TV-program om ljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

TV-program om ljud

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-28 18:10

Ett TV-program om ljud på TV! Jag vet inte om det är bra för jag har inte sett det än, men kanske kul att kolla på i alla fall. :)

Ljudvågornas universum

Ikväll tisdag 28 nov kl 22:50 på Kunskapskanalen

eller

Se programmet i UR Play:
http://urplay.se/program/200732-ljudvag ... m-det-ekar

Det ekar. Hur påverkas vi av ljud? Hur kan vi använda ljud? Fysikern Helen Czerski utforskar hur vi kan utnyttja, manipulera och kontrollera ljud. Vi får följa med till den plats på jorden där det allra längsta ekot uppmätts, och får förklarat hur ljudvågorna rör sig. Vi får också veta mer om frekvens, audiologi, innerörats anatomi, cochleaimplantat och resonans. Del 2 av 2. UR.
Bild: HD. Från 24/11 i K. Även i K 29/11
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Griff

Re: TV-program om ljud

Inläggav Griff » 2017-11-28 20:36

En trevlig o lättsam BBC-produktion.
Jag har sett det första avsnittet som i huvudsak handlar om resonanser, intressant att se hur man mäter de olika resonansfrekvenserna i t.ex Big Ben.

Jag kommer även att se avsnitt två

/Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-29 00:00

Ja, bra program. Fantastiskt att man kan göra och gör TV-produktioner som vänder sig till en såpass bred publik om detta. Jag tyckte kastanjerna och äpplet var en särskilt fiffig illustration. Den måste jag prova.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-29 01:10

Jättebra, Johan.

Kolla även in det här. Det är kul att se ljudvågor illustreras. Jag rekommenderar att se hela. Men 37 minuter in börjar delen om ljud. Det finns flera olika saker som tas upp. Det är kul att se alla de olika aspekterna. :)

https://www.svtplay.se/video/16016419/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-27-magasin-nobelpris-och-ljudvetenskap

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-11-29 09:05

Tack Johan. Den skall jag kolla på i afton, din länk också Peter :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-29 10:33

petersteindl skrev:Jättebra, Johan.

Kolla även in det här. Det är kul att se ljudvågor illustreras. Jag rekommenderar att se hela. Men 37 minuter in börjar delen om ljud. Det finns flera olika saker som tas upp. Det är kul att se alla de olika aspekterna. :)

https://www.svtplay.se/video/16016419/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-27-magasin-nobelpris-och-ljudvetenskap

Klart intressant, såg programmet i måndags. Vad som var nytt för mig är att åldersrelaterade svårigheter att höra konsonanter inte beror på vikande förmåga att höra högre frekvenser, i alla fall inte enbart. Det är hjärnan som börjar bli gammal och seg. Det handlar tydligen om ett minskande antal "kanaler" som leder in i hjärnan. Man tror sig kunna förstärka verkan i de kvarvarande kanalerna med medicinsk behandling. Snart kommer vi väl kunna köpa piller i hifi-butiken som då ger ett upplevt tydligare och klarare ljud! Förhoppningsvis billigare än nya kablar :D

Detta ställer då objektiviteten på prov, jag kan alltså få bättre ljud i stereon trots att grejorna är desamma och mäter exakt likadant och gissningsvis (förhoppningsvis?) kommer tester påvisa positiva skillnader i ljudet för den enskilda personen. Lätt att utforma tester med riktig medicin och "sockerpiller" för att utröna placeboeffekten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-29 10:48

Johan_Lindroos skrev:Ett TV-program om ljud på TV! Jag vet inte om det är bra för jag har inte sett det än, men kanske kul att kolla på i alla fall. :)
Se programmet i UR Play:
http://urplay.se/program/200732-ljudvag ... m-det-ekar

Det ekar. Hur påverkas vi av ljud? Hur kan vi använda ljud? Fysikern Helen Czerski utforskar hur vi kan utnyttja, manipulera och kontrollera ljud. Vi får följa med till den plats på jorden där det allra längsta ekot uppmätts, och får förklarat hur ljudvågorna rör sig. Vi får också veta mer om frekvens, audiologi, innerörats anatomi, cochleaimplantat och resonans. Del 2 av 2. UR.
Bild: HD. Från 24/11 i K. Även i K 29/11

Tack för tipset. Även avsnitt 1 är intressant.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-29 22:37

Bill50x skrev:.....
Snart kommer vi väl kunna köpa piller i hifi-butiken som då ger ett upplevt tydligare och klarare ljud! Förhoppningsvis billigare än nya kablar :D
/ B

Medlet/pillren har funnits länge, men kanske inte alltid i "hifi-butiken" . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-29 23:12

Laila skrev:
Bill50x skrev:.....
Snart kommer vi väl kunna köpa piller i hifi-butiken som då ger ett upplevt tydligare och klarare ljud! Förhoppningsvis billigare än nya kablar :D
/ B

Medlet/pillren har funnits länge, men kanske inte alltid i "hifi-butiken" . . . typ. :)

:mrgreen:

Finns på Systembolaget också...

/ B

Återgå till Teknikforum