Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-22 18:42

Mitt senaste bygge skall bli ett fyrkanaligt slutsteg. Det som är lite tråkigt med slutsteg är att de ofta är ganska rena på fronten. Först funderade jag på några diskreta indikeringslampor, typ klippindikering. Därifrån till VU-meter som peak-indikator var stegen inte långt men VU-meter med LED är så 80-tal (även om de fungerar bra för peak-indikering). Så jag började leka med tanken på analoga VU-metrar och googlade runt efter information. Då snubblade jag över den här sidan med en hel del intressant information. Jag jämförde de kretsarna med andra kretsar, dels de som Rod Elliott skissat på men även de som levereras med VU-metrar och säljs löst på ebay. Ingen var precis som den som presenterades som figur 6 i artikeln. Så vad att göra? Det var mer än 30 år sedan jag etsade ett mönsterkort själv. Jag vet att man kan använda CAD-program på nätet och beställa kort billigt från Kina men på samma gång skulle det vara kul att etsa detta förhållandevis enkla kort själv. Tanken var att försöka konstruera ett enlagerskort i standardstorlek (något som det bara är att gå upp till Kjell & Co. och köpa). Att få till ett mono-kort var inte så svårt men jag vill gärna använda båda halvorna av TL072 på ett stereo-kort. Jag fick då gå över till ett tvålagerskort men efter ett tag så lyckades jag få till ett enlagerskort när jag väl började optimera placeringarna på kortet. Till sist duplicerade jag detta stereo-kort på ett 75x100 mm kort så man kan välja om man vill dela det på mitten och ha två stereo-kort eller behålla det som det är för fyra-kanaler. Men nu behöver jag er hjälp med en sanity check. Lyckades jag fånga den ursprungliga kretsen korrekt? Såhär ser originalet ut:

VU1.jpeg
Originalkrets
VU1.jpeg (60.01 KiB) Visad 3554 gånger


Såhär ser min tolkning ut, ser det korrekt ut?

Kod: Markera allt
J1-1 = IN
J1-2 = GND
J2-1 = VU+
J2-2 = VU-
J3-1 = Vs+
J3-2 = Vs-


VU2.jpeg
Min tolkning
VU2.jpeg (383.42 KiB) Visad 3554 gånger


Till sist har vi mitt PCB (lite uppförstorat, det är i verkligheten 75x100 mm), verkar det korrekt?

Kod: Markera allt
J1-1, J4-1, J6-1, J9-1 = IN
J1-2, J4-2, J6-2, J9-2 = GND
J2-1, J5-1, J7-1, J10-1 = VU+
J2-2, J5-2, J7-2, J10-2 = VU-
J3-1, J8-1 = Vs+
J3-2, J8-2 = Vs-


VU3.jpeg
Mitt PCB
VU3.jpeg (103.87 KiB) Visad 3554 gånger


Om allt är OK, finns det något jag borde tänka på eller som jag kan göra bättre?

Jag tänkte driva den med line level, är 470 Ohm korrekt för R1 (R5, R9, R13) och R2 (R6, R10, R14) och har jag kopplat trim-motstånden (R2, R6, R10, R14) korrekt?

Till sist, den jord som R2 (R6, R10, R14) är kopplad mot, är det signaljord?

Tack på förhand :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-23 21:41

I brist på feedback från forumet så skrev jag till Michael som skrev artikeln och frågade om jorden var signal-jord eller ej, utnivåer och lite annat, här är hans svar:

You may use the either signal ground or the power ground for this circuit. Both are suitable, especially for a smaller project with only four channels where crosstalk is not of any major concern. If the VU meter registers anything unrelated to the input signal when using the power ground then it's indicative of a grounding fault somewhere else in the circuit.

In regards to the resistor feedback tail resistor values. Consumer line level is generally considered to be -10dBV RMS which is around 300mV. I would recommend 470R tail resistors for your application as most power amplifiers produce maximum power with a 1V RMS input so will show 0VU when there is 10dB average headroom left in the power amplifiers (assuming this circuit connected to the same output as the amplifier's input is connected to) which is useful as this will be around the onset of (audible) power amplifier clipping with most source material.

I noticed on your schematic and PCB layout that you have not included a supply rail decoupling capacitor across the op-amps rails. Although TL072 is not a particularly fast device you will need a capacitor of 100nF or so between Vs+ and Vs- to prevent any parasitic oscillation. This should be as close to the op-amp's power pins as possible. Maybe also group the components a little closer together to minimise any capacitive coupling of rectifier switching transients to adjacent tracks? Other than that, it looks good to my eyes.


