Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav gopnik » 2018-05-24 21:23

Svagt. I varje fall på ena ledden. Dessutom slår det sig och spricker på ett sätt som inte MDF gör. Däremot är det trevligare att jobba med på andra sätt...
Om man bygger en låda som inte hörs spelar det ju ingen roll vad den är gjord av. En sådan går säkert snickra ihop av tjock, stavlimmad furu så väl som MDF. Stagning och/eller dämpmaterial som kontrollerar lådpanelsvängningar är lösningen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Platis » 2018-05-24 21:45

Kanske lite OT, men ett lite annorlunda och intressant koncept för att komma tillrätta med lådresonanser.
Japsarna verkar bygga högtalare av ihopprullade mattor! 8O :)
Hittade ingen bra länk just nu, men idén kanske inte är så dum? :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-24 21:55

Platis skrev:Kanske lite OT, men ett lite annorlunda och intressant koncept för att komma tillrätta med lådresonanser.
Japsarna verkar bygga högtalare av ihopprullade mattor! 8O :)
Hittade ingen bra länk just nu, men idén kanske inte är så dum? :wink:

Finns inga dumma ideer, bara kul infallsvinklar.
Lek och ha roligt idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken och då är det försent.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav bomellberg » 2018-05-25 08:15

gopnik skrev:Han testar heller inte lecakulor, spiralmakaroner, Ahlgrens bilar eller Oboypulver.


HAHA! Du vann internet idag! :mrgreen:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Almen » 2018-05-25 08:21

petersteindl skrev:
joakimfors skrev:Staplade äggkartonger har nog inget gemensamt med akustikbehandlingen i en anekoisk kammare.


Jamen Perfector älskar att äta ägg. Vad skall han göra med alla kartonger? :)

Min femårige son bygger fordon av dem, lastbilar som kan köra genom berg och rymdskepp som är väldigt, väldigt snabba. Kanske ungefär liknande verklighetsanknytning som att använda dem i högtalare?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Morello » 2018-05-25 09:54

Äter ni mycket bearnaise hemma? :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-25 09:55

Visst är det konstigt att det så gärna görs lustiga kommentarer om Äggkartongsflaken, trots att inte många av er har testat hur det Faktiskt blir.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav i » 2018-05-25 10:06

Perfector skrev:Visst är det konstigt att det så gärna görs lustiga kommentarer om Äggkartongsflaken, trots att inte många av er har testat hur det Faktiskt blir.


Äggsakt!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Bill50x » 2018-05-25 11:59

Perfector skrev:Visst är det konstigt att det så gärna görs lustiga kommentarer om Äggkartongsflaken, trots att inte många av er har testat hur det Faktiskt blir.

Personligen tror jag mer på diffusion än dämpning i många fall och tycker det är ett intressant koncept. Tyvärr är jag för gammal och trött för att leka själv men det skulle vara väldigt intressant att testa mina högtalare med äggkartonger istället för bara dämpning som idag. Men det krävs mycket jobb, mätningar och testlyssning. Kanske inte ens lådvolymen är optimal utan behöver räknas om. DÅ blir det extra jobbigt.

Skämten om äggkartongerna kan du bortse från, ibland vill man skriva nåt fast man inget har att säga... Men visst är det lämpligt att färdigställa sina högtalare efter påsk? :mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-25 12:05

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Visst är det konstigt att det så gärna görs lustiga kommentarer om Äggkartongsflaken, trots att inte många av er har testat hur det Faktiskt blir.

Personligen tror jag mer på diffusion än dämpning i många fall och tycker det är ett intressant koncept. Tyvärr är jag för gammal och trött för att leka själv men det skulle vara väldigt intressant att testa mina högtalare med äggkartonger istället för bara dämpning som idag. Men det krävs mycket jobb, mätningar och testlyssning. Kanske inte ens lådvolymen är optimal utan behöver räknas om. DÅ blir det extra jobbigt.

