Hej och hå,
Men nog är väl det ganska nytt att man spelar in med en speciell manick som omvandlar till MP3 samt lagrar och spelar upp en MP3 ström som ju blir analog i slutänden det är självklara saker.
Men när man åkte ut med en bandare så komprimerade man inte vad jag vet, om man inte arbetade för någon radiostation förståss.
Vad jag menar är att idag så är man inte ljudtekniker på samma sätt som förr, idag är man förmodligen helt utan ljudteknikkunskaper, man sätter folk på att jobba med ljudfiler i en dator och man blir därmed någon slags ljudadminstratör.
Frågan är bara om man kommer att tappa känslan för hur ljud fungerar alltså det naturliga ursprunget nu när man kan köpa i stort sett alla typer av ljud via nätet, dessa kan i och för sig vara okomprimerade men nog är det så att det mesta är MP3.
Jag är ingen motståndare till vare sig digitalt eller analogt ljud det är bara känslan som får mig att undra vart vi är på väg.
Tester har gjorts med wavefiler och mp3 filer folk har i dessa tester föredragit mp3.
Anledning till att jag startade tråden är att många har börjat köpa vinyl och både skivspelare och pickupper har börjat säljas igen???
Nästa våg kanske blir kasettdäck (bevare mig väl) rullbandare har också börjat komma i ropet men där blir det nog bara en del romantiker som vill prova hur det lät förr i tiden.
Oj! titta här,
http://www.emt-studiotechnik.de/ här pratar man andra ljudformat men också MP3, jag får nog bli ljudadminstratör, men det känns lite snopet att lödpennan och skruvmejslen hamnar i strykklass.
\Ljudadministratör Flutter
Bättre att sova på jobbet än att ligga någon till last.