Så jag skall uppdatera kortet i enlighet med hans feedback, någon som har några andra bra idéer?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav darkg » 2018-04-23 21:50

Normalt avkopplas V+ till jord och V- till jord med varsin kondensator.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-23 22:55

darkg skrev:Normalt avkopplas V+ till jord och V- till jord med varsin kondensator.

Jag är ju definitivt ingen expert men här finns en bra beskrivning.
If the output load is primarily to ground, then two capacitors. If it's to either supply, then one capacitor will suffice.

Som jag fattar det så räcker det med en i det här fallet...

Är det någon som vet exakt vad han syftade på med:
Maybe also group the components a little closer together to minimise any capacitive coupling of rectifier switching transients to adjacent tracks?

Förslag på förbättringar av kretsen mottages tacksamt :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav darkg » 2018-04-23 23:23

Komponenterna sitter ganska luftigt, se tex C1 & co där det blir en onödig slinga :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-24 07:01

darkg skrev:Komponenterna sitter ganska luftigt, se tex C1 & co där det blir en onödig slinga :-)

Ok, det fixar jag samtidigt som jag lägger till kondingar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-24 19:24

Här är en ny version av kortet inklusive decoupling capacitor (C5 och C10). Jag packade även ihop vissa komponenter en del samt kortade ledningsbanorna där det gick. Några andra bra förslag?

Kod: Markera allt
RefDes                                                                  Value    Quantity
__________________________________________________________________________________________

C1, C3, C6, C8                                                          220pF    4       
C2, C4, C7, C9                                                          47uF     4       
C5, C10                                                                 100nF    2       
D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D9, D10, D11, D12, D13, D14, D15, D16   1N4148   16     
J1, J3, J4, J6, J8, J9                                                           6       
J2, J5, J7, J10                                                                  4       
R1, R5, R9, R13                                                         470R     4       
R2, R6, R10, R14                                                        470R     4       
R3, R4, R7, R8, R11, R12, R15, R16                                      150R     8       
U1, U2                                                                  TL072    2     


VU3.jpeg
Ny version av kortet
VU3.jpeg (103.23 KiB) Visad 3351 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-25 06:46

Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-26 08:49

Hej alla elektronikkunniga jag behöver er hjälp. Det jag har funderingar på är jord och jag skulle gärna ha era synpunkter. Jag tänkte driva mina VU-metrar från mitt aktiva delningsfilter. Det kortet är jordat och har fyra audio-utgångar som går till var sin ingång på slutstegen. Så jag tänkte dra en extrakabel från respektive utgång till drivkretsen för VU-metrarna. Själva drivkretsen tänkte jag spänningsmata från samma kraftaggregat som matar mitt aktiva delningsfilter (+/-15V).

Nu till frågan om jord för drivkretsen. Respektive ingång har referens mot jord via trim-pottarna men i övrig finns ingen referens till jord eller hur? Op-ampen behöver ingen referens och VU-mätarna matas med växelström utan referens. Belysningen i VU-mätarna tänkte jag kraftmata för sig via ett annat kraftaggregat så sliper jag kretsar för det på kortet.

Så hur hanterar jag jord på bästa sätt? Det jag tänkte först var att använda signaljord från respektive utgång på det aktiva delningsfiltret. I så fall jordas kortet via ett annat kort. Inter så snyggt kanske men det borde väl gå eller? Ett annat alternativ är att skapa ett jordplan på kortet och ansluta det mot signaljord för att sedan jorda samtliga ingångar den vägen. Det skulle kännas mer motiverat om jag även hade en bypass-konding mot jord från respektive kraftpinne på op-ampen men nu har jag den mellan dem i stället. Ett separat jordplan känns mer rätt men med tanke på tillämpningen så känns det lite overkill och kan dessutom leda till andra problem.

Så jag skulle vilja ha era åsikter. Det som oroar mig lite är dels att dela kraftaggregat med det aktiva delningsfiltret och dels att jorda respektive ingång via utgångarna på delningsfiltret.

Ett annat alternativ hade varit att driva kretsen via utgångarna från slutstegen men eftersom de med största sannolikhet kommer vara BTL så skulle jag vilja att de gick direkt till högtalarutgångarna.

