RogerJoensson skrev:Om du läst vad mitt svar var en kommentar till, så kanske du hade fattat bättre(se nedan):
peterh skrev: [...]Jorda alla apparater som inte är försedda med förstärkt isolation ( inga nätanslutna stereopryttlar kvalar in här) [...]
Tack jag fattade. Vad Peterh skrev var att skyddsjorda alla klass I-apparater medan klass II-apparater varken kan eller ska skyddsjordas. Inom parentes skriver han att det ínte finns några fler slags nätanslutna apparater. Jag tolkade ditt svar som att du kanske inte kände till begreppet förstärkt isolation, att det är lika med klass II, eller med ett annat namn, dubbelisolerade apparater som du visade upp stickproppen för.
RogerJoensson skrev:Jordfelsbrytare anses vara så säkra att de gör det tillåtet med direkt nätspänning i våtutrymmen!
-Dra ifrån "våt" så, tja, inte blir det mer osäkert... Förutom att jordfelsbrytaren inte löser ut krävs att lindningarna på hifiappratens trafo havererar (eller något annat som även kan hända en dubbelisolerad apparat) för att det ska bli farligt. -Hur vanligt är det? Efter detta måste personen i läge att skadas vara i kontakt med något annat som är jordat så att strömmen som passerar hjärtat blir tillräckligt stark för att vara livsfarlig och förmodligen att reflexerna slår fel så att personen fastnar.
Jämför detta med en godkänd brödrost på diskbänken. Vilken utgör störst risk? Ojordad hifianläggning i vardagsrummet eller brödrosten?
Nej, en JFB tillåter ingen direkt nätspänning i våtutrymmen, eller någon annanstans. Om vi talar om våtutrymmen så finns där en risk att man får så hög ström genom kroppen att en JFB är verkningslös. Man får svåra skador oberoende av hur snabbt JFBn löser. Sådana strömmar är bara möjliga med en stor och blöt kontaktyta mot kroppen. Därför finns det sedan 2009 krav på kompletterande skyddsutjämning i badrum. Något skydd mot direkt spänning finns därmed inte i badrum.
Vad du syftar på i resten av texten är svårt att se men det finns ett inslag av riskbedömning. Helt riktigt bygger elsäkerhetsreglerna på en riskbedömning och på normala användningsfall. Och risken för ett fel och risken för att skadas vid detta fel kan ju också alltid diskuteras i varje fall. Jag lägger ingen vikt där utan bara förmedlar de regler som finns. Mången har väl en borrmaskin där kabelmanteln släppt från dragavlastningen i handtaget så att ledarna är blottlagda och berörbara. Det fungerar ju fortfarande utmärkt och är ofarligt att ta i, men man har inget säkerhetsbälte längre.
Om man skulle jämföra säkerheten hos en klass I-apparat så skulle jag säga att de är säkrare i ett jordat uttag. Rum med ojordade uttag ser jag som en högre risk pga oklar isolation.