Skämten om äggkartongerna kan du bortse från, ibland vill man skriva nåt fast man inget har att säga... Men visst är det lämpligt att färdigställa sina högtalare efter påsk? :mrgreen:

/ B

Kan du få loss baffeln så är det ju inga problem att stacka äggkartonger, och lådans volym behöver du sannolikt inte fundera över då kartongerna tar 1% av volymen i anspråk.
Hittar du ett par gamla lådor som kan labbas lite med så är det faktiskt intressant att jämföra en med och en utan kartongerna.
Det är inte en dämpning i vanlig mening som eftersträvas utan enbart den akustiska döddämpningen och det hör du direkt när du lägger örat till hålet för basen.
Och vad beträffar åsikter om nåt man inte provat så har jag inget emot humor, däremot ogillar jag kategoriska fördummande uttalanden med motivering att "det skulle aldrig falla mig in att prova för det fattar väl vem som helst att blir skit" och typliknande uttalande.
Har man ingen insikt ska man inte ha en åsikt, men väl humor.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Bill50x » 2018-05-25 12:23

Eftersom mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) är hoplimmade så lär de gå sönder om jag försöker lyfta baffeln. Enklast är nog att bygga nya lådor. Vilket jag iofs funderat på, originalet är sämsta engelska garagebyggekvalité (fast de är amerikanska) men det ligger nog långt framåt i tiden.

Bild

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-25 12:32

Bill50x skrev:Eftersom mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) är hoplimmade så lär de gå sönder om jag försöker lyfta baffeln. Enklast är nog att bygga nya lådor. Vilket jag iofs funderat på, originalet är sämsta engelska garagebyggekvalité (fast de är amerikanska) men det ligger nog långt framåt i tiden.

[ Bild ]

[ Bild ]

/ B

DQ10'orna ska du inte riva i.
dom är mer än bra nog.
Men om du hittar nå't på en loppis.
Och superhornen är en katastrof oavsett hur dom används.
Dom runda ksn 1038 är mycket bättre i befintlig konfiguration
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Tarzan » 2018-05-26 10:21

Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Funderar på ett par högtalare med sidorna av stavlimmat furu 25mm och resten 19mm mdf!

Största skillnaden borde vara att stavlimmat antagligen kommer variera storlek mer än mdf beroende på fuktighet. Dessutom olika mycket i beroende på om det är längs med eller tvärs över fibrerna i träet.

Jag byggde mina nuvarande toppar av furu som säljs som furuskiva på clasohlson. Det förutspåddes I byggtråden att högtalarna skulle spricka inom ett år, men det har de inte gjort än.

Gällande träets styvhet jämfört med mdf, så vet jag inte, men det är ju alltid bättre att sätta ett litet korsstag i lådan.

Edit: oj. Där missade jag att tråden hade gått en sida till.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-26 10:40

Tarzan skrev:
Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Funderar på ett par högtalare med sidorna av stavlimmat furu 25mm och resten 19mm mdf!

Största skillnaden borde vara att stavlimmat antagligen kommer variera storlek mer än mdf beroende på fuktighet. Dessutom olika mycket i beroende på om det är längs med eller tvärs över fibrerna i träet.

Jag byggde mina nuvarande toppar av furu som säljs som furuskiva på clasohlson. Det förutspåddes I byggtråden att högtalarna skulle spricka inom ett år, men det har de inte gjort än.

Gällande träets styvhet jämfört med mdf, så vet jag inte, men det är ju alltid bättre att sätta ett litet korsstag i lådan.

Edit: oj. Där missade jag att tråden hade gått en sida till.

Annars finns ju stavlimmad ek att köpa på lämplig brädgård.
Jag gjorde en bokhylla i det och attans vad stadigt det blev.
Bifogar en liten bild som kanske visar hur virket ser ut om nån vill bygga i hårt ekträ.
Bilagor
Bokhylla (2) Första strykningen.jpg
Bokhylla (2) Första strykningen.jpg (221.59 KiB) Visad 2879 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Kraniet » 2018-05-26 19:21

Sonus Faber bygger ju med solitt trä. Men i sandwich med MDF. Nackdelen med trä är ju resonansvilligheten. Det är inte lika "dött" som tex MDF.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Tarzan » 2018-05-26 19:42

Perfector skrev:
Tarzan skrev:
Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Funderar på ett par högtalare med sidorna av stavlimmat furu 25mm och resten 19mm mdf!

Största skillnaden borde vara att stavlimmat antagligen kommer variera storlek mer än mdf beroende på fuktighet. Dessutom olika mycket i beroende på om det är längs med eller tvärs över fibrerna i träet.