Tack på förhand
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-27 23:00

Inte mycket till feedback här så jag var tvungen att fråga Michel igen vad han tyckte om några nya förslag till kort, bland annat ett med två kondingar till jord (ett för varje matning av op-amparna). Här är hans svar:

keeping in mind that the output voltage is very nonlinear with lots of harmonic content. There is no need to decouple to supply rails to ground as the op-amps supply is not referenced to ground in the chip itself. Using two capacitors decoupling the supply to ground seemingly paradoxically increases the chance of high frequency instability and nonlinearity as you are coupling the highly nonlinear supply currents from the class AB output stage to your ground plane with is capacitively and resistively coupled to some extent to you inputs and outputs.

I'm thinking of writing an article on some unwritten rules such as this that aren't immediately apparent as I see people making these sort of intuitive errors all of the time.


Så det var bara att göra om kortet igen. Denna gång med en konding per op-amp och en copper pour för jord. Nu tror jag att Michel snarare vill att jag skall ha ett separat jordplan på ena sidan av kortet men jag tragglar vidare med mitt ensidiga kort...

VU13.jpeg
Ny version...
VU13.jpeg (262.91 KiB) Visad 3216 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav darkg » 2018-04-28 01:01

Hm, ja, jordning gör mig ofta rätt förvirrad faktiskt. Jag förstår inte.

:-)

Varför i så fall dra ut jord överallt om den inte används och tvärtom ska hållas ren? (Copper pour är bra ändå, så blir det mindre att etsa bort.)

Detta inte sagt som kritik mot designern utan som ett exempel på att jag inte förstår.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-28 09:38

darkg skrev:Hm, ja, jordning gör mig ofta rätt förvirrad faktiskt. Jag förstår inte.

Mig också och det är därför jag frågar och läser på så mycket jag kan. Jag börjar faktiskt förstå mer och mer. Jag vet vad jag behöver göra i mitt slutsteg men jag har varit osäker på hur detta drivkort bäst integreras. Eftersom jord är lite "magiskt" för mig så har jag känt en viss oro men det som är bra är att det tvingat mig att läsa på. Lite mer information från Michel:
The VU driver has a very high input impedance indeed and will do very well simply connected to the line outputs of your crossover with no ill effects. Due to the nature of the circuits operation and sensitivity to low level signals such as ground noise the grounding does not matter very much. If you are worried about it, then set your mind at rest and ground the circuit at the regulated supply.

Jag är inte så orolig längre utan kommer bygga kortet och prova mig fram lite. Jag tror jag har tillräckligt med information nu...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav Michael » 2018-04-28 16:14

Skapa inga jordslingor. Endast en jord till detta kort.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav Michael » 2018-04-28 16:20

Å andra sidan pratar vi inte om typ schema högre upp i tråden? Den kopplingen skulle jag säga är jordlös, dvs ingen jord behövs. Se det lite som diff-ingång, där ena är ungefär jord. Används inte som riktig jord, utan referens för andra signal ingången. Du kommer att ansluta den till jord, men det går liksom ingen kraft/ström-jord där. Utan det är mer som en signal ingång. Under förutsättning att du inte kopplar ihop kanalerna på detta kort.

//Michael

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-28 20:00

Michael skrev:Å andra sidan pratar vi inte om typ schema högre upp i tråden? Den kopplingen skulle jag säga är jordlös, dvs ingen jord behövs. Se det lite som diff-ingång, där ena är ungefär jord. Används inte som riktig jord, utan referens för andra signal ingången. Du kommer att ansluta den till jord, men det går liksom ingen kraft/ström-jord där. Utan det är mer som en signal ingång. Under förutsättning att du inte kopplar ihop kanalerna på detta kort.

Tack Michael. Op-ampen är "jordlös" så långt är jag med. VU-metrarna också men hur är det med audio-in? Från mitt aktiva delningsfilter kommer audio-ut med skärm som i sin tur är jordad på delningsfiltret. Och sen skall respektive trim-pot på VU-meter-kortet kopplas mot jord. Så frågan är hur detta skall jordas på bästa sätt? Ett sätt är att låta VU-meter kortet vara jordlöst och köra vidare skärmen för respektive audio-out från delningsfiltret till respektive trim-pot. Ett annat alternativ är att låta skärmen flyta och jorda trimpottarna mot star ground i lådan. Frågan är vad som är bäst?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav darkg » 2018-04-28 20:17

VU-mätaren är ju inte en del av återgivningen, så dess påverkan är begränsad. Den kan belasta utgången, söla ner matningen eller stråla ut hf. Utstrålning tror jag inte är ett problem här.

Matningen torde vara måttligt imponerad av den här lilla lasten.
Utgången belastas inte nämnvärt.

