Vad krävs för nära vägg-placering?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Vad krävs för nära vägg-placering?

Inläggav E » 2006-01-27 15:57

Hej!

Vad för egenskaper måste en högtalare ha för att kunna dra nytta av en placering nära dämpad vägg?

Det kan ju inte enbart vara sådana högtalare som specifikt konstruerats för den placeringen som är möjliga kandidater. Jag tänker mig alltså även andra högtalare, som - Med hjälp av eq! - kan dra nytta ljudtrycksmässigt, distorsionsmässigt eller basutsträckningsmässigt av väggnära placering.

Men vad för krav måste högtalaren uppfylla? Får den ha porten på baksidan - hur nära väggen? Till exempel...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-27 16:09

Av vad jag har märkt hittills i mitt surroundsimulerande så verkar det vara helknepigt att sätta en högtalare nära en vägg. Det blir verkligen grova dalar i tonkurvan. Basen stiger, javisst, men en bit upp verkar en djup dal vara ofrånkomlig.

Titta i

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 262#192262

Speciellt dalen vid 600 Hz är jobbig. Med den här högtalaren har jag ändå ansträngt mig att hamna riktigt nära väggen. Vid en djupare låda blir problemet etter värre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 16:22

http://user.faktiskt.io/svante/snedmatning_mid.gif

Bild

jag tycker mig inte se den dalen på samma vis i de mätningar jag gjorde på lådorna jag byggde. (bortse från mätresultatet under 300 hz dock och det är den övre kurvan i mätningen som är korrekt)

edit: även om det är en dal i området 400-500 hz men en db kan man väl leva med?
Senast redigerad av Kraniet 2006-01-27 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Kraniet

Re: Vad krävs för nära vägg-placering?

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 16:27

E skrev:Hej!

Vad för egenskaper måste en högtalare ha för att kunna dra nytta av en placering nära dämpad vägg?

Det kan ju inte enbart vara sådana högtalare som specifikt konstruerats för den placeringen som är möjliga kandidater. Jag tänker mig alltså även andra högtalare, som - Med hjälp av eq! - kan dra nytta ljudtrycksmässigt, distorsionsmässigt eller basutsträckningsmässigt av väggnära placering.

Men vad för krav måste högtalaren uppfylla? Får den ha porten på baksidan - hur nära väggen? Till exempel...

Mvh E*

problemet är ju att basen höjs och därför kommer baffelsteget att bli fel (eftersom det är kompenserat i filtret) och eftersom mellanregistret inte påverkas av nära vägg placering på samma vis så kommer du inte vinna nåt på din uppställning (eftersom du eqar bort basöverskottet)

edit: eller ja du tjänar kanske lite förstärkareffekt möjligtvis
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-27 16:30

Svante,

piP är ju ganska djupa, men förvisso inte konstruerade av någon amatör...

Jag talar alltså för tydlighetens skull om fronthögtalare här. Om man till exempel har en djup låda och ställer den 15 cm från vägg (5 cm dämpning och 10 cm utrymme för porten) så kan elementet hamna 40 cm från väggen. Hmm, då blir det väl en potentiell utsläckning vid ca 430 Hz (Red.: eller 215 Hz blir det nog - sak samma)? Men slipper man inte det mesta av den om man dämpar väggen väl?

Ditt golv där är ju odämpat!

Ja, man vill väl ogärna behöva hjälpa upp något annat register med EQ, men kanske kan man tänka sig det ändå om man gör tillräckligt stora vinster i basregistret?

(Mikrofonstativet har väl inte kontakt med högtalarlådan där förresten? Ser nästan ut så. Och även om den hade det så inverkar det kanske inte något... Stativet ser tungt ut.)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-01-27 17:20, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
E

Re: Vad krävs för nära vägg-placering?

Inläggav E » 2006-01-27 16:33

Kraniet skrev:problemet är ju att basen höjs och därför kommer baffelsteget att bli fel (eftersom det är kompenserat i filtret) och eftersom mellanregistret inte påverkas av nära vägg placering på samma vis så kommer du inte vinna nåt på din uppställning (eftersom du eqar bort basöverskottet)

edit: eller ja du tjänar kanske lite förstärkareffekt möjligtvis

Så jag vinner inget i distorsion i högtalaren, bara i förstärkaren?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-01-27 16:36, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 16:34

E skrev:piP är ju ganska djupa, men förvisso inte konstruerade av någon amatör...

Jag talar alltså för tydlighetens skull om fronthögtalare här. Om man till exempel har en djup låda och ställer den 15 cm från vägg (5 cm dämpning och 10 cm utrymme för porten) så kan högtalaren hamna 40 cm från väggen. Hmm, då blir det väl en potentiell utsläckning vid ca 430 Hz? Men slipper man inte det mesta av den tack vare dämpningen?

Ditt golv där är ju odämpat.

Ja, man vill väl ogärna behöva hjälpa upp något annat register med EQ, men kanske kan man tänka sig det ändå om man gör tillräckligt stora vinster i basregistret?

(Mikrofonstativet har väl inte kontakt med högtalarlådan där förresten? Ser nästan ut så. Och även om den hade det så inverkar det kanske inte något... Stativet ser tungt ut.)

Mvh E*

piP är ju gjorda för placering nära väggen. jag ser inga större problem med en sån placering sålänge det är taget i beaktning vid konstruerandet av högtalaren. Carlsson är ju alla gjorda för väggplacering (och även golvplacering) med väldigt bra resultat.

edit: vid en sådan placering tjänar man in baffelsteget (vilket i praktiken är det samma som att ha två baselement) och får dessutom lite extra djupbas kapacitet. Det kräver dock också att man har god dämpning bredvid högtalaren så att kamfiltereffekter i diskanten inte förstör det hela (om man inte gillar det väldigt diffusa ljudet som det ger)
Senast redigerad av Kraniet 2006-01-27 16:36, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-27 16:35

Svante: Vad tror du om att svackan kan bero på att lådans baffel är för liten i förhållande till avståndet till väggen?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-27 16:37

Kraniet,

Är du snäll och länkar till den breda grafen (Svantes) i stället - jag avskyr att få texten och sidan serverad i bredformat a la sidorullning. :(

Mvh E*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 16:37

min mätning där förresten är med en standardskiva gullfiber på insidan av lådan. vet inte hur det skulle sett ut utan den iofs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-27 16:47

Martin skrev:Svante: Vad tror du om att svackan kan bero på att lådans baffel är för liten i förhållande till avståndet till väggen?

Mja, så här har min lilla hjärna funderat ut det, för en låda vars framsida är parallell med väggen: Den vanliga kantreflexionen pga diffraktion är ju utsmetad i tidsled. Graden av utsmetning beror på hur avståndet mellan element och kant är fördelat (i olika riktningar). En stor baffel ger möjlighet att smeta ut reflexen mycket. Väggreflexen blir likadan som kantreflexen, men med motsatt tecken och fördröjd motsvarande 2x lådans djup. Om maninte ska få en kraftig destruktiv interferens när 2x lådans djup är ½ våglängd så måste reflexen vara utsmetad i tid mycket mer än motsvarande lådans djup.

I praktiken (nåja), efter vad jag har märkt i mina simuleringar, så innebär det att ett låddjup på 10 cm kräver en baffel på kanske 50x70 cm om dippen ska försvinna. Jobbigt.

Baffeln ska alltså vara mycket större än lådans djup, precis som du säger. Och visst är min baffel i försöket liten, kanske blir det annorlunda i slutversionen. Jag behöver också egentligen lite större lådvolym för att få ner undre gränsfrekvensen lite.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-27 16:49

Kraniet skrev:Bild

jag tycker mig inte se den dalen på samma vis i de mätningar jag gjorde på lådorna jag byggde. (bortse från mätresultatet under 300 hz dock och det är den övre kurvan i mätningen som är korrekt)

edit: även om det är en dal i området 400-500 hz men en db kan man väl leva med?

Kan du posta dimensionerna på lådan och elementdata så kan vi se vad en simulering ger? Ibland får man syn på saker när man lägger en simulering ovanpå.

Hur är det mätt, ligger lådan på golvet, eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-27 16:52

Kraniet skrev:min mätning där förresten är med en standardskiva gullfiber på insidan av lådan. vet inte hur det skulle sett ut utan den iofs.

Nja, det här handlar inte om reflexioner inuti lådan, utan utanför. Inuti ska man förstås ha dämpning, för de mesta.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-27 16:54

I praktiken (nåja), efter vad jag har märkt i mina simuleringar, så innebär det att ett låddjup på 10 cm kräver en baffel på kanske 50x70 cm om dippen ska försvinna. Jobbigt.

Det går ju att mildra (så att man inte behöver så stor baffel) genom att göra så som du har gjort med en kilformad låda. Jag funderar även på hur en svag (eller stark) lutning (typ fasning) av sidorna på lådan skulle påverka utsmetningen i tid för väggreflexen. En avfasning skulle definitivt göra det mindre problematiskt då kantdiffraktionen delas upp i "två" delar med olika tid.