Jag byggde mina nuvarande toppar av furu som säljs som furuskiva på clasohlson. Det förutspåddes I byggtråden att högtalarna skulle spricka inom ett år, men det har de inte gjort än.

Gällande träets styvhet jämfört med mdf, så vet jag inte, men det är ju alltid bättre att sätta ett litet korsstag i lådan.

Edit: oj. Där missade jag att tråden hade gått en sida till.

Annars finns ju stavlimmad ek att köpa på lämplig brädgård.
Jag gjorde en bokhylla i det och attans vad stadigt det blev.
Bifogar en liten bild som kanske visar hur virket ser ut om nån vill bygga i hårt ekträ.

Visst blev det fint, men ditt exempel är ju inte alls relevant. Problemet blir ju när fibrerna ligger på olika håll i en låda, vilket gör att det blir spänningar i lådan eftersom bitarna inte kan röra sig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-26 20:02

Tarzan skrev:
Perfector skrev:
Tarzan skrev:Största skillnaden borde vara att stavlimmat antagligen kommer variera storlek mer än mdf beroende på fuktighet. Dessutom olika mycket i beroende på om det är längs med eller tvärs över fibrerna i träet.

Jag byggde mina nuvarande toppar av furu som säljs som furuskiva på clasohlson. Det förutspåddes I byggtråden att högtalarna skulle spricka inom ett år, men det har de inte gjort än.

Gällande träets styvhet jämfört med mdf, så vet jag inte, men det är ju alltid bättre att sätta ett litet korsstag i lådan.

Edit: oj. Där missade jag att tråden hade gått en sida till.

Annars finns ju stavlimmad ek att köpa på lämplig brädgård.
Jag gjorde en bokhylla i det och attans vad stadigt det blev.
Bifogar en liten bild som kanske visar hur virket ser ut om nån vill bygga i hårt ekträ.

Visst blev det fint, men ditt exempel är ju inte alls relevant. Problemet blir ju när fibrerna ligger på olika håll i en låda, vilket gör att det blir spänningar i lådan eftersom bitarna inte kan röra sig.

Med en stående låda blir fibrerna stående precis som på bilden.
Så det blir ingen egentlig skillnad.
Föreställ dig hyllan på högkant så ser du vad jag menar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Tarzan » 2018-05-26 21:34

Perfector skrev:
Tarzan skrev:
Perfector skrev:Annars finns ju stavlimmad ek att köpa på lämplig brädgård.
Jag gjorde en bokhylla i det och attans vad stadigt det blev.
Bifogar en liten bild som kanske visar hur virket ser ut om nån vill bygga i hårt ekträ.

Visst blev det fint, men ditt exempel är ju inte alls relevant. Problemet blir ju när fibrerna ligger på olika håll i en låda, vilket gör att det blir spänningar i lådan eftersom bitarna inte kan röra sig.

Med en stående låda blir fibrerna stående precis som på bilden.
Så det blir ingen egentlig skillnad.
Föreställ dig hyllan på högkant så ser du vad jag menar.

Ja det är ju sant. Då får man ha något material som är lite elastiskt som antingen baffel och baksida eller som sidor, eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-26 22:13

Tarzan skrev:
Perfector skrev:
Tarzan skrev:Visst blev det fint, men ditt exempel är ju inte alls relevant. Problemet blir ju när fibrerna ligger på olika håll i en låda, vilket gör att det blir spänningar i lådan eftersom bitarna inte kan röra sig.

Med en stående låda blir fibrerna stående precis som på bilden.
Så det blir ingen egentlig skillnad.
Föreställ dig hyllan på högkant så ser du vad jag menar.

Ja det är ju sant. Då får man ha något material som är lite elastiskt som antingen baffel och baksida eller som sidor, eller?

Inte om du kör så hårt material som ek.
Men i rent trä och för stor låda är ett recept för en instrumentmakare :-)
Små lådor upp till säg 20 liter blir både vackert och välljudande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav DQ-20 » 2018-05-27 18:20

Kraniet skrev:Sonus Faber bygger ju med solitt trä. Men i sandwich med MDF. Nackdelen med trä är ju resonansvilligheten. Det är inte lika "dött" som tex MDF.