Strömmarna och spänningsfallen (och frekvensen) i jorden blir kort sagt så hanterliga att jordhygien inte är ett problem. Tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-04-28 20:31

darkg skrev:Strömmarna och spänningsfallen (och frekvensen) i jorden blir kort sagt så hanterliga att jordhygien inte är ett problem. Tror jag.

I så fall kan jag skita i att koppla ihop jord via en copper pour och ha dem på separata pinnar. Tänkte dra skärmarna från respektive utgång från filtret till respektive pinne och blir det problem får jag jorda dem någon annan stans (kraftaggregatet eller star ground i lådan). Jag får prova mig fram helt enkelt...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav darkg » 2018-04-28 20:38

Alltså copper pour-en är ju inte ansluten just nånstans, och vu-kortet behöver för egen del inte skyddas, så den enda funktion jordplanet kan ha är att samla skräp. Vilket inte behövs, dels för att det just inte finns något, dels för att kretsen inte är hifi-relevant. Som jag ser det, ur mitt begränsade perspektiv. Ur jordens synpunkt blir det en omotiverad antenn. Ganska oförarglig, men omotiverad.

Men jag är klart villig att lära mig mer.

Copper pour är som sagt vettigt ändå, för inte etsa i onödan. Men den kan, som jag ser det, flyta.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav Michael » 2018-04-30 13:39

Kör två sladdar som du tvinnar från respektive utgång. Jag antar det är relativt korta sladdar (i samma låda), så nog inget oroa sig för. Är man rädd kan man ju sätta två seriemotstånd, men nog onödigt. Jag antar sladdarna inte dras på/runt trafo eller digitalelektronik.

//Michael

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-13 22:47

Nu har jag byggt den här kretsen och den fungerar, typ. Jag bygge varianten för "300mV (-10dBV) for consumer line level" och den kanske inte var det smartaste inser jag såhär efteråt (då är det bra att man lödde ihop fyra kanaler på en gång i stället för att testa med en först). Den första källa jag kopplade in var hörlursjacket från min Mac eftersom den står bredvid arbetsbänken. På full volym gav det endast 200mV och nålen på mina NISSEI TR-35 landade då på runt -2/80% (sinusvåg på mellan 440 och 1000Hz). Så fort jag sänkte volymen så vart nålen tämligen okänslig och trimpotten gjorde ingen direkt skillnad. Det var nu jag stannade upp och funderade lite ... för första gången...

Jag tänkte använda VU-metrarna för mitt slutsteg som skall ha fyra kanaler och ett integrerat aktivt delningsfilter. Så signalen från förförstärkaren går till filtret som sedan går vidare till respektive slutsteg. Jag hade tänkt skjuta in VU-metrarna mellan filtrets utgångar och slutstegets ingångar. Nu är det så att slutstegen har "input sensitivity = 1.5V rms" så inte så smart att mata slutstegen med "300mV consumer line level" utan det hade kanske varit bättre att sikta på "1.228V (+4dBU) professional line level" och i så fall skulle jag ha byggt drivkortet för det från början.

Vad jag förstår så är VU en måttenhet som förhåller sig till spänning och inte ljudtryck men det hela blir mer komplicerat när jag tänker på att delningsfiltret har trimpottar för att kompensera för olika känslighet. Elementen som kommer sitta på HF är 3dB känsligare än de som kommer sitta på LF. Det innebär att jag kommer tvingas dämpa HF med 3dB i delningsfiltret. Detta kommer i sin tur leda till lägre spänning så jag gissar att VU-metrarna för HF kommer ligga lägre än de för LF. Inget fel i det kanske om det nu är spänningen de skall visa men det vore trevligt att kunna kalibrera upp dem så de ligger på samma relativa nivå för både HF och LF (inte renlärigt kanske men snyggare att titta på). Jag gissar att jag borde kunna använda trimpottarna på drivkortet till VU-metrarna men jag kanske behöver större spännvidd än de 1kOhm som jag byggde kortet med...

Jag skall bygga förförstärkaren också så jag kan själv bestämma nivåer med mera. Det är förmodligen bäst att bygga först och mäta sen innan jag bygger om den här kretsen med nya värden för R1/R2 & Co. Om det är någon som har några bra idéer eller synpunkter så tar jag gärna emot dem.

Ps. Jag tryckte ihop kortet något så det blev 75x70mm för fyra kanaler. Kändes smått när jag etsade det men rätt luftigt med alla komponenter på plats.

