Det nämns lite nu och då detta kring elementets tryckfaktor. Främst i samband med basreflexlådor.
Jag har funderat på det ett tag nu och simulerat lite i Basta men jag tycker det vore intressant om det gick att få lite mer diskussion ang detta.
Om jag förstår det rätt så fungerar basreflexlådan genom att ett tryck byggs upp i lådan som sedan verkar på luftmassan i basreflexröret. Så membranet jobbar dels mot lådvolymens tryck och mot motståndet i basreflexporten. Elementets tryckfaktor bestäms av membranstorlek och motorstyrkan. Precis som i en domkraft så sker det en kraftöverföring från membranet till lådvolymen och sedan ytterligare en överföring från lådvolymen till porten. Så ett litet membran kommer ha lättare att trycksätta lådvolymen medan en större lådvolym kommer ge en större utväxling till porten.
Det ger en lite lustig effekt där ett relativt sett mindre element tenderar kunna spela mer bas i en given lådvolym än ett större element. För att få samma ljudtryck från ett större element i samma låda behövs mer motorstyrka.
Det verkar som att det finns ett spann där ett element med en given membranarea kommer att fungera mer optimalt. Dvs över en viss volym kommer en större membranstorlek ge mer ljudtryck upp till en viss lådvolym där det är dags att gå upp till en än större membranstorlek.
Omvänt kan det uttryckas som att ett större element i en relativt sett liten låda är en mindre optimal lösning.
För att ta några exempel. Lådvolym 50 liter med en avstämning på 25 Hz
10" Scan-Speak 26W-4558T00
12" SB-Acoustics SB34SWNTX-S75-6
Båda elementen har T/S som för en sådan låda. MOL i basta under sådana betingelser ger samma ljudtrycksförmåga trots att det senare elementet har en pumpförmåga på 0.58l medan det förra endast har 0.44l.
Tittar vi då istället på ett element som SB-Acoustics SB23NACS45-8 som endast pumpar 0.14l så ger det i samma låda förstås lägre ljudtryck under 80Hz, men vid avstämningen är skillnaden endast 2dB mot de andra. Det tolkar jag som att det mindre elementet är mer effektivt på att driva porten.
När jag tittar på MOL-kurvorna så följer den elementets frekvensgång för de två större elementen medan det för det mindre har en topp vid avstämningen. Det mindre elementet har ett portbidrag här som är ca 5-6 dB högre än de andra.
Om jag har rätt i mina spånerier vet jag inte, men det kanske kan vara en utgångspunkt för vidare diskussion?
La upp en bild, följ länken.
https://drive.google.com/open?id=0BwNDW ... W1SVi1WclU