Eller med ett "finare" uttryck: skivor av massivt trä har lägre inre dämpning än mdf. MDF har dessutom högre densitet.

Jag började på ett lite längre inlägg men insåg efter ett tag att jag nog bör lämna hifi-konstens astrologer ifred på samma sätt som jag gör med vanliga astrologer. Med undantag för föregående mening, nota bene.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Kraniet » 2018-05-29 08:55

ang trådens fråga så är det något som Naqref sa till mig för många många år sen att man kan undvika stägaffeleffekt genom att använda olika tjocklek på lådväggarna.
Jag vet inte hur stor effekt man kan förvänta sig, men en tjockare baffel brukar man ju vilja ha oavsett. Men det gäller väl att hålla sig ifrån multipler av 2.

Så vart hamnar vi, kanske 19mm baffel med 16mm sidor, 22mm med 19mm? Men det är ju svårt att fortsätta variera tjocklekarna efter det, ja om man inte går upp än mer för den tjockaste skivan förstås.
Tunna skivor har ju dock problem med styvhet så det är ju en avvägning som måste göras.

Man kan ju även använda sandwich-konstruktion. Då har de flesta resonanser hanterats.

Solitt trä används till musikinstrument av en anledning. Högtalare är inte musikinstrument.
Lådan är ett nödvändigt ont som är där för att undvika akustisk kortslutning och okontrollerade reflexer. Men lådan i sig ska inte tillföra något till ljudet i övrigt.
Om man inte vill bygga ett "musikinstrument", dvs att man vill ha en högtalare med hörbar färgning.

Exakt hur dåligt är solitt trä? Ja det beror nog på förstås. Kan tänka mig att en låda av solitt trä kan vara bättre än en dåligt konstruerad låda i mdf.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-29 09:09

Kraniet skrev:ang trådens fråga så är det något som Naqref sa till mig för många många år sen att man kan undvika stägaffeleffekt genom att använda olika tjocklek på lådväggarna.
Jag vet inte hur stor effekt man kan förvänta sig, men en tjockare baffel brukar man ju vilja ha oavsett. Men det gäller väl att hålla sig ifrån multipler av 2.

Så vart hamnar vi, kanske 19mm baffel med 16mm sidor, 22mm med 19mm? Men det är ju svårt att fortsätta variera tjocklekarna efter det, ja om man inte går upp än mer för den tjockaste skivan förstås.
Tunna skivor har ju dock problem med styvhet så det är ju en avvägning som måste göras.

Man kan ju även använda sandwich-konstruktion. Då har de flesta resonanser hanterats.

Solitt trä används till musikinstrument av en anledning. Högtalare är inte musikinstrument.
Lådan är ett nödvändigt ont som är där för att undvika akustisk kortslutning och okontrollerade reflexer. Men lådan i sig ska inte tillföra något till ljudet i övrigt.
Om man inte vill bygga ett "musikinstrument", dvs att man vill ha en högtalare med hörbar färgning.

Exakt hur dåligt är solitt trä? Ja det beror nog på förstås. Kan tänka mig att en låda av solitt trä kan vara bättre än en dåligt konstruerad låda i mdf.

Nå't åt det här hållet, lagom liten för att inte skapa stående vågor i träet.
Bilagor
Perfector Mini-Max b 1.png
Perfector Mini-Max b 1.png (1.48 MiB) Visad 2723 gånger
1329E7D3-6E06-44BB-AA2F-C1CFBD3C32D6.JPG
1329E7D3-6E06-44BB-AA2F-C1CFBD3C32D6.JPG (192 KiB) Visad 2726 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Kraniet » 2018-05-29 09:47

Storleken har ingen betydelse, det blir resonanser oavsett. Men det blir ju olika frekvenser och amplitud beroende på. Mindre lådor får resonanser högre i frekvens vilket kan göra de väldigt påtagliga om man har otur.

piP är en liten intressant låda eftersom den har en baffel som är lite tjockare än sidorna (16 och 14mm?)och endast ett stag. Men skummet som IÖ använder i sina lådor har skohornspassning så jag gissar att skummet dämpar resonanserna i sidoväggarna väldigt bra. Stagets placering på ca 1/4 av lådans höjd och det faktum att det inte sträcker sig hela djupet av lådan är med största sannolikhet ingen slump.

pi60 har en konstruktion som ser snarlik ut.