VU.jpeg
Fyra kanaler...
VU.jpeg (52.37 KiB) Visad 3071 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-19 20:42

En kort uppdatering. För att få bättre koll på den här kretsen så byggde jag en ny kanal på ett kopplingsdäck med R1 = 470R och R2 = 5k trimpot. Kortet jag byggt har flytande jord vilket inte spelar någon roll när jag kopplar det mot mitt aktiva delningsfilter och de delar kraftaggregat. Det blir dock inte så bra om man skall koppla in det via en annan källa för test. Om någon annan bygger något liknande, glöm inte att referera signaljord till kraftaggregatets jord. Även om jag inte behöver det för mitt nuvarande bygge så tänker jag etsa ett nytt kort med ett jordplan så att jag aldrig riskerar att köra kortet med flytande jord när det riskerar att skada kretsarna.

Vilket som, denna gång använde jag ett oscilloskop för att mäta upp en insignal i form av en 1kHz sinusvåg på 300mVrms. Med R1 och R2 = 470R slog VU-mätaren i botten. Efter en del justerande så landade R2 på 923 Ohm med nålen på 0/100%. Kretsen är känslig men enkel att trimma in och det ser riktigt bra ut när man matar den med musik. Nästa gång skall jag mäta upp R2 för 1.228Vrms och den slutgiltiga kretsen bygger jag nog så jag åtminstone kan justera den för allt mellan 300mVrms och 1.228Vrms. Nu kan jag i alla fall gå i god för att kretsen fungerar som det är tänk om någon annan funderar på att bygga något liknande.

Ps. Kom just på att det kanske är bättre att löda dit header pins i stället för R1 så kan man enkelt trycka dit ett motstånd som passar och byta om så behövs. Då kan man även ha ett lägre värde på R2 än typ 5k vilket kanske kan bli lite för mycket...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-20 08:23

Nu har jag försökt mäta för 1.228Vrms men med R1 = 470R och R2 = 5k kom jag bara upp till 1.14Vrms innan nålen låg på 0/100%. Lite konstigt kan jag tycka eftersom bild 6 på Michaels hemsida visar R1 = 2k2 och R2 = 1k5 för "professional line level". Jag tycker jag borde ha haft gott om spelrum med 5k47 men tydligen inte. Mina värden för R1 och R2 med 300mVrms låg cirka 48% högre än Michaels och 148% av 3k7 blir 5483 Ohm så jag ligger i samma härad med den högre spänningen. Varför mina resistansvärden ligger knappa 50% högre än Michaels vet jag inte men nu har jag i alla fall lite värden att gå på när jag skall välja värden för R1 och R2.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav darkg » 2018-05-20 08:33

Jag följer med intresse :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav PeterAkemark » 2018-05-20 09:51

EmuMannen skrev:Nu har jag försökt mäta för 1.228Vrms men med R1 = 470R och R2 = 5k kom jag bara upp till 1.14Vrms innan nålen låg på 0/100%. Lite konstigt kan jag tycka eftersom bild 6 på Michaels hemsida visar R1 = 2k2 och R2 = 1k5 för "professional line level". Jag tycker jag borde ha haft gott om spelrum med 5k47 men tydligen inte. Mina värden för R1 och R2 med 300mVrms låg cirka 48% högre än Michaels och 148% av 3k7 blir 5483 Ohm så jag ligger i samma härad med den högre spänningen. Varför mina resistansvärden ligger knappa 50% högre än Michaels vet jag inte men nu har jag i alla fall lite värden att gå på när jag skall välja värden för R1 och R2.


Har du räknat med toleransen (1%,2%,5%,10% etc.) på motstånden?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Drivkrets VU-meter, sanity check please...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-20 11:32

PeterAkemark skrev:Har du räknat med toleransen (1%,2%,5%,10% etc.) på motstånden?

Tack Peter, tänkte inte på det. På kopplingsdäcket finns i princip bara två motstånd (jag skippade R3 och R4 men det borde väl inte spela någon roll i det här fallet?). R1 är 1% och för R2 saknar jag värde så räkna med 10%. Det är en bit till 48%...

För säkerhets skull gick jag även tillbaka och mätte upp insignalen med tre olika instrument (som alla visade i princip lika värde) bara för att verifiera att inte oscilloskopet visade fel Vrms.

Ps. Jag vet inte tillräckligt mycket om op-ampar men jag gissar att matarspänningen till op-ampen inte skall påverka utslaget på VU-metern? Jag matar kretsen med +/-15V...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster