Spela in på Mac?!?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Spela in på Mac?!?

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-03 10:34

Tjenna!

Igår satt jag och dum-drog på gitarren. Det slog mig att Mac'en jag hade framför mig ju faktiskt skall kunna spela in rätt enkelt och smidigt.

Det var smidigt. Hurra för Mac! Alla borde köpa det!

Jag körde med en stålsträngad rätt OK gitarr med egen inbyggd mick. Detta via en vanlig gitarrkabel in i en kontaktomvandlare så att den stora (6.5mm ?) jacket blev 3.5mm's rätt in i Mac'en. Det blev ljud och man hörde väll nästan vad jag försökte spela...

Jag tror programmet heter nått i stil med "Garage band".

Är det nån som använt det?

Nu lyssnade jag bara via Mac'ens inbyggda högtalare. Men det var rätt mkt bakgrundsbrus. Går det att trixa bort lätt?

Rock on!!! 8) 8) 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-03 11:10

Att det brusar är väl för att du går genom Macens ljudkorts mikförstärkare, som lär vara av lägsta möjliga kvalitet. Om du använder linjeingången istället(om sådan finns?) och kör gitarren genom en extern mikförstärkare/mixer/pod kommer det att låta mycket bättre.

Dock inte optimalt, eftersom det fortfarande är ett tämligen lågkvalitativt AC97-Codec som används även på Mac och ingångskvaliteten är mycket lägre speccad i AC97 än avspelningskvaliteten.

Det bästa är att köpa ett externt USB/Firewire-ljudkort som ju ofta dessutom har inbyggda mikförstärkare av acceptabel kvalitet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-03 11:21

Se även den dödfödda tråden jag la i Köpråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10006

Har för mig den har programvara för Mac oxå.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-03 11:33

xeizo,

Vad är det för kodare du talar om? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-03 11:43

http://en.wikipedia.org/wiki/AC97

det är så dom allra flesta integrerade/enklare ljudkort är konstruerade. Dom saknar egen DSP. Som bekant använder även Mac sedan ganska länge tillbaka "off the shelf" PC-komponenter till standardfunktioner.

Enda skillnaden är att dom måste skriva sina egna drivrutiner för OSX, vilket är avsevärt enklare än för dom som skriver drivrutinerna för ex Linux. Eftersom Apple till skillnad från Linux-utvecklarna har tillgång till alla hårdvaruspeccarna.

Återgå till Teknikforum