Helmut skrev:Någon som mätt på både röret och membranet samtidigt? Tycker att det borde bli 180 graders fasförskjutning. Dessutom borde de ta en stund innan röret svänger igång.
Rent teoretiskt borde summan av mätningar ge bra bas men rent logist borde basreflex låta skit med tanke på fasförskjutningen och att det tar tid innan det svänger i takt. Som jag kanske påpekat tidigare tycker jag att en basreflex inte ska stå i lyssningsrummet. Subben ska stå i rummet bredvid lyssningsrummet, eller i hallen om man bor i en lägenhet!
Jag kanske var otydlig i mitt inlägg...
Jag använder nästan alltid dubbla mic:ar när jag mäter på basreflexlösningar. Dock inte för att ta reda på frekvensgången utan att det är ibland lättare att hitta avstämningsfrekvensen med hjälp av fasskillnad. Framförallt om basreflexsystemet har lågt Q värde. Det finns nackdelar med detta också men man kan placera portmic:en NÄSTAN inne i porten för att minska mätfelen och givetvis andra mic:en så nära membranet det överhuvudtaget går (3-4mm)
För att få en bättre bild av hur högtalarelementet jobbar använder jag ibland en accelerometer som jag fäster på dustcap:en. En accelerometer störs ju inte av portljudet. Detta ger bra mätresultat OM accelerometern väger relativt lite. Har man ett Mms som är större än 12-15gram funkar det perfekt.
Man kan ju fundera på om den bästa lösningen är att mäta med en accelerometer och en mick. Teoretiskt kanske, men både mic:ar och acceleratorer och inte minst förstärkarna (t.ex. i mätmikrofonen men även i ljudkort mm) har fasförskjutning, framförallt vid låga frekvenser. Alltså, man måste åtminstone använda likadana mikrofoner och mätförstärkare. (Annars kan man ju tömma sitt bankkonto och köpa 2 mic:ar kalibrerade för ljuditensitesmätningar så blir det rät!)
Jag tror du gör en "tankevurpa" när du säger "basreflexlåda låta skit med tanke på fasförskjutningen...". Fasvinkeln är ju alltid den samma för varje frekvens men bara 180 grader vid en enda given frekvens - alltså vid full resonans.
Det är lite "lurt" om man skall kalla det för "0" eller 180 grader, för lyssnaren blir det ju "0". Visst finns det en viss tröghet i basreflexsystemet, det är ju en fjäder och en tyngd, men inte på det sättet jag uppfattar att du menar.
Kanske uppfattar jag helt enkelt dej fel....
En , SOM JAG TYCKER är en bra, liknelse till hur basreflex fungerar är att hänga en tyngd i ett gummiband och "jojja" upp och ner. Då är handen= högtalarelementet (motorn i systemet), gummibandet= luftens fjädring i lådan, tyngden = luftens massa i basreflexröret. För man handen med rätt "frekvens" kommer systemet i svängning. Titta då på hur lite handen då rör sig och vilken kraft man känner och att handen dessutom rör sig åt "fel" håll. Öka hastigheten ("frekvensen") och tyngden kommer att röra sig allt mindre (och fasen ändras) för att till slut stå still om du rör handen tillräckligt fort.
En kommentar om sub:ens placering.
Det är bra att du funnit en bra placering, även om den är lite "udda". Bra med en sådan lösning är ju att högre frekvenser har svårare att komma in i lyssningsrummet. Alltså ett sätt att minska distorsion från sub:en och därmed också att den påverkar stereobilden.
Men det är så mycket annat som kan bli kritiskt. T.ex. börjar avståndet bli för stort kan det bli väldigt fel och hur har man koll på frekvensgången.
Här på Faktiskt.io är ju placering av sub/sub:ar en "never ending story".