idea skrev:Jag hittar fyra, men som vanligt så vägrar du erkänna att dina standardråd är tumregler.
Det går ju inte att säga att all automatisk inställning per definition är fel. För det första så gissar jag att du inte provat alla system som finns och definitivt inte i alla uppställningar som kan göras. Dessutom så hade de inte släppts ut på marknaden om de generellt försämrade ljudet.
För att travestera dig: Du verkar vägra erkänna att du är helt ute och cyklar. Trist.
Det du skriver därefter är sakligt fel. Du saknar kunskap och borde inte påstå en massa dumheter.
1. Det går att säga att all automatisk inställning är fel, kolla: All automatisk inställning är fel. Något sådant har jag dock inte skrivit, så vad det har med denna fråga att göra vet jag inte. Jag menar det som jag har skrivit, inget annat. Utgå alltid ifrån det. Jag kan inte ta ansvar för dina tokiga tolkningar.
2. Jag behöver inte prova alla system för att veta att en manuell inställning kan göras perfekt, vilket en automatisk inte har goda odds att bli. Bara det faktum att sådana använder en mikrofon är ett handikapp.
3. Bevisligen så har du superfel i det du skriver sist. "De" har släppt ut system som nästan undantagslöst försämrar ljudkvaliteten jämfört med en manuell inställning gjord med kompetens om anläggningens högtalare är anständigt bra. Automatiken finns för att även de som saknar kunskaper skall kunna använda apparaterna.
Och igen, inget av det jag skrev är några tumregler. Det var ett råd till alla som bryr sig om ljudkvaliteten och som vill slippa okontrollerade fel som sker vid automatisk inställning, när man ställer in samma sak manuellt så deltar man i processen och vet vad som görs. På så vis har man koll på att inget blir fel.
Tumregler är något helt annat än du verkar tro.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).