Det är som att släpskon lossnat inuti kapslingen och axeln har ingen koppling till avtagaren längre.
Volymen står på låg nivå konstant. Jag har lyft bort vredet från axeln, på bilden.
Var kan man hitta en sådan potentiometer (VR1) till vettigt pris?

Moderator: Redaktörer
paa skrev:Var kan man hitta en sådan potentiometer (VR1)...
paa skrev:...till vettigt pris?
IngOehman skrev:Jag förstår inte bilderna. På bilden där kretskortet visas ser man en till potentiometer bredvid, och en knapp på den andra sidan. På bilden från högtalarens utsida finns en ingång under man ingen ytterligare pot syns överhuvudtaget.
Vh, iö
paa skrev:Nu har jag tagit loss potentiometrarna till volymen och tonkontrollen.
Jag tänkte jag kunde byta plats på dom, eftersom tonkontrollens inverkan är minimal och inte spelar någon större roll.
Men dom är olika, volympoten är märkt: 50 och 3A, och tonkontrollens potentiometer är märkt: 10 och 3C.
Vore det värt besväret att prova byta plats på dom, eller är det omöjligt att få det att funka så?
paa skrev:Dom är på 10 kohm och 50 kohm som man kunde gissa.
Jag vill ha justerbarheten kvar.
peterh skrev:paa skrev:Dom är på 10 kohm och 50 kohm som man kunde gissa.
Jag vill ha justerbarheten kvar.
Du kan inte byta plats på dem, löd försiktigt tillbaka ton-poten igen ( varför tog du bort den ??)
Om du nu vet att volymen är på 50 k, köp då en 50k pot , löd 3 tampar på den , andra ändan på kortet där pot-en satt
och låt pot-en hänga i tamparna. Skall den sitta länge, sätt en plåtbit på högtalaren med ett hål som poten monteras i.
Sedan undrar jag , vad skall du med justerbarheten till ? Du har väl en volymkontroll ? Och vill du justera
balansen så räcker det väl att kunna justera den återstående högtalaren ?. I så fall kan du ju ersätta pot-en
med 2 fasta motstånd ( 39k + 12k ) ?
Kralle skrev:Är det en sån här? Ska den vara lin eller log?
https://www.ebay.com/itm/2-x-9mm-ALPS-B ... ect=mobile
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster