ATC :s version av basreflex

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

ATC :s version av basreflex

Inläggav Tangband » 2018-10-20 08:14

Atc verkar dämpa basreflexl-ådorna som om de vore slutna, och istället tuna röret rätt högt. Som exempel har Atc scm100 en tuning frekvens på 30 Hz från röret i lådan. Elementet har ett fs i fri luft på 23 Hz. Lådan är full av dämpmaterial som om den vore sluten. Även porten är lätt blockerad på insidan.
Läs mer här:

https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ing-5.html

Ett annat företag som genomgående gör på det här sättet är Linn products, tex med Akudorik , katan, tukan och akurate högtalaren.
Utnivån från röret blir lägre och ger sitt bidrag vid en högre frekvens än traditionell basreflex.
Lådan är dämpad med ull som om den vore sluten, även röret är lätt blockerat.
Nedan en bild på på röret på insidan av en Katan högtalare- en stativare.

Allt sammantaget så borde det väl fungera ungefär som Dynaudio variovent-ventil. Någon som provat konstruera på det här sättet, och hur blev det ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: ATC :s version av basreflex

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-22 10:23

"Som exempel har Atc scm100 en tuning frekvens på 30 Hz från röret i lådan."

Hur mycket påverkar så mycket dämpmaterial ljudhastigheten i låddan? påverkar det alls?
Max vibbar att synsättet med element i fri luft, port frekvens och dämpmaterial för sig inte ger korrekt bild. Hur beter sig element i aktuell låda, med detta dämpmaterial?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-10-22 10:33

Max_Headroom skrev:"Som exempel har Atc scm100 en tuning frekvens på 30 Hz från röret i lådan."

Hur mycket påverkar så mycket dämpmaterial ljudhastigheten i låddan? påverkar det alls?
Max vibbar att synsättet med element i fri luft, port frekvens och dämpmaterial för sig inte ger korrekt bild. Hur beter sig element i aktuell låda, med detta dämpmaterial?

Jovisst, håller med helt. Det är intressant ändå och jag undrar om ATC inte riktigt gillar konventionella basreflex lådor där man inte dämpar hela lådan inklusive ingången till röret ? Men det är ren spekulation. I Linn-fallet vet jag att konstruktörerna genom åren inte är så positivt inställda till konventionell basreflex tuning. Av ljudkvalitets skäl.

jansch

Inläggav jansch » 2018-10-22 12:43

Tangband skrev:...........Ett annat företag som genomgående gör på det här sättet är Linn products, tex med Akudorik , katan, tukan och akurate högtalaren.
Utnivån från röret blir lägre och ger sitt bidrag vid en högre frekvens än traditionell basreflex.

Allt sammantaget så borde det väl fungera ungefär som Dynaudio variovent-ventil. Någon som provat konstruera på det här sättet, och hur blev det ?

Hänger inte med hur du menar.....
Ull o lådan gör att lådan blir "större" = lägre frekvens än utan ull? Ull i portöppningen eller i röret förändrar väl Q värdet? Då blir i sig toppen vid resonans visserligen lägre men man nyttjar den i ett bredare frekvensområde.
Förstår jag dej fel eller tänker jag fel?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-10-22 13:04

jansch skrev:
Tangband skrev:...........Ett annat företag som genomgående gör på det här sättet är Linn products, tex med Akudorik , katan, tukan och akurate högtalaren.

Hänger inte med hur du menar.....
Ull o lådan gör att lådan blir "större" = lägre frekvens än utan ull? Ull i portöppningen eller i röret förändrar väl Q värdet? Då blir i sig toppen vid resonans visserligen lägre men man nyttjar den i ett bredare frekvensområde.
Förstår jag dej fel eller tänker jag fel?

Jag tror jag var lite otydlig. Jag menade att Linn använder relativt små lådor och de har basreflexavstämningar rel högt i frekvens pga det. De dämpar istället lådorna med täckjacksfoder som om de vore slutna konstruktioner. Det dämpar i sin tur outputen från röret. En konventionell basreflexlåda med samma element hade troligen:
1. Haft en större låda
2. Haft basavstämningen vid en lägre frekvens .
3. Inte haft lika mycket dämning som blockerar porten.

ATC verkar gör likadant som Linn, eller rättare sagt- Linn har börjat härma ATC de senaste 20 åren.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2018-10-22 22:05

Tangband skrev:Allt sammantaget så borde det väl fungera ungefär som Dynaudio variovent-ventil. Någon som provat konstruera på det här sättet, och hur blev det ?

Ja, Troels Gravesen. I sina Bookshelf-3WC använder han aperiodic tuning. Som vanligt är han duktig på att dokumentera resultatet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-10-23 08:45

Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum