Mac OS lirar FLAC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Mac OS lirar FLAC

Inläggav hifikg » 2017-10-25 23:26

Upptäckte nyss att flacfiler kan spelas direkt i Finder utan konvertering. Än går de inte att pilla in direkt i iTunes utan att konvertera till aiff, men ändå...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Mac OS lirar FLAC

Inläggav sprudel » 2017-10-26 07:51

hifikg skrev:Upptäckte nyss att flacfiler kan spelas direkt i Finder utan konvertering. Än går de inte att pilla in direkt i iTunes utan att konvertera till aiff, men ändå...

Haha! Perestrojkan har nått ända hit! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2017-10-27 13:27

Vad är det för fel på VLC, så slipper man itunes eländet;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-27 14:33

Lite märkligt att spela musik med VLC, är det inte? Jag rekommenderar Swinsian för musikspelning på macOS.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 16:10

Jag har aldrig förstått vad det är för fel på iTunes *s*
Fast FLAC liras (än så länge) bara i Finder

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-27 16:31

Några fel på iTunes på macOS: 1) Vansinnigt långsamt. 2) Kan inte själv ändra "sample rate" samt bitdjup på extern DAC 3) Vissa låtar/album är och förblir feltaggade hur man än beter sig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 16:42

shifts skrev:Några fel på iTunes på macOS: 1) Vansinnigt långsamt. 2) Kan inte själv ändra "sample rate" samt bitdjup på extern DAC 3) Vissa låtar/album är och förblir feltaggade hur man än beter sig.

Okej, har inte upplevt det som särskilt långsamt. Tar någon sekund från att jag drar igång ett album till musiken börjar ljuda, lagom för att hinna sjunka ner i fåtöljen o sen rullar det på. Söka låtar och växla känns inte segt, men kanske går ännu fortare med något annat, men när har man så bråttom?
Nä bitdjup kan det inte ändra än, jag har en liten 75 kronors app som heter BitPerfect som sköter den detaljen, problem solved.
Feltaggade låtar kanske jag har någon, sannolikt för att jag inte varit uppmärksam när jag läste in albumet och kanske någon av någon annan anledning med, men är alla andra program felfria på den punkten? De system jag sett på mässor och hemma hos andra har sällan varit helt utan skavanker, typ att albumbilder inte visas, eller fel bild visas under spelning mm. Inget som betyder så där jättemycket när man väl lyssnar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-27 16:51

Swinsian är busenkelt när det kommer till att tagga om filerna (samt byta ut karaktärer i namen mot andra, mycket bra funktion när man vill rensa bort dåligt skrivna taggar). Det går oftast bra i iTunes, men det var alltid ett par spår som var helt omöjliga att få sorterade under samma album, hur man än ändrade i taggarna.
2021 maj på Spotify

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-27 16:57

Jag har kört iTunes i alla år. Rock solid.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 20:01

shifts skrev:Swinsian är busenkelt när det kommer till att tagga om filerna (samt byta ut karaktärer i namen mot andra, mycket bra funktion när man vill rensa bort dåligt skrivna taggar). Det går oftast bra i iTunes, men det var alltid ett par spår som var helt omöjliga att få sorterade under samma album, hur man än ändrade i taggarna.

Ett par låtar i hela samlingen då? Inte på varje CD hoppas jag. Det har jag med råkat ut för, men hittills har jag alltid lyckats fixa det. Går inget annat så markerar jag alla låtar och ändrar till artist KG och album KGalbum o då hamnar de i samma o sen rättar jag det därifrån. Ofta är det något osynligt tecken som stör, typ ett mellanslag eller nåt som sprungit vilse. Någon gång får man även skriva låttitlar manuellt, men då är det smal, eller väldigt ny, musik.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-10-27 21:22

Enstaka spår bara, men de där enkla trixen har inte löst problemen tyvärr. Det är inget helt ovanligt har jag förstått när jag sökt runt efter lösningar. Oftast gick det att lösa till slut, men inte alltid. Det är ju en liten plump i protokollet bara, men än så länge saknas den plumpen hos Swinsian.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-27 21:28

shifts skrev:Enstaka spår bara, men de där enkla trixen har inte löst problemen tyvärr. Det är inget helt ovanligt har jag förstått när jag sökt runt efter lösningar. Oftast gick det att lösa till slut, men inte alltid. Det är ju en liten plump i protokollet bara, men än så länge saknas den plumpen hos Swinsian.

Oki, hittills har jag alltid lyckats lösa det, det är en och annan ljudbok jag misslyckats med dock, där alla kapitel 1 har kommit efter varandra o sen alla kapitel 2 osv, men även det går att jobba sig runt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-10-28 00:22

Ni får tjata lite på dom som gör "Foobar 2000" att dom släpper det till Mac också, lätt bästa spelaren, man kan få den att se ut precis hur man vill dessutom, så här ser min ut just nu:

Bild

När det gäller att tagga om filer så använder jag "Mp3tag" som är riktigt smidigt (funkar även med FLAC), det kan även hämta albuminfo automatiskt från olika källor online.
Finns ingen Mac version, men man kan tydligen köra det i Wine.
https://www.mp3tag.de/en/

Återgå till Teknikforum