Twin base?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

Twin base?

Inläggav andre » 2006-02-07 09:56

Jag rev isär en kompis jws ,jpw eller nåt sånt ,billigt var det i alla fall .Såg då en högtalar konfiguration jag inte sett tidigare.den bestod av 2 st 6,5" pararell kopplade i ett plast rör typ avlopp.
den ena satt med konen ut från röret den andra in i röret,hermetiskt tillslutet. Dom kallar det "twin base"båda elementen var drivna.
Funkar det likadant som två mottakt kopplade element?fast med mer luft emellan ?
Varför gör man på detta vis ? Är det för att få två dåliga element att låta som ett halvbra ?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-07 10:26

Jupz! Isobarik kallas det också. Sök på forumet så får du veta mer.

Sätter man magneterna mot varandra får man, om jag inte minns fel, en minskning/utsläckning av magnetläckfältet.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-07 11:10

Man får ju också lika stor konyta på båda sidor om det sammankopplade elementet, om det nu har någon betydelse. Som jag har fattat konstruktionen så kommer "dubbelelementet" att få dubbla massan (Mms) och dubbla styvheten hos upphängningen (Cms) vilket betyder att Qts och Fs är konstanta medans Vas halveras. Det är ju kul att kunna bygga små boxar med förhållandevis djup bas!

/Jocke

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-02-07 11:59

Fins det alltså två typer av "isobarisk"
En modell som har kon mot den andres magnet i tub ,och en som har magneterna mot varann? :?
:? :?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-07 12:36

här är 3 varianter av isobarik

Bild
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Återgå till Teknikforum