...eller hur man nu ska uttrycka det. :? :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 16:57

Bild

så ser den ut. och ja dimensioner är inte riktigt säker men 40x30 är väl baffeln ungefär. basens centrum sitter ca 15 cm från väggen. Det är alltså en Linn kaber 5 tums bas och en SS9700 diskant.

Det är mätt på golvet med dämpningen såsom på bilden (75mm gullfiber). mätt på ca 1 meters avstånd.

edit: precis insidan av lådan på utsidan :wink: (pratade alltså inte om intern dämpning)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-27 17:03

Kraniet skrev:så ser den ut.

Javisstja, de där snyggingarna, de kommer jag ihåg. De är såpass mycket snedställda att jag inte tror att min simulering kommer att vara vettig. Det blir mer som en sidoväggsreflexion.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 17:13

Svante skrev:
Kraniet skrev:så ser den ut.

Javisstja, de där snyggingarna, de kommer jag ihåg. De är såpass mycket snedställda att jag inte tror att min simulering kommer att vara vettig. Det blir mer som en sidoväggsreflexion.

ok ja det är klart det kanske blir en viss skillnad.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-27 17:18

Ska vi ta ett exempel på uttalat vägganpassade högtalare, Ingvar Öhmans ambienshögtalare, så ser man att dessa är gjorda med basens ljudstrålande yta placerad så nära väggen som möjligt iom att den är snedställd på "ovansidan av lådan". Sedan går själva lådan ner en bit vilket sprider ut kantreflexen i tiden relativt ljudkällan. Den närmsta ändkanten från ljudkällan är rakt åt sidan och väggen relativt den kanten har alltså varierande avstånd iom ovansidans lutning.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-27 17:23

Ja, men jag pratar som sagt om "vanliga" högtalare, som liknar piP till sin form.

Vinner man något på att ställa dem nära dämpad vägg, om man har hjälp av EQ?

Mvh E*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 17:38

E skrev:Ja, men jag pratar som sagt om "vanliga" högtalare, som liknar piP till sin form.

Vinner man något på att ställa dem nära dämpad vägg, om man har hjälp av EQ?

Mvh E*

om de inte är gjorde för placeringen så kan jag inte se vad man skulle tjäna på det annat än placeringen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-27 17:45

E skrev:Vinner man något på att ställa dem nära dämpad vägg, om man har hjälp av EQ?

Eftersom man kommer få minska registret under ca 500-1000hz med eq så kommer man vinna lite i distortion där. Men man får ju som sagt problem med reflexer i väggen, men det kan ju lösas med dämpmaterial som det är tänkt att piP skall användas.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-27 17:59

Kraniet skrev:om de inte är gjorde för placeringen så kan jag inte se vad man skulle tjäna på det annat än placeringen.

Enligt norman här så skulle man kunna vinna i distorsion (och det enkla problemet med reflexer löses med den självklara väggdämpningen)?!

Kan man kanske även få basen mer utsträckt med skickligt EQ-ande?

Igen:
E skrev:Kraniet,

Är du snäll och länkar till den breda grafen (Svantes) i stället - jag avskyr att få texten och sidan serverad i bredformat a la sidorullning. :(

Mvh E*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 18:09

E skrev:
Kraniet skrev:om de inte är gjorde för placeringen så kan jag inte se vad man skulle tjäna på det annat än placeringen.

Enligt norman här så skulle man kunna vinna i distorsion (och det enkla problemet med reflexer löses med den självklara väggdämpningen)?!

Kan man kanske även få basen mer utsträckt med skickligt EQ-ande?

Igen:
E skrev:Kraniet,

Är du snäll och länkar till den breda grafen (Svantes) i stället - jag avskyr att få texten och sidan serverad i bredformat a la sidorullning. :(

Mvh E*

ja nog kan jag länka. dock undrar jag hur liten skärm du har 8O :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-27 18:25

Svante skrev:I praktiken (nåja), efter vad jag har märkt i mina simuleringar, så innebär det att ett låddjup på 10 cm kräver en baffel på kanske 50x70 cm om dippen ska försvinna. Jobbigt.

Intressant! Tror jag har två lådor på vinden som är avsedda för väggmontering som har just de dimensionerna! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-27 18:48

Kraniet skrev:ja nog kan jag länka. dock undrar jag hur liten skärm du har 8O :wink:

15" TFT på en laptop. Faktiskt har ju en ganska rejäl vänstermarginal också: hela 2 cm vit yta går bort på min skärm (nedanför nerdragna f:et alltså).

Men åter till ämnet.

Hur nära väggen/dämpmaterialet kan man ha porten, till exempel?

Mvh E*

Återgå till Teknikforum