Oharmonisk olinjär distorsion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Oharmonisk olinjär distorsion

Inläggav luminous » 2003-12-05 00:41

Det är ju lite trevligt att vissa tillverkare av högtalarelement publicerar distorsionsmätningar, av THD. Det blir i och för sig ändå en massa gissningar om man ska försöka avgöra hur bra ett element är genom att bara kolla på tillverkarnas grafer...

Men intermodulationsdistorsion borde väl vara intressantare att mäta, men det finns kanske ingen standard för det? Hur som helst så ska väl IM-dist vara mycket mer hörbart än harmonisk dist (undantaget uddatonskomponenter?), så det vore ju ännu lite trevligare om elementtillverkarna ville publicera lite mätningar här. Det är det ju ingen som gör.

Hur hörbar är IM-dist egentligen och vilka olinjäriteter är de största bovarna när det gäller skapning av IM-dist?

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-05 02:34

Bild

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-05 12:31

"Men intermodulationsdistorsion borde väl vara intressantare att mäta, men det finns kanske ingen standard för det?"

Jo det finns standard för sådant. Nu är det så att IM har man bara i elektronik och vid analogbandinspelning. I en friskhögtalare har man alltså inget IM där har man endast THD.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-05 18:04

Modulationsdistortion har man i högtalarelement.
Varför skulle det inte förekomma ?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-06 00:49

Vad menar du med modulationsdistorsion? Vad jag vet så finns det inget som benämns så, alla typer av distorsion är väl i så fall modulationsdistorsion, annat kan det ju inte vara. Du menar väl inte intermodulation?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-06 16:31

luminous,

Harmonisk distorsion räcker för att fullständigt beskriva systemets olinjäriteter (vid en viss frekvens och nivå) om man tar hänsyn till komponenternas faslägen (vilket man i praktiken vanligtvis inte gör) och inte beaktar brus. Intermodulationsdistorsion är bara ett annat sätt att se på det hela. Subjektivt ger IMD ett mycket vassare och otrevligare intryck än HD eftersom den ger upphov till harmoniskt orelaterade komponenter, men egentligen beror distorsionsformerna alltså på samma olinjäriteter.

Nagrania,

Naturligtvis uppvisar högtalarelement, liksom alla olinjära system, IMD.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-06 17:30

Hur får man reda på något om mängden IM-dist genom att se på en kurva där bara en grundton förekommer? Man kan ju få ett hum om hur stora olinjäriteter elementet dras med, men en kurva som visar % THD vid olika frekvenser säger ju inget om hur hörbar distorsionen som finns är.

Kanske man skulle använda två lämpliga toner för att ge IM-dist, och sedan mäta fram ett procentvärde på distorsionen vid olika frekvenser, hur man nu skulle göra det. Sedan kan man kalla värdet man fått fram för % THD+TIMD. :)

Hur som helst så borde alla tillverkare publicera mätningar av distorsionspektrum och kompletta mätfiler på sina produkter! Det tycker jag att man kan kräva av dem.

EDIT: Skrev om inlägget.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 19:10

Absolut det borde tillverkarna verkligen kunna göra, speciellt när elementen börjar kliva över tusenlappen.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-06 20:28

Det fanns/finns en tysk högtalar tillverkare som publicerar THD kurvan för sina lådor vid olika frekvenser. För övrigt är det så att det finns många högtalartillverkare(då menar jag inte med låda)som publicerar THD kurvor för sina element. Jag tror att det finns en anledning till att man inte visar IM för högtalare. Jag tror helt enkelt att det är inte möjligt att göra det på grund av att högtalare inte har tillräckligt stort frekvens omfång. Jag har aldrig hört talas om tanken änns.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-06 21:46

luminous,

Hur får man reda på något om mängden IM-dist genom att se på en kurva där bara en grundton förekommer?

