Pure direct vs. Dolby Digital/DTS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Pure direct vs. Dolby Digital/DTS

Inläggav IngOehman » 2017-12-13 20:00

PPS. Läste just Johans två senaste inlägg (där han skriver lite om "hur folk gör") och inser då att någon kanske borde vara förnuftig (jag offrar mig) och dela ut i varje fall ett råd:

ANVÄND ALDRIG AUTOMATISK INSTÄLLNING!

Det kan bli (och blir ofta) vansinnigt fel. Ställ in manuellt, och använd snören och öron!

Att lita på de automatiska inställningarna är farligt. Om man tycker dålig ljudkvalitet är farligt vill säga. ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. De automatiska inställningarna är till för dem som inte kan NÅGONTING överhuvudtaget om audioapparater, och som har mycket låga krav, och som kanske därtill använder riktigt dåliga högtalare.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-13 20:27

Jag kan väl hålla med om att det hade varit bättre med en reciever som lät likadant utan pure direct och att man då kunde tagit bort knappen som du säger IÖ.

Nu har iofs alla recievers jag någonsin ägt haft en pure direct funktion/knapp. Tre stycken Denon och en Yamaha har jag ägt.

Jag tycker väl att det ibland inte har varit någon hörbar skillnad alls att trycka in pure direct och ibland en liten skillnad. Jag har väl mest kört med den på om jag kan för att jag tänkt att jag förhoppningsvis har så lite påverkade kretsar som möjligt igång i recievern, oavsett om dessa i slutändan verkligen ger en hörbar påverkan eller ej. För säkerhets skulle kanske man skulle kunna säga. Hängslen och livrem :D.

Angående inställningar så gör jag dessa sedan ganska många år manuellt. Jag gjorde det dock inte i början av min hifi - karriär! Men då hade jag sunkljud med :wink: .
Senast redigerad av genstruktur 2017-12-13 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-12-13 20:58

IngOehman skrev:PPS. Läste just Johans två senaste inlägg (där han skriver lite om "hur folk gör") och inser då att någon kanske borde vara förnuftig (jag offrar mig) och dela ut i varje fall ett råd:

ANVÄND ALDRIG AUTOMATISK INSTÄLLNING!

Det kan bli (och blir ofta) vansinnigt fel. Ställ in manuellt, och använd snören och öron!

Att lita på de automatiska inställningarna är farligt. Om man tycker dålig ljudkvalitet är farligt vill säga. ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. De automatiska inställningarna är till för dem som inte kan NÅGONTING överhuvudtaget om audioapparater, och som har mycket låga krav, och som kanske därtill använder riktigt dåliga högtalare.

Ser man på här haglar det tumregler :lol:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-13 21:08

Jag ser inga tumregler, du ser nog i syne.

Eller har du lust att berätta vad du tror är tumregler?

Eller fråga om det du undrar över om något skulle vara oklart.

genstruktur skrev:Jag kan väl hålla med om att det hade varit bättre med en reciever som lät likadant utan pure direct och att man då kunde tagit bort knappen som du säger IÖ.

Nu har iofs alla recievers jag någonsin ägt haft en pure direct funktion/knapp. Tre stycken Denon och en Yamaha har jag ägt.

Jag tycker väl att det ibland inte har varit någon hörbar skillnad alls att trycka in pure direct och ibland en liten skillnad. Jag har väl mest kört med den på om jag kan för att jag tänkt att jag förhoppningsvis har så lite påverkade kretsar som möjligt igång i recievern, oavsett om dessa i slutändan verkligen ger en hörbar påverkan eller ej. För säkerhets skulle kanske man skulle kunna säga. Hängslen och livrem :D.

Angående inställningar så gör jag dessa sedan ganska många år manuellt. Jag gjorde det dock inte i början av min hifi - karriär! Men då hade jag sunkljud med :wink: .

