UPS som nätfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

UPS som nätfilter

Inläggav avr7000 » 2018-11-11 23:55

Hallå....

Jag har några APC 1400 UPS'er

Bild

Output när batteri kickar in ser ju riktigt bra ut men det är en UPS av typen Line-interactive....
Bild


Info om APS:
https://www.hardwareinsights.com/databa ... art-UPS-SC

Info om Line Interactive från Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterru ... ne/standby

"
Line-interactive

Line-interactive UPS: The green line illustrates the flow of electric power. Typical protection time: 5–30 minutes. Capacity expansion: several hours
The line-interactive UPS is similar in operation to a standby UPS, but with the addition of a multi-tap variable-voltage autotransformer. This is a special type of transformer that can add or subtract powered coils of wire, thereby increasing or decreasing the magnetic field and the output voltage of the transformer. This may also be performed by a buck–boost transformer which is distinct from an autotransformer, since the former may be wired to provide galvanic isolation.

This type of UPS is able to tolerate continuous undervoltage brownouts and overvoltage surges without consuming the limited reserve battery power. It instead compensates by automatically selecting different power taps on the autotransformer. Depending on the design, changing the autotransformer tap can cause a very brief output power disruption,[6] which may cause UPSs equipped with a power-loss alarm to "chirp" for a moment.

This has become popular even in the cheapest UPSs because it takes advantage of components already included. The main 50/60 Hz transformer used to convert between line voltage and battery voltage needs to provide two slightly different turns ratios: One to convert the battery output voltage (typically a multiple of 12 V) to line voltage, and a second one to convert the line voltage to a slightly higher battery charging voltage (such as a multiple of 14 V). The difference between the two voltages is because charging a battery requires a delta voltage (up to 13–14 V for charging a 12 V battery). Furthermore, it is easier to do the switching on the line-voltage side of the transformer because of the lower currents on that side.

To gain the buck/boost feature, all that is required is two separate switches so that the AC input can be connected to one of the two primary taps, while the load is connected to the other, thus using the main transformer's primary windings as an autotransformer. The battery can still be charged while "bucking" an overvoltage, but while "boosting" an undervoltage, the transformer output is too low to charge the batteries.

Autotransformers can be engineered to cover a wide range of varying input voltages, but this requires more taps and increases complexity, and expense of the UPS. It is common for the autotransformer to cover a range only from about 90 V to 140 V for 120 V power, and then switch to battery if the voltage goes much higher or lower than that range.

In low-voltage conditions the UPS will use more current than normal so it may need a higher current circuit than a normal device. For example, to power a 1000-W device at 120 V, the UPS will draw 8.33 A. If a brownout occurs and the voltage drops to 100 V, the UPS will draw 10 A to compensate. This also works in reverse, so that in an overvoltage condition, the UPS will need less current."

Bild


Den är ju ingen egentlig "nätströmsrenare" då den alltid är inkopplad via trafo men eftersom den har "autotransformer" kanske den hjälper lite i alla fall...

Man kan ju testa, och eftersom batterimatad Sinus är så pass snygg finns ju ingen risk att man förstör någon Hifi-komponent,

Vad tror ni? kan den göra nån nytta tror ni? Den borde i alla fall ta bort DC på matning och så blir det ju en transformator avskiljning...

Inget för slutsteg och förstärkare kanske men mindre apparater?

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: UPS som nätfilter

Inläggav petersteindl » 2018-11-12 00:20

Outputen ser inte riktigt bra ut. Det verkar finnas en glitch på varje halvperiod, en ovanför nollan och en nedanför nollan. Svårt att se dess amplitud.

Hur det ser ut vid toppvärdena måste man se med större upplösning. Nu ser det ut som trappstegsformat digitalbrus, men det kan lika gärna vara oscilloskopet i sig.

Koppla in och lyssna.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: UPS som nätfilter

Inläggav avr7000 » 2018-11-12 00:38

Detta är Output vid batteridrift och dit tänkte jag ju aldrig komma.
Eftersom det är en Line-interactive variant så är inverter inte inkopplad normalt utan den går på nätet via en autotransformer...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: UPS som nätfilter

Inläggav darkg » 2018-11-12 05:12

Nja. Om nätspänningen varierar kraftigt, vilket den gissningsvis inte gör, kan det väl vara en poäng. Särskilt om det inte blir störigt vid omkopplingen.
Om nätet är sämre än utgången vid batteridrift kan man ersätta batteriet med ett nätaggregat och på så vis förbättra läget.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: UPS som nätfilter

Inläggav avr7000 » 2018-11-12 14:34

Funkar den som skiljetrafo?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: UPS som nätfilter

Inläggav petersteindl » 2018-11-12 14:47

avr7000 skrev:Funkar den som skiljetrafo?

En spartrafo funkar inte som skiljetrafo. Vad jag förstår tänkte du inte använda den på så sätt så att du får den sinusformade spänningen som du visade bild på. Det enda en spartrafo kan åstadkomma skulle i det här fallet vara att korrigera för spänningsvariationer på nätet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: UPS som nätfilter

Inläggav avr7000 » 2018-11-12 15:28

Nej den sinusformade spänningen får jag om jag drar ur sladden o kör på batteriet...
Det tänkte jag ju inte utan jag undrade om det fanns nån annan nytta att köra med den mellan nät och apparat...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: UPS som nätfilter

Inläggav petersteindl » 2018-11-12 16:30

Man bör väl kunna koppla den så att man konstant laddar batteriet samtidigt som man spelar stereon från batteriet. Det finns ju sådana nätspänningsrenare på marknaden för hifi som kostar multum. Den nya rena sinustonen på nätspänning är symmetrisk och med låg THD. Kvar finns viss hf från glitsch som härrör från någon resonans mellan kapacitans och induktans i transformatorn där Q-värdet ges av resistans i serie då man går från batteriets likspänning till växelspänning. Då bör man filtrera bort detta. Då kan du åstadkomma en ny snygg växelspänning till stereon.

Tror det är en fördel att du först bestämmer vad du vill åstadkomma och sedan se om den del du redan har liggandes kan åstadkomma det du vill. Om inte, går delen att modifiera för att uppfylla tänkt önskemål? Om det går, så är jag säker på att du klarar det.

Att enkom ha en spartrafo i vägen gör enbart nytta om man vill korrigera nivån på en växelspänning till önskad nivå.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15184
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: UPS som nätfilter

Inläggav Harryup » 2018-11-14 00:27

Har sett tyska tester i Audio och en UPS har normalt sett absolut inget i en stereo att göra. En dator kan svälja mycket skit på nätet och ändå funka. Och en UPS ger i de flesta fall mera skräp än innan.

/Harryup


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster