knasiga mätresultat - oscilloskop.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

knasiga mätresultat - oscilloskop.

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-19 22:18

Ursäkta för lite muppig fråga kanske, men jag har inte gått mätteknik ännu. När oscilloskopet ritar multipla eller väldigt utsmetade linjer, hur ska det tolkas? Alltså, jag förstår ju att det knappast är ett gott tecken, men lite mer specifikt... hur kan det läsa av flera olika spänningar från samma nod vid samma tidpunkt? Vi håller på med ett projektarbete där vi bland annat bygger en klass E förstärkare, men spänningen över mosfeten som driver härket ser inte fin ut.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Re: knasiga mätresultat - oscilloskop.

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-19 22:19

*spänningen över gate:en på mosfeten
Häpp!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2018-02-19 22:21

Bild!
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-19 23:10

Ajaj, har ingen bild nu tyvärr. Förstärkaren ligger i en låda i en källare på en större teknisk högskola i Stockholm :roll: och jag är hemma. Meningen är att det ska ligga fyrkant på gate, men den blir kaos. Ok om det hade blivit bara massa svängningar (det verkar det också bli), men mätningen är rätt "all over the place".
Häpp!

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-02-19 23:27

Vad mäter du med för skåp? Vad är triggern ställd att trigga på?
Låter antigen som kanske någon historik/medel är påslagen på skåpet eller att det triggar på fel saker, är nivåer rätt ställa och tider? Kanske är det något som oscillerar med hög frekvens. Att ställa ner tiden/zooma in brukar kunna hjälpa att se vad som faktiskt händer vid triggögonblicket. Är det för mycket brus eller störningar eller av annan orsak svårtriggad signal/icke repetetiv kan ett oneshot eller trigg på signal med samma period men "enklare" form vara att föredra, signalen går ju använda enbart som trigg om man inte vill ha med grafen i oscillogrammet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2018-02-20 00:11

Om det är digitalskåp, se upp med undersampling! Jösses va man kan bli lurad. ...och sedan känna sig dum för man inte tänkte på det. Jag köpte nyss dåligt skåp.

Bild behövs. För så som du skriver kan det eventuellt vara ett bra skåp som inte i sig själv undersamplar som en galning. Eventuellt kan det du beskriver vara att signalen rör sig massvis uppåner, men upplösningen på skärmen kan inte visa det (pixlarna räcker inte till och inte heller vår syn). Så då visar den en yta (istället för en linje) med svagare ljus.

Tips: Vrid alltid upp (ner) tiden, så den samplar snabbt - och kolla lite snabbt, så du inte undersamplar.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-20 00:35

Analoga oscilloskop har sina fördelar... Annars låter det som triggproblem, om det inte är undersampling då. Att koppla in oscilloskopet på en gate på en mosfet kan förändra kretsen helt, se åtminstone till att använda prob så att lastkapacitansen blir så liten som möjligt. Men vi kommer nog inte längre utan bild.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-20 20:13

Är hemma med sjukt barn, så har inte haft möjlighet att fixa bild. Det är något digitalt agilentskåp som jag använt, har ingen aning om modellbeteckning. Är inte mitt eget, är studentlabbets. Hemma har jag noob-standardoscilloskopet rigol 1054, men det är alltså inte det jag använt nu. Tror inte att triggning är problemet, men jag ska ha det i tanken. Tänkte inte att oscilloskopet skulle påverka kretsen så mkt, iaf inte på det sättet. Men något är helt klart tokigt, vare sig jag probar mosfet-gaten eller lasten som förstärkaren driver. Vi har nog kommit fram till att en spole vi använt blir mättad pga hög ström, men det är lite oklart för mig hur det isf skulle påverka signalen på gate.
Häpp!

Återgå till Teknikforum