Tittar man på lådorna och hur de är konstruerade samt hur de "känns" när man tar och knackar i dom så kan man nog lätt förledas till att tro att de skulle färga ljudet påtagligt.
Sen är det ju inte det enda sättet att lösa "problemet", men det är ändå intressant att fundera över "enkelheten" i konstruktionen.

Men när man är van att läsa om "matrix-stagning" och "space-age materials", icke-parallella ytor och hej och hå så kan det vara lätt att vifta bort smart applicerad ingenjörskunskap.

Men oavsett är det ju i det stora ganska små detaljer vi pratar om. De ingående högtalarelementen, lådans anpassning till elementen och delningsfiltrets funktion är ju ofantligt mycket viktigare än det vi pratar om här.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-05-29 10:15

Jag tänkte mest på hur fibern svänger i sin längdriktning och att en liten låda inte får dom problem som en större låda får.
Jag har gjort lådor på 40 liter i trä och upptäckte att lådan precis som du beskriver låter som ett musikinstrument och svänger i motfas med den djupaste basen som bara försvinner.
en liten låda på upp till 12 liter, kanske 20 (för det har jag gjort till min dotter) kan funka fint utan att man får tydliga resonanser som färgar ljudet.
Sen kan man ju göra så här för att självstaga lådan.
Bilagor
Supreme 1 b.JPG
Supreme 1 b.JPG (501.54 KiB) Visad 2711 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Kraniet » 2018-05-29 10:27

Vet iofs inte vad du menar med "självstagande". Lådor i oregelbundna former har lika mycket resonanser som rätblock. Det blir bara andra frekvenser och svårare att förutsäga.
Den stora fördelen med ett rätblock är att det är relativt enkla samband som råder. Förutsägbarhet är ju bra om man vill motverka störningar.
Icka-parallela väggar ger inte färre stående vågor heller utan det är samma där att det inför komplexitet.

Sen måste vi skilja på resonanser och flexande väggar. En väldigt styv låda som inte flexar kommer fortfarande ha en massa resonanser. Sen kan man göra en låda i mjukare material som inte har väldigt få resonanser med låg amplitud men ingen styvhet.
Styvhet är viktigt i basområdet så att energi inte försvinner till att flexa lådväggarna. Det hanteras enkelt med lite tjockare väggar och ordentligt med stag. Resonanser kan då styras upp ovanför basens arbetsområde. Mellanregistret pumpar inte så mycket luft så där är styvheten inte lika viktig, däremot är resonanser ett potentiellt problem.

Men i en fullregisterlåda blir det ju lite problematiskt eftersom bas/mid där både spelar bas och de frekvenser som resonanserna befinner sig i.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Tangband » 2018-05-29 15:59

Kraniet skrev:—————-

Sen måste vi skilja på resonanser och flexande väggar. En väldigt styv låda som inte flexar kommer fortfarande ha en massa resonanser. Sen kan man göra en låda i mjukare material som inte har väldigt få resonanser med låg amplitud men ingen styvhet.
Styvhet är viktigt i basområdet så att energi inte försvinner till att flexa lådväggarna. Det hanteras enkelt med lite tjockare väggar och ordentligt med stag. Resonanser kan då styras upp ovanför basens arbetsområde. Mellanregistret pumpar inte så mycket luft så där är styvheten inte lika viktig, däremot är resonanser ett potentiellt problem.

Men i en fullregisterlåda blir det ju lite problematiskt eftersom bas/mid där både spelar bas och de frekvenser som resonanserna befinner sig i.


Ja, det har ju redan skrivits spaltmeter inte minst på detta forum om dämpning/icke dämpning och jag tror både du och jag läst igenom det mesta här :wink: .
Klart är att det finns olika filosofier som ger olika resultat av olika tillverkare.
Det är ju även klart problematiskt , precis som du skriver, om ett fullregisterljud ska kunna återges utan färgning från högtalarlådan . Att bara göra Mdf-lådan av ett tjockare material med extra stag förvärrar ofta resonanserna kring 400-500 hz. BBC- studien är ju intressant läsning om detta.
En del firmor och lyssnare gillar soundet från färgningen i ” celloregistret ” som man kan få med styvt kopplade mdf-lådor som står stumt kopplade mot underlaget. Att göra lådor som inte färgar i något register verkar vara svårare.

