Hur ställa in en kompressor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Hur ställa in en kompressor?

Inläggav Vee-Eight » 2003-12-28 23:41

Nu tycker jag att PA/DJ-avdelningen på detta forum är lika seg som en polioskadad snigel på is. Så jag piffar upp farten med en liten fråga som jag grunnat på ett bra tag:

Jag sysslar lite med att sända radio på Studentradion i Halmstad och där låter vi ett par Røde Broadcast gå via en Behringer kompressor till mixern. Det är ngn kunnig (troligen) som ställt in denna manick, men för mig representerar den ett mörkt hål i mitt tekniska kunnande. Hur ställer man in alla rattarna på fronten och vad gör de? Hoppas på ett ytterst pedagogiskt svar. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-29 05:42

Hej V-E!

Såhär kan fronten till en Kompressor**(=K) se ut:

Bild

- På denna funktionsavskalade K så finns det 5st rattar o leka med:
1 Threshold (=T (tröskelvärde))
2 Ratio (=R (förhållande)),
3 Attack (A*cceleration)
4 Release (Släpp(tid)),
5 Gain^^ (volym(ökning)) ^^ alt:"Make up Gain"

1 Threshold styr när K ska aktivieras. 0dB inaktiverad, ju högre (-,
, neg) värde desto större audioområde (i dB) får K att arbeta inom!
Svep T-ratten långsamt fram o tillbaka så börjar´n haja! (jvlt kul :P)

2 Ratio styr hur mkt K komprimerar. Ex 2:1 pressar ihop audio till
hälften ned mot T. SÅ ju högre R desto mer "pressas" audio ihop.
(Här är det ännu roligare att leka, yiipiiijeeeeh :P :P!!)

3 Attack styr den tidsrymd det tar innan full K uppnås, i míllisek.
Anledningen det inte alltid är 0ms är att det då kan låta onaturligt.
(Lite småtråkigt men ljuder det bra ljuder det ju bra! (va vasaru 8O?))

4 Release styr den tidsrymd det tar innan noll K uppnås, i míllisek.
Anledningen det inte alltid är 0ms är att det då kan låta onaturligt.
(Lite småtråkigt men ljuder det bra ljuder det ju bra! (va vasaru 8O?))

5 Gain styr hur mkt volymen behöver höjas för att kompensera den
v-sänkning som K ha åsamkat med att "pressa" ihop audiomaterialet.
"Gain Reduction"(röda) indikerar hur stor (Make up) Gain som behöves.
(Här ere aldrig, A*ldrig över 0-nivå så det klippa, ska va under 0-nivå ;))

Del 2 uti denna K-kurs à la A* komma vid förfrågan!

** Vid namn RNC*** (för $200 ($=ca 7kr :D (samt smått osannolikt bra)))
*** Really Nice Compressor****
**** http://www.fmraudio.com

(Många på detta forum skulle nog faktiskt.se vilja ändra frågeställningen till:
Varför ställa in en kompressor? (När´n ju har bypass ;)) Likväl, K
är en av A*´s musikpolare, cool är den oxå, samt dessutom bra!)

Mvh A*
(OBS! Att A*ldrig har sett hört el pillat på 1st K så ovanstående "kunskaper"
härstamma enbart ifrån internet samt diverse musiktekniktidskrifter
(OBS! Det direkt ovanstående är ej ett skämt! (Dock sant!)))

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 07:39

Liten detalj bara: att utsignalen är över 0dB behöver inte innebära klipp. Det beror på vad man har för gainstruktur i signalkedjan. Gainstruktur är dock en aning bökigare än kompressorinställning, men om du vill läsa mer om det så går det på:

http://www.prosoundweb.com/studyhall/st ... p?pdf=gain

Sedan så finns det de som tycker att en del bord låter lite snyggare om man får det att dista bara en smula. Jag tror på den neutralitet som LTS förespråkar, men samtidigt så vet jag att det finns en del studiotekniker som crunchar sina bord en aning, för att få det att låta trevligare helt enkelt.

Att man får borden att dista en aning tror jag är vanligare inom liveljudteknik dock.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-12-29 19:02

Klockrent! Undertecknad lyfter på hatten och tackar! :)

Nu fattar jag lite mer.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 20:07

Efter lite lyssning på Backyard Babies senaste skiva så vet jag att antingen så:

- gillar deras producent när det distar/klipper en hel del

eller

- måste jag köpa mig en bättre bärbar cd :cry:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-30 18:40

Hej!

d, har helt rätt, många ggr (oftast) ska man ha +(1,2,3,osv)-dB på själva
K emedan det uti nästa apparat(el motvar) ska vara under 0dB (el motsvar).

Dist kommer ju sällan ifrån själva K i K o oftast(?) ifrån distbox & Co (A*lt,
preamp & Co) men... visst kan det låta bra! (trots att LTS ev bli lite sorgsna ;))

(Fotnot: såg just att K på bild**´s T börjar på +20dB, detta kan ju gärna
ngn förklarA* :oops: ? (börjar spec: RNC 1773´s "0-nivå" på +20dB, elle :? ??

** http://www.fmraudio.com/images/front_panel.gif )

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-30 19:30

Audiomanikern skrev:Dist kommer ju sällan ifrån själva K i K o oftast(?) ifrån distbox & Co (A*lt,
preamp & Co) men... visst kan det låta bra! (trots att LTS ev bli lite sorgsna ;))

Det finns nog en hel del skivor inspelade med lite dist i signalkedjan, det LTS förespråkar, om jag uppfattat det hela rätt, är ju en neutralitet i den egna anläggningen, inte nödvändigtvis i alla inspelningar. Det finns ju t.o.m. vissa studiotekniker som medvetet lägger en ganska ordentlig dist på själva leadsången, i vissa låtar.

Det som dist oftast ligger i är nog operationsförstärkaren, eller klipp rättare sagt. Kanske. Ähh :wink:

Audiomanikern skrev:(Fotnot: såg just att K på bild**´s T börjar på +20dB, detta kan ju gärna
ngn förklarA* :oops: ? (börjar spec: RNC 1773´s "0-nivå" på +20dB, elle :? ??

Det är nog relaterat till dBu, skulle jag tro. Nollvärdet antas vara 1 dBu. RNCn börjar väl klippa runt 25 dB över det värdet.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-01 16:17

Gott Nytt År!
LTS är allergiska mot alla former av komperssion. Men då tänker dom inte på att förutsättningen för att få det fetta ljud som krävs i vissa former av musik är just en kompressor. Personligen tycker jag att en kompressor inte är helt fel. Om man tänker sig att man spelar in en röst utan kompressor och sedan jämför kopplar in en kompressor och jämför med och utan. Då kan man märka att rösten lyfter och därmed får en jämnare frekvens än tidigare.
Sedan det här med +20dB....Det betyder att man ställt tröskeln mycket högt. så högt att kompressorn knappast är i fuktion. Det som är mest intressant är dom värden som ligger på 0 och under 0dB. I musik så kan det handla om -6-10dB under 0:an. När man ställer en kompressor så måste man också tänka på att man har rätt attack och Releasetider.för att inte tala om kompressionsgrad. En bra grej när man ställer in en kompressor är att man sänker lyssningsnivån eftersom man då har lättare att höra pump och hiss fenomen i musiken. Det är inte så lätt att få en kopressor att dista, däremot så är det lätt att få en EQ att dista för att inte tala om en analog limiter.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-01 18:08

Nagrania skrev:Gott Nytt År!
LTS är allergiska mot alla former av komperssion.

Vad jag har fattat så är det själva förmedlandet som LTS vill se oförändrat, medan kompression vid själva inspelningen är okej.

Jag menar, LTS gillar ju inte distorsion heller. Men nog fan finns det många av deras medlemmar som gillar rock liksom.

Nagrania skrev:Men då tänker dom inte på att förutsättningen för att få det fetta ljud som krävs i vissa former av musik är just en kompressor.

Vad tänker du på för sorts musik då?

Nagrania skrev:Sedan det här med +20dB....Det betyder att man ställt tröskeln mycket högt. så högt att kompressorn knappast är i fuktion.

Bara Midasbord som pallar att leka med såna signalnivåer :)

Nagrania skrev:Personligen tycker jag att en kompressor inte är helt fel.
...
När man ställer en kompressor så måste man också tänka på att man har rätt attack och Releasetider.för att inte tala om kompressionsgrad.

Det är väldigt lätt att skruva bort sig på en kompressor, om man inte har riktigt koll på vad man gör. KISS - Keep It Simple Stupid är en bra arbetsmetod :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-01 20:48

Om man vill en fet ljudbakgrund med sång ovan på, då är det helt nödvändigt att komprimera. Annars är det vanligt att man komprimerar olika musikinstrument för på så vis få en jämnare frekvenskurva eller för att få en bra massverkan utan att överstyra.
Jag tänker t.ex. på brass eller en saxsektion. Man kan också behöva komprimera kompet för att på så vis lättare kunna balansera kompet med andra instrument. Det här är med att annvända kompressorer, eq:n och andra pluggar är en känsla som man med tiden skaffar sig. I alla fall om man jobbar mycket med det. Det blir också så att man skaffar sig ett antal standard lösningar som man kan utgå i från.(manér) Jag tror att det är bra om man skaffar sig verktyg som man trivs med och lär sig att behärska fullt ut.

"Vad jag har fattat så är det själva förmedlandet som LTS vill se oförändrat, medan kompression vid själva inspelningen är okej"

Det är ju inte alltid säkert att mastern från studion är okej och därför så kan det ju vara bra att ha den möjligheten vid mastringen att kunna filtrera, komprimera eller på ett sofistikerat vis använda sig av ett dynamiskt filter. Förr i tiden kunde man bara göra nivå justeringar och enklare filtreringar. Men brukligt är att kunden är med vid mastringen eller åtminstone godkänner arbetet.
Till sist...du har alldeles rätt i när du säger att det är lätt att skruva bort sig. Det gäller för övrigt alla sådana här ljudprylar att man ska vara försiktig men när man väl har lärt sig sina grejor ja då kan man faktiskt ta ut svängarna lite mer. 8)

Ps. Jag vet att det finns många ljudbord som klarar mer än +20dBu, det är väl bara det att man knappast kör så hårt, i alla fall inte i studion. Många analoga grejor klarar inte mer än +22dBu och är dom obalanserade så klarar dom kanske inte änns +22.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-02 19:31

Nagrania skrev:Många analoga grejor klarar inte mer än +22dBu och är dom obalanserade så klarar dom kanske inte änns +22.

Påstår du att digitala grejor skulle klara högre nivåer?

Det är väl snarare tvärtom att det är mycket bökigare eftersom man måste ha väldigt mycket högre upplösning för att kunna hålla uppe kvalitén på lägre signaler, om man vill ha den SN-ration?

Behringers grejor börjar nog låta apa runt +10dBu, även fast de är balanserade...

Vad jobbar du åt för företag då du är i livesvängen? (för du är väl mest studiokille?) Frilans?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-02 23:05

"Påstår du att digitala grejor skulle klara högre nivåer? "

Jag har över huvud taget inte talat om digitala grejor och jag har inte heller jobbat med PA. Du vet säkert mycket mer om ljud än vad jag vet, men jag vet att 0 dBf motsvarar +18 dBu vilket motsvarar 6,16 volt och jag vet att i proffs sammanhang så vill man nog ha mycket större marginal än +18dBu när man kör analogt. Jag tror mig också veta att man i en studio har bättre koll på nivåer än vad man har i stressiga live miljöer. Jag vet också att det är skillnad på om man är PA tekniker eller musiktekniker. Å jag vet en annan sak...att man i live miljö har större behov av en större överstyrningsmarginal än i studio miljö.(Man vill ju inte gärna att THD´n ska komma i från någon separat burk på vägen genom mixern.) I en studio kör man ju knappast med några nivåer på +26 eller 30dBu. :roll:
Kunskapen om hur man ställer in sina burkar kan man ju läsa om i den medföljande manualen och ett idogt experimenterande...eller hur? :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-03 00:04

Nagrania skrev:"Påstår du att digitala grejor skulle klara högre nivåer? "

Jag har över huvud taget inte talat om digitala grejor

Nagrania skrev:Många analoga grejor klarar inte mer än +22dBu och är dom obalanserade så klarar dom kanske inte änns +22.

Det var de här raderna som snurrade till det lite för mig ;)

Nagrania skrev:och jag har inte heller jobbat med PA. Du vet säkert mycket mer om ljud än vad jag vet, men jag vet att 0 dBf motsvarar +18 dBu vilket motsvarar 6,16 volt och jag vet att i proffs sammanhang så vill man nog ha mycket större marginal än +18dBu när man kör analogt.

Inte nödvändigtvis! Allting är ju balanserat hela vägen, så även om nivåerna inte är högre än mellan 0 och +6 dBu så brukar det vara cool. Skicka man för mycket någonstans så är ju risken att någon komponent klipper. Ingångarna på steg är ju inte lika väl tilltagna som ingångarna på en systemprocessor t.ex.!

Nagrania skrev:Jag tror mig också veta att man i en studio har bättre koll på nivåer än vad man har i stressiga live miljöer. Jag vet också att det är skillnad på om man är PA tekniker eller musiktekniker. Å jag vet en annan sak...att man i live miljö har större behov av en större överstyrningsmarginal än i studio miljö.(Man vill ju inte gärna att THD´n ska komma i från någon separat burk på vägen genom mixern.) I en studio kör man ju knappast med några nivåer på +26 eller 30dBu. :roll:
Kunskapen om hur man ställer in sina burkar kan man ju läsa om i den medföljande manualen och ett idogt experimenterande...eller hur? :D

Jupp, allt är lugnare i studio. Man kan fokusera mycket bättre på vad som ska göras. Det är inte så att man i en studio måste rigga i tio timmar innan inspelningen direkt ;) Vad menar du med skillnaden mellan PAtekniker och musiktekniker?

Och nej, man behöver ju inte lika hög tålighet på höga nivåer i studio, eftersom man alltid har bättre koll på nivåerna i en studio. Tryck på talkbackmiken och säg åt gitarristen att sänka funkar ju inte live :wink:

Manual plus idogt experimenterande låter som ett bra recept! Slänger man in lite goda teoretiska förutsättningar, lusten att jobba röven av sig och några rockrävar som kan lära dig allt du behöver kunna så har du en livekaka! :P

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-01-03 01:52

En musiktekniker ska inte bara kunna spela in och redigera musik han/hon ska också ha en gedigen kunskap i musikhistoria och behärska partiturläsning. Och inte minst veta hur olika musikstilar låter och hur det ska mickas och mixas. Det sitter inte heller ivägen om man har en tonmeisterexamen. 8)

Återgå till Teknikforum