Experiment med serieresistans till diskanthorn

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Experiment med serieresistans till diskanthorn

Inläggav Kraniet » 2018-02-23 21:16

Intressant. Synd att allram inte kunde visa mer mätningar.

Fast en sak som jag inte får ihop är det att om det inte går att mäta någon skillnad, varför upplevs det då att ljudet förändras? Antingen är det ingen skillnad eller så är det, går ju inte att ha både och.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-02-23 21:55

En upplevd skillnad kan man inte alltid mäta, åtminstone inte än - men det går så snart vi är klara med placebometern. :D

Skämt åsido, det var lite av grejjen med det jag skrev i tidigare, att eftersom man inte testar blint så vet man ju inte vilka psykologiska effekter som avgör vad som låter bäst. Det är inte alls säkert att det verkligen är öronen som gör beslutet, det kan vara något helt annat som avgör - t.ex. vetskapen om hur impedansförloppet ser ut med ett visst motstånd, vad någon sagt på ett forum, vilket humör man är på etc.

Det Toole skriver i sin bok om de blindtester de gjorde och resultaten av dem ger rätt intressant information om hur opålitliga icke-blindtester är. Kan verkligen rekommendera den, helst den senaste utgåvan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-02-23 22:32

Kraniet skrev:Intressant. Synd att allram inte kunde visa mer mätningar.

Fast en sak som jag inte får ihop är det att om det inte går att mäta någon skillnad, varför upplevs det då att ljudet förändras? Antingen är det ingen skillnad eller så är det, går ju inte att ha både och.

Upplevde Allram skillnader ljudmässigt som han inte kunde mäta fram?

/HArryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-24 08:10

Harryup skrev:
Kraniet skrev:Intressant. Synd att allram inte kunde visa mer mätningar.

Upplevde Allram skillnader ljudmässigt som han inte kunde mäta fram?

/HArryup

Jag tror att han bara mätade om det kunde visa sig en skillnad. Det finns inga ljudintryck. För mig är det på ett sätt logiskt att det lät bättre utan motstånd, för mig. Ett motstånd är en passiv komponent och därmed inte perfekt- det borde låta bättre utan denna ( om den ändå inte gör nån mätbar teknisk skillnad )

Har du testat med olika drivimpedanser med dina horn ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-24 08:13

Cortado skrev:En upplevd skillnad kan man inte alltid mäta, åtminstone inte än - men det går så snart vi är klara med placebometern. :D

Skämt åsido, det var lite av grejjen med det jag skrev i tidigare, att eftersom man inte testar blint så vet man ju inte vilka psykologiska effekter som avgör vad som låter bäst. Det är inte alls säkert att det verkligen är öronen som gör beslutet, det kan vara något helt annat som avgör - t.ex. vetskapen om hur impedansförloppet ser ut med ett visst motstånd, vad någon sagt på ett forum, vilket humör man är på etc.

Det Toole skriver i sin bok om de blindtester de gjorde och resultaten av dem ger rätt intressant information om hur opålitliga icke-blindtester är. Kan verkligen rekommendera den, helst den senaste utgåvan.

Håller med dig helt. :D
Samtidigt har horn knepiga knyckar och impedanshopp så drivning med låg impedans kanske ger hörbara (och mätbara ) fördelar i mitt fall ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-02-24 10:06

Tangband skrev:Samtidigt har horn knepiga knyckar och impedanshopp så drivning med låg impedans kanske ger hörbara (och mätbara ) fördelar i mitt fall ?

Vet du att dina horn har knepiga knyckar och impedanshopp?

Du verkar ha ett intresse för detta nu efter att ha hängt på faktiskt ett tag - kanske skulle det vara en grej att skaffa en beggad windowslaptop och fixa nån impedansmätarmojäng så du kan mäta impedansen på hornet (och andra saker i framtiden, så som basreflexlådor) ? :) (.. ja, du skulle ju tom kunna köra Basta! då.. !)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-24 14:27

Cortado skrev:
Tangband skrev:Samtidigt har horn knepiga knyckar och impedanshopp så drivning med låg impedans kanske ger hörbara (och mätbara ) fördelar i mitt fall ?

Du verkar ha ett intresse för detta nu efter att ha hängt på faktiskt ett tag - kanske skulle det vara en grej att skaffa en beggad windowslaptop och fixa nån impedansmätarmojäng så du kan mäta impedansen på hornet (och andra saker i framtiden, så som basreflexlådor) ? :) (.. ja, du skulle ju tom kunna köra Basta! då.. !)

Jag vill optimera och få det så bra det bara går med mina aktiva grejor.
Jag vet förstås inte hur knepig last mina horn är, kanske inte knepigt alls ?

jansch

Inläggav jansch » 2018-02-25 17:25

Borde man inte förvänta sig att elementet ifråga (JBL 2414H) får en något rakare frekvensgång med serieresistans? Frekvensgången är ju generellt lite fallande och då borde ökad impedans (vid högre frekvens) med ett förmotstånd kompensera lite..
Blev plötsligt osäker på hur en hornladdad driver kommer att bete sig.....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-25 19:05

jansch skrev:Borde man inte förvänta sig att elementet ifråga (JBL 2414H) får en något rakare frekvensgång med serieresistans? Frekvensgången är ju generellt lite fallande och då borde ökad impedans (vid högre frekvens) med ett förmotstånd kompensera lite..
Blev plötsligt osäker på hur en hornladdad driver kommer att bete sig.....

Hmm....Min upplevelse är att ljudet blev renare och klarare utan motstånd, inte att det skulle bli mindre diskant utan.
Det finns heller inga mätningar ( jag har verkligen sökt överallt på nätet ) , som visar att aktiva system skulle tjäna på att ha ett motstånd i serie med en diskant. Tvärtom har två mätningar av lilltroll och Allram visat att någon positiv effekt inte finns. Om nån hittar mätningar som visar motsatsen, posta dem gärna.
Kanske finns det positiva effekter med avseende på kompression vid höga effekter med ett motstånd som ingen mätt fram än ?

Återstår nu att testa med en 0,8 mh spole i serie med baselementet, där finns det ju även mätningar på nätet att med vissa element så blir det lägre distorsion i mellanregistret i ett aktivt system. ( återigen är det lilltroll och Allram som verifierat detta med mätningar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-26 08:04

Cortado skrev:

Ja, Tangband, kan bara hålla med i vad Cortado skriver ovan. Du är väldigt vetgirig och startar intressanta trådar. Skaffa dig mätmöjlighet, så kommer det för det första bli roligare att experimentera, och när man kan experimentera och kvantifiera så följer kunskap och insikt som ett brev på posten...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jesperolsen1992

Inläggav jesperolsen1992 » 2018-02-26 12:20

bra experiment - hoppas du har något ur det. Tack för en informativ post :)
Duschväggar & duschdörrar till bra priser

Föregående

Återgå till Teknikforum