-05-06 19:41

Fungerar andra låtar?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-07 21:52

Jaja! Airplay är hur stabilt som helst annars. Det är bara den låten som strular.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-05-08 15:20

Byt låt :D
Det lutar väl mest åt att det är låten i sig som det är fel på?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-05-08 18:39

Bra låt ju :)
Säkert nått fel på ljudfilen, men lite märkligt att CC-Audio fixar den utan problem, men Airplay har stora problem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-10 07:28

Kul låt! Hårt mastrad men ändå. Har testat spåret hos mig. Inga problem med Tidal via Airplay från iPad till Airport Express. I Windows går spåret också bra. Spotify har jag inte testat.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-10 08:29

Streamar bra här. Eller ja, spelas via Spotify Connect iaf.

Men jag har haft problem med två andra låtar, som har spelat normalt men icke via Spotify Connect. Konstigt, imo. En låt funkar konsekvent "lokalt" och alla andra funkar med connect, men upprepade gånger just ett spår som inte funkar i luften, dvs som du med denna. Wtf, så att säga.

Tyvärr har jag inte lagt på minnet vilka låtar jag hade problem med, den ena nämnde jag nog här i någon tråd. Den kom igång sen...

Edit: det här var den ena syndaren. Går bra nu.

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-03-06 10:39

Tja!

Kändes som den tråd som passade bäst in på min frågeställning. Får för mig att det inte behövs massa trådar på ämnet problem med Spotify.

Sedan inköpet av ny reciever för ett par år sedan och Chromecast så har jag kört Spotify Connect. Stundtals fungerar det rätt bra.
Men som nu sista veckorna är det mer strul än någonsin.

Oftast är det väldigt svårt att få kontakt med både reciever och chromecast(connect) från både min androidmobil och min pc. Efter ett par försök när man äntligen lyckas så slutar det spela efter en stund och man måste göra om proceduren, eller som igår så blir det tyst var 30 sek i några sekunder, sen fortsätter det spela. Rätt frustrerande måste jag säga och jag har tackat mig själv att jag inte sålt av min cd-skivor både en och två gånger.

Andra tjänster som youtube, netflix och HBO fungerar och det går att casta till chromecast. Så jag tror inte problemet ligger i nätverket eller med chromecast.

Jag har även provat att starta om router och fiberbox.

Ideér?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-03-06 10:49

Min gateway dog för några månader sen, fick ny (likadan) från Telia och efter det har jag inga som helst problem med Chromecast Audio.
Tuffar på helt problemfritt. Har den ansluten med nätverks adapter. Föredrar Chromecast framför Airplay nu.

Återgå till Teknikforum