7.1 testfil?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

7.1 testfil?

Inläggav jockewe » 2020-01-13 00:20

Jag har försökt göra en flerkanalstestfil men går bet av någon anledning, borde inte vara svårt att göra i Logic Pro X på en Mac men ut får jag i bästa fall 3 kanaler.

Det jag vill ha är precis samma ljudexempel i alla kanaler, har en liten fiolslinga men det spelar inte så stor roll vad det är eftersom det är skillnaden som jag lyssnar efter.
Min reciever skickar ut brus i olika frekvenser när den ska ställa in sig (använder inte det) men jag vill helst höra musik. Jag hittar en del "surroundtest" på nätet men inget i 7 kanaler som jag kan spela (min Mac har problem att spela flerkanal från YouTube t.ex oftast)

Är det någon av er som har en flerkanalsfil för 7 högtalare eller en Logicfil där jag bara kan byta ut ljudet kanske?
/J

Reciever är Pioneer ax10i
Kan också stoppa en sticka i Sony bluray ...

Alla högtalare funkar fint med 7 men surr. V låter klangligt annorlunda upplever jag.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
AndersP

Re: 7.1 testfil?

Inläggav AndersP » 2020-01-14 18:04

Med musik kan du hamna fel i nivå. Ensam sinus är ännu sämre. Brus är bäst. Mät med telefonen. Funkar bra till att få kanalerna lika starka. Om du tycker det är svårt med öronen då och det kan det faktiskt vara. Men kan ha en frontkanal som referens, men när man har klickat sig bort till V back surround kan öronen "glömt bort" den exakta nivån. Telefonen är bra till detta, men låt den ligga still och stå en bit ifrån.
En högtalares klang ändrar sig mycket beroende av högtalarväggens och omgivande begränsningsytors uppbyggnad och beskaffenhet. Koncentrera dig på väggen om du ska göra ingrepp. Högtalare i sig låter väldigt lika om det är samma modell.
1) apparatmöbel, 2) litet bassystem, 3) LX521 center 4) LX521 med andra basar

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
jockewe

Re: 7.1 testfil?

Inläggav jockewe » 2020-01-15 08:37

Tack!
Nivåerna har jag hyfsad koll på, de skiljer dock rätt mycket mellan olika produktioner så de åker lite hit och dit.

Klangen däremot, bruset låter annorlunda mellan höger och vänster surr tycker jag och det är besvärligt att koppla om sladdarna tyvärr.
Jag skulle vilja ha en fil som jag kan ändra i och lyssna subjektivt på till ex. baksurrar och laborera med olika basdelning till just dem etc.

/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Återgå till Teknikforum