Precis. :)

Jag är medveten om att praktiskt taget alla hemmabioapparater har pure direct-knapp, och min poäng är att det är marknadsföringstrams som är skälet till det. Knappen gör ingen analog sinalomkoppling, och poängen med den är att få DIG att tro att du kan förbättra, men funktionen hade lika gärna kunnat skötas av apparaten själv.

Vh, iö

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-12-13 21:23

Jag hittar fyra, men som vanligt så vägrar du erkänna att dina standardråd är tumregler.
Det går ju inte att säga att all automatisk inställning per definition är fel. För det första så gissar jag att du inte provat alla system som finns och definitivt inte i alla uppställningar som kan göras. Dessutom så hade de inte släppts ut på marknaden om de generellt försämrade ljudet.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-13 21:55

idea skrev:Jag hittar fyra, men som vanligt så vägrar du erkänna att dina standardråd är tumregler.
Det går ju inte att säga att all automatisk inställning per definition är fel. För det första så gissar jag att du inte provat alla system som finns och definitivt inte i alla uppställningar som kan göras. Dessutom så hade de inte släppts ut på marknaden om de generellt försämrade ljudet.

För att travestera dig: Du verkar vägra erkänna att du är helt ute och cyklar. Trist.

Det du skriver därefter är sakligt fel. Du saknar kunskap och borde inte påstå en massa dumheter.

1. Det går att säga att all automatisk inställning är fel, kolla: All automatisk inställning är fel. Något sådant har jag dock inte skrivit, så vad det har med denna fråga att göra vet jag inte. Jag menar det som jag har skrivit, inget annat. Utgå alltid ifrån det. Jag kan inte ta ansvar för dina tokiga tolkningar.

2. Jag behöver inte prova alla system för att veta att en manuell inställning kan göras perfekt, vilket en automatisk inte har goda odds att bli. Bara det faktum att sådana använder en mikrofon är ett handikapp.

3. Bevisligen så har du superfel i det du skriver sist. "De" har släppt ut system som nästan undantagslöst försämrar ljudkvaliteten jämfört med en manuell inställning gjord med kompetens om anläggningens högtalare är anständigt bra. Automatiken finns för att även de som saknar kunskaper skall kunna använda apparaterna.

Och igen, inget av det jag skrev är några tumregler. Det var ett råd till alla som bryr sig om ljudkvaliteten och som vill slippa okontrollerade fel som sker vid automatisk inställning, när man ställer in samma sak manuellt så deltar man i processen och vet vad som görs. På så vis har man koll på att inget blir fel.

Tumregler är något helt annat än du verkar tro.

Vh, iö

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-12-13 23:20

Jo jag vet att det går att säga precis vad som helst. Du är ju det levande beviset för det. :?
Du kan mycket men du kan inte ta till dig någon annan uppfattning än din egen. Tumregeldiskussionen är precis det levande exemplet på det samt din diskussionsteknik - "Du saknar kunskap och borde inte påstå en massa dumheter". Du har inte en susning om vad jag kan eller inte så det argumentet är ju fullständigt befängt :roll:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-14 00:43

Johan_Lindroos skrev:
Jag råder till att använda filformat som stöds av hembioreceivern, t ex AC-3 (Dolby Digital) eller DTS.

Någon som har tips vart man kan få tag i en sådan?
Alltså att kunna välja att spela upp en 60hz ton (typ) i en surroundkanal och se om bass management är aktivt och tonen hörs mest i suben istället för i sorrounden?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-12-14 15:18

idea skrev:Jo jag vet att det går att säga precis vad som helst. Du är ju det levande beviset för det. :?
Du kan mycket men du kan inte ta till dig någon annan uppfattning än din egen. Tumregeldiskussionen är precis det levande exemplet på det samt din diskussionsteknik - "Du saknar kunskap och borde inte påstå en massa dumheter". Du har inte en susning om vad jag kan eller inte så det argumentet är ju fullständigt befängt :roll:

Och vad är din uppfattning om Pure Direct? Du skrev att du har en annan uppfattning än IÖ. Normalt brukar du skriva vettiga inlägg tycker jag, men här verkar det balla ur för dig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Föregående

Återgå till Teknikforum