Inte så konstigt, egentligen. Att du med en sinus med frekvensen f1 som insignal i utsignalen får harmoniska komponenter med frekvensen f1, f2, f3, ... fn och amplituden C1, C2, C3, ... Cn betyder ju att ditt system inte längre är linjärt och kan beskrivas som g(t) = C1*x+C2*x^2+C3*x^3+... Cn*x^n där x = f(t). Kör du in två sinusar med frekvenserna fa och fb (x = sin(2*pi*fa*t+sin(2*pi*fb*t)) i ovanstående system och gör en frekvensanalys så får du... just det, skillnads- och summakomponenter, d.v.s. IMD. Denna enkla analys förutsätter naturligtvis att Cn är någorlunda lika för fa och fb.

Nagrania,

Frekvensomfånget har ingenting med IM att göra (så länge som insignalskomponenterna reproduceras av samma system förstås). Olinjäriteter är vad som är viktigt.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-06 22:58

Ok, jag är övertygad. :) Men det kan vara hrm... lite jobbigt att utföra en sådan analys, så jag tycker fortfarande att det vore trevligt med en graf av något slag så att man snabbt kan få en överblick över mängden IMD. Kan man se tecken på hög IMD genom att bara kolla på en spektrumanalys på ett element?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-06 23:09

"Frekvensomfånget har ingenting med IM att göra".

Ja det är möjligt att det är så men varför anger man då inte IM för högtalare men på förstärkare och analoga bandspelare så anger man IM som förövrigt är mycket högt om man mäter efter band. Dock har jag aldrig sett någon IM mätning på digitala komponenter men THD brukar man ju ange. Det är nog därför som jag tänkte att det möjligen har med frekvensomfånget att göra. :?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-06 23:13

luminous kan du ge ett exempel på någons spektrumanalys där man kan se tecken på högt IM. Jag har nämligen aldrig själv sett något sådant.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-06 23:27

Det var precis den frågan jag ställde, om det på en spekrumanalys med en viss grundton är mnöjligt att se tecken på hög IMD. :)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-06 23:35

Tror inte att man kan mäta IMD med spektrumanalys av en grundton men förmodligen kan en bra tolkare se tecken på att objektet kan vara besudlat av IMD.

Men den frågan kan nog bara IÖ svara på antar jag.
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2003-12-07 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-06 23:59

Klirrfaktor... är inte det distorsion på tyska? :)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-07 00:21

Du lysande man, :wink:

Hmm, nej jag mindes fel tyvärr, Klirrfaktor var ju THD men ordet missbrukades ev. av vissa, eftersom jag mindes det som en namn för IMD.

Kul namn i alla fall.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-07 02:08

Klirrfaktor? Jo det stämmer det bettyder THD alltså harmonisk distorsion.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-04 17:22

Som jag skrev på ett annat ställe, IMD-mätningar ger ett tal för samma olinjäritet som THD gör. De är proportionella emot varandra.

Anledningen till att man mäter IMD i förstärkare har faktiskt en del att göra med frekvensomfånget. Det är lättare att kolla distorsionen vid 10kHz genom att lägga till 500Hz och mäta IMD (jag tror dock att den vanligaste standarden är typ 1A/7kHz+0,25A/600Hz) än att mäta THD vid 10kHz eftersom övertonerna hamnar så högt upp i frekvens. Det blir dock inte samma resultat eftersom övertonen vid 20kHz ger ett mått på olinjäriteten vid den frekvensen och inte vid 10,5kHz.

Ett högtalarelement har ju endast en begränsad bandbredd så av den anledningen är det kanske inte så intressant med IMD förutom hos diskanter då. Fast som sagt, THD ger samma indikationer.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-04 20:30

Men rent praktiskt så är det så att om ett element ska göra flera olika saker på samma gång så får man IM. Tex en vanlig tvåvägshögtalare. Dela upp samma sak på flera element och problemet blir mindre. Eller hur? :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-01-04 20:43

brumel

Det är sant, har aldrig tänkt på det. Fram för fler 5-vägs högtalare :D

Å andra sidan så får man ju andra problem då som tex fasskiften :?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-04 20:47

Visst, IMD blir ett mindre problem med flera element eftersom olinjäriteterna naturligtvis inte förmår koppla mellan elementen. Det är dock så att mest IM-komponenter får man för två eller flera närliggande toner som sannolikt ej påverkas av att man använder sig av flera element.

Återgå till Teknikforum