Diskanten i min Magnapanhögtalare har gått sönder eller närmare bestämt så har aluminiumtråden brunnit av. Problemet är att tråden är skör som glas om man försöker pillra loss tråden från folien. Hur ska man laga aluminiumtråden och finns det något ledande lim som man kan stryka över tråden där den gått sönder. Eller är det kanske dags att förpassa mina Mg 2 or till återbruket eftersom jag inte spelar så ofta på dessa. Gillade ljudet när jag köpte dessa men tycker att ljudet är lite tunt och diskanten verkar inte tåla så mycket innan dom går sönder. Högtalarna har låg verkningsgrad men verkar samtidigt inte tåla kraftigare förstärkare på runt 200 Watt per kanal.
Googla och sök på Youtube med sökorden: "Magnepan MG-1 Tweeter Repair"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
Du måste byta hela tråden om det ska bli bra. När tråden är så skör lönar det sig inte att skarva. Det finns renoveringskit (bildlänk nedan) med tråd och lim att köpa från Magnepan, det är för båda bas och diskant. Audionord kan också ha men det brukar bli dyrare. Limmet skickas inte så länge det finns frostrisk. Samma eller liknande typ av lim finns i Europa men under ett annat namn, kanske även i Sverige. Det krävs även ett spraylim som används inledningsvis. Det går förmodligen att ersätta den runda tråden med den platta tråd (aluminiumfolie) som Magnepan använder i flera av dagens modeller. Det finns också en del man kan göra med högtalaren i övrigt för att modifiera/förbättra klangen. Om det känns som för mycket jobb kan det vara lämpligt att avyttra högtalarna till någon entusiast.
Kollade på några filmer men oj vad mycket klister man lägger på! Skulle det bli bättre ljud om man bara limmade fast trådarna? Ser ut som det är en annan tråd man lägger på och inte aluminiumtråd som på originalet.
Det är fel att slabba på en massa lim som visas på Internet, har kritiserat några av dem som publicerat hur de har gått tillväga. Proceduren är: först et lager spraylim som gör att tråden fäster, därefter förseglas tråden med en annan limtyp. Det stryker man på där tråden sitter, inte över hela membranet. Det finns speciella påstrykare. Grundregelen är, så lite lim som möjligt.
Häftpistol är utmärkt... om man helt vill sabba högtalarna. En sökning på Magnepan-reparationer ger helt groteska bilder med tjocka lager av lim och lim av fel sort. 3M 77 spraylim och 3M 30NF Fastbond Neutral är det som gäller. De Tympani jag köpte häromåret har osnyggt limmade bastrådar men de sitter där. Mellanregistren på dem gick åt skogen i transporten men har nu ny Mylar och platta folieledare.