iNuke speakon-kontakt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

iNuke speakon-kontakt?

Inläggav BPM » 2017-04-12 12:03

Hej alla!

Inväntar leverans av ett iNuke 3000 men har igen erfarenhet alls av speakon-kontakter.
Kontakten jag ska använda till högtalarna är dessa: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... ane-p37951

Dessa kontakter har 4st poler (1+ 1-, 2+, 2-) och jag undrar om jag kan använda alla dessa med iNuke.

Högtalarutgångarna på iNuke ser ut så här: (snodde bilden från Lennart här på forat..)
Bild

Jag fattar inte riktigt uppmärkningen.

Steget ska driva 2st subwoofers per kanal och kopplas i stereo (signal in är ändå i mono) och sålunda behöver jag dubbla kablar per högtalarutgång. Med förra steget, som hade traditionella polskruvar, tvinnade jag helt enkelt ihop dubbla kablar i varje polskruv men hur funkar det med speakon?
Då kontakterna är 4-poliga så tyckte jag först att det blir enormt smidigt, två st + och två st - i varje kontakt gör ju att jag får in dubbla kablar i kontakten perfekt. När jag läser på steget så börjar jag dock undra om det är så enkelt.. Får jag signal ut även på 2+ och 2- eller måste jag fortfarande tvinna kablar och sätta båda i de som kallas 1+ och 1-?
Blir ganska trångt om saligheten i så fall..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: iNuke speakon-kontakt?

Inläggav Tarzan » 2017-04-12 12:40

Nej, det är inte så enkelt. Det är bara +1 och -1 (av kontaktens +1, +2, -1 och -2) som används av förstärkaren när den är i stereoläget. Det enklaste borde vara att koppla en sladd till första basen och sen en till sladd vidare till den andra.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-12 12:41

På påsen som speakonkontakterna ligger i, så brukar det vara en kopplingsanvisning :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-12 13:01

Fick ingen påse utan lösa kontakter i handen..

Ok, det var ju surt.
Så..att koppla basarna genom någon form av "daisy-chain" funkar alltså? Som basarna står placerade nu skulle det innebära att signalvägen till ena basparet blir ca 150cm längre än till det andra plus att vi snackar en skarv i det närmsta basparets polskruvar.. Kanske ett ickeproblem
Kan ju gå att få in två stycken kablar i varje uttag i kontakten om man strippar lite kardeler.. Då blir ju i alla fall kablarna till varje bas lika långa.
Spelar det ingen roll är ju att koppla vidare direkt ifrån en baslåda till nästa jäkligt smutt..

Om man använder versionen där man länkar från en låda till en annan... Spelar det någon roll om man tvinnar kablarna eller duger det att bara stoppa ner två kablar i samma hål och dra åt?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-04-12 13:09

Om inte basarna är väldigt lågohmiga ska lite olika längd på sladdar inte spelar någon som helst roll?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-12 13:20

NADifierad skrev:På påsen som speakonkontakterna ligger i, så brukar det vara en kopplingsanvisning :) .

Går lätt att googla fram också.
Sök bilder på speakon, då brukar kopplingschemat dyka upp.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-12 13:27

Jag har hittat bilder på speakonkontakten men visste alltså inte att bara 1+ och 2+ är aktivt i slutstegsdelen. Är nog ingen wiz..*s*

Basarna är ganska lågohmiga.. 4ohm, och RE är 3.6 tror jag.. Monterade i aktuella lådor blir lasten högre generellt men ändå..
Mycket trevlig!

Rollo

Inläggav Rollo » 2017-04-12 14:42

Jag tolkar (och schemat http://schems.com/bmampscom/behringer/Behringer_iNuke_NU3000_sch.pdf verkar hålla med mig) det som att steget har två kanaler och två fyrpoliga uttag. Behringer använder benämningen channel/CH för både förstärkarkanal och uttag, vilket krånglar till det.
Den vänstra kanalen går till stiften märkta 1+ och 1- på uttaget märkt CH A.
Den högra kanalen går till stiften märkta 1+ och 1- på uttaget märkt CH B och dessutom till stiften märkta 2+ och 2- på uttaget märkt CH A.

Stiften 2+ och 2- i uttaget märkt CH B är inte kopplade till något alls.
Om slutsteget används i en biampad eller delad lösning går det alltså att använda en fyrledarkabel mellan slutstegets CH A och högtalarstapeln.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-12 17:22

BPM skrev:Jag har hittat bilder på speakonkontakten men visste alltså inte att bara 1+ och 2+ är aktivt i slutstegsdelen. Är nog ingen wiz..*s*

Basarna är ganska lågohmiga.. 4ohm, och RE är 3.6 tror jag.. Monterade i aktuella lådor blir lasten högre generellt men ändå..

Sorry, jag missförstod dig.
Trodde bara du ville åt 2 stift, dvs de vanliga :) .

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-13 01:39

NADifierad skrev:
BPM skrev:Jag har hittat bilder på speakonkontakten men visste alltså inte att bara 1+ och 2+ är aktivt i slutstegsdelen. Är nog ingen wiz..*s*

Sorry, jag missförstod dig.
Trodde bara du ville åt 2 stift, dvs de vanliga :) .

Jag tror nog snarare att jag varit otydlig, och i inlägget du citerar skrev jag dessutom fel..
Vad jag HOPPADES var att jag i en 4-polig kontakt kunde koppla en högtalare till 1+ och 1- och sedan ytterligare en till 2+ och 2- och alltså få signal till två st basar ur en ensam speakon-kontakt. Tydligen är alltså bara 1+ och 1- vad som ges signal ifrån slutstegets högtalarutgång så det sprack..

"Rollo"
Tack för klargörandet. Märklig koppling.. Jag kan alltså driva två basar genom en fyrpolig kontakt om jag ansluter den till CH A men försöker jag göra detsamma i CH B så ljuder bara en bas..
Jag får helt enkelt kolla om det är möjligt att ansluta 2st kablar till vardera 1+ och 1-. Blir det för tight så lämnar det bara möjligheten att koppla en bas direkt till varje slutstegskanal och sedan länka vidare ifrån baslåda nr 1 till nr 2 (per kanal).
Jag får i så fall hoppas att impedansen inte är så låg att skillnaden i kabellängd mellan de olika basarna blir problematisk.
Mycket trevlig!

Återgå till Teknikforum