En högtalarlåda jag själv inte provat att bygga ännu är en tredelad modulhögtalare. Det skulle vara väldigt intressant att se hur olika materialval i lådorna påverkar olika register. Då skulle man kunna optimera varje låda med rätt material och rätt sorts dämning i varje del. Tex en riktigt tung baslåda som spelar under 80Hz med olika tjocka väggar och stag, ett mellanregister som tar vid mellan 80-2500Hz där BBC- principen skulle kunna provas med 8mm Mdf och tjock limmad bitumen på insidan. Diskanten skulle kunna ligga i en egen lådbaffel längs upp med filt runtom elementet ( ungefär som mellanregistret i snell AIII ) för att få bort resonanser från de övriga modulerna. Modulerna skulle sedan kunna isoleras från varandra med SD kuddar med rätt viktanpassning. Som ett extra plus hamnar basmodulerna i rätt fas med mellanbasen eftersom de sitter rakt under varann ( om filtret summerar rätt! )
Då skulle flackare filter kunna användas .

Kef maidstone

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Tangband » 2018-05-29 18:22

Kraniet skrev:Sonus Faber bygger ju med solitt trä. Men i sandwich med MDF. Nackdelen med trä är ju resonansvilligheten. Det är inte lika "dött" som tex MDF.


Insidors trådar om sandwich-lådor visar ju att de blir rätt resonans - döda, även med ganska tunna skivor.
Men bättre än sandwich vore kanske att bygga en "låda i lådan?
Hmm...En stor trevägare med delning vid kanske 80, 2500 hz har ofta en egen kavitet för midbasen. Gör man denna kavitet som " en låda i lådan " så har den ingen fysisk kontakt med högtalarens ytterväggar ( förutom baffeln ) . Då skulle man kunna komma undan med att göra lådans ytterväggar så tunga och styva det bara går , resonanserna i den yttre lådan kommer ju endast från basområdet och baselementet som spelar upp till 80 hz. Och då spelar en kraftig resonans av en tjock mdf låda vid 400-500 hz ingen roll .
...kanske är det av ovanstående resonemang bättre att inte göra moduluppbyggda högtalare med olika material- bättre då med en enda låda och en extra intern låda för midbasen ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Bill50x » 2018-05-29 22:40

Tangband skrev:...kanske är det av ovanstående resonemang bättre att inte göra moduluppbyggda högtalare med olika material- bättre då med en enda låda och en extra intern låda för midbasen ?

Mina Dahlqvist DQ10 har midbasen på en separat baffel utan låda. Kanske en ännu bättre lösning?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-30 08:01

Bill50x skrev:
Tangband skrev:...kanske är det av ovanstående resonemang bättre att inte göra moduluppbyggda högtalare med olika material- bättre då med en enda låda och en extra intern låda för midbasen ?

Mina Dahlqvist DQ10 har midbasen på en separat baffel utan låda. Kanske en ännu bättre lösning?

/ B



Fast det är ju ett missförstånd att högtalare utan låda saknar "lådljud". Dessutom tillkommer en del annat att tänka på när låda saknas. Det är väl vårt att hänföra något till hur lådan låter om den är någorlunda vettigt konstruerad? Annat var det med typ plastlådor-i-locket till skivspelare som man hade förr.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Almen » 2018-05-30 08:19

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:
Tangband skrev:...kanske är det av ovanstående resonemang bättre att inte göra moduluppbyggda högtalare med olika material- bättre då med en enda låda och en extra intern låda för midbasen ?

Mina Dahlqvist DQ10 har midbasen på en separat baffel utan låda. Kanske en ännu bättre lösning?

/ B



Fast det är ju ett missförstånd att högtalare utan låda saknar "lådljud". Dessutom tillkommer en del annat att tänka på när låda saknas. Det är väl vårt att hänföra något till hur lådan låter om den är någorlunda vettigt konstruerad?

Men om baffeln utan låda är gjord av äggkartonger...?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster