Intressant artikel från Rythmik audio

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Tangband » 2020-02-05 20:44

http://www.rythmikaudio.com/smartQ.html

Man förklarar att små slutna lådor med LT kan vara ett bättre val och låta bättre än stora slutna lådor till subwoofers.

Detta får mig att fundera på slutna 20 liters lådor till mina Tangband w8q1071.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Nattlorden » 2020-02-05 20:53

Då undrar vän av ordning.... är det några viktiga parametrar som de undviker att ta upp? Man visar ju helst inte upp sina akilleshälar om där finns några... utan bara det man är bra på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Tangband » 2020-02-05 23:55

Nattlorden skrev:Då undrar vän av ordning.... är det några viktiga parametrar som de undviker att ta upp? Man visar ju helst inte upp sina akilleshälar om där finns några... utan bara det man är bra på.


Det är väl det vanliga problemet - högre dist från det inre trycket i lådan om den är mindre. Men det kanske vägs upp av ökad dämpning av konen och ev fördelar med det i en mindre luftkavitet.?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav lennartj » 2020-02-06 02:09

Jag har bara skummat igenom den länkade artikeln, men vill gärna rekommendera intresserade att gå "all in", resultatet kan bli häpnadväckande bra!
För drygt 10 år sedan byggde jag ett subwoofersystem med 4 slutna 25 l lådor med 10" Bremenbasar som jag driver med ett ICEPower1000ASP klass-D slutsteg och ett ino cr80s+infra delningsfilter. Den intresserade kan leta upp min medlemspresentation och det kan vara på sin plats att tacka för massor av goda råd från flera faktisktianer som jag "kokade ner" till mitt system som jag (anspråkslöst) kallar OB52.
Med ino-filtret kan jag emulera LT med utomordentligt resultat. Jag vet inte om Siegfried Linkwitz, som avled förra året, har patent som fortfarande gäller som gör att IÖ inte nämner detta.
Jag ska väl nämna att jag bor i en mycket välisolerad lägenhet och inte är cineast, men spelar en hel del Drone och annan obskyr elektronisk musik mest för att jag kan och det är kul.

Jag har bara hört ett par stora Magico-högtalare i ett mycket väl akustikbehandlat rum som producerat snabbare, tightare och ännu bättre artikulerad (ganska djup-)basåtergivning, men de tar tvärt slut vid 25 Hz, för de är inga subwoofrar utan (nästan) fullregister.
Något komplett infrasystem från ino har jag inte hört, men de vanliga basreflexlådorna kommer alltid ett halvt slag efter.
Dessutom är de mycket större och svårare att gömma i ett vanligt vardagsrum. Sannolikt kan de prestera högre ljudtryck, men det har åtminstone jag inget behov av.
Mina OB52 låter bäst med en puckel vid 15 Hz som fallit till samma nivå vid 7 Hz som vid 30 Hz där höjningen nedåt börjar.

Sätter jag på vissa spår med bra volym i vardagsrummet och står vid köksbänken och fixar blir jag snart fysiskt illamående om jag inte går och sänker.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav rajapruk » 2020-02-06 09:44

De basar jag själv har tyckt låta bäst subjektivt har alla varit slutna, och relativt liten låda.
Jag har däremot aldrig hört storlådig sluten bas, och inte IB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Nattlorden » 2020-02-06 09:58

rajapruk skrev:De basar jag själv har tyckt låta bäst subjektivt har alla varit slutna, och relativt liten låda.
Jag har däremot aldrig hört storlådig sluten bas, och inte IB.


Vad räknar du som storlådig? Skall det vara större än LTS-basarna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Kraniet » 2020-02-06 09:58

lennartj skrev:Jag har bara skummat igenom den länkade artikeln, men vill gärna rekommendera intresserade att gå "all in", resultatet kan bli häpnadväckande bra!
För drygt 10 år sedan byggde jag ett subwoofersystem med 4 slutna 25 l lådor med 10" Bremenbasar som jag driver med ett ICEPower1000ASP klass-D slutsteg och ett ino cr80s+infra delningsfilter. Den intresserade kan leta upp min medlemspresentation och det kan vara på sin plats att tacka för massor av goda råd från flera faktisktianer som jag "kokade ner" till mitt system som jag (anspråkslöst) kallar OB52.
Med ino-filtret kan jag emulera LT med utomordentligt resultat. Jag vet inte om Siegfried Linkwitz, som avled förra året, har patent som fortfarande gäller som gör att IÖ inte nämner detta.
Jag ska väl nämna att jag bor i en mycket välisolerad lägenhet och inte är cineast, men spelar en hel del Drone och annan obskyr elektronisk musik mest för att jag kan och det är kul.

Jag har bara hört ett par stora Magico-högtalare i ett mycket väl akustikbehandlat rum som producerat snabbare, tightare och ännu bättre artikulerad (ganska djup-)basåtergivning, men de tar tvärt slut vid 25 Hz, för de är inga subwoofrar utan (nästan) fullregister.
Något komplett infrasystem från ino har jag inte hört, men de vanliga basreflexlådorna kommer alltid ett halvt slag efter.
Dessutom är de mycket större och svårare att gömma i ett vanligt vardagsrum. Sannolikt kan de prestera högre ljudtryck, men det har åtminstone jag inget behov av.
Mina OB52 låter bäst med en puckel vid 15 Hz som fallit till samma nivå vid 7 Hz som vid 30 Hz där höjningen nedåt börjar.

Sätter jag på vissa spår med bra volym i vardagsrummet och står vid köksbänken och fixar blir jag snart fysiskt illamående om jag inte går och sänker.


Jag föstår att du är nöjd. Bremensbasarna verkar va riktigt fina. Ångar att jag inte köpte när det begav sig.

Ino-filtret är väl bara ett baslyft? Jag har inte förstått det som någon LT-krets.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Kraniet » 2020-02-06 09:59

rajapruk skrev:De basar jag själv har tyckt låta bäst subjektivt har alla varit slutna, och relativt liten låda.
Jag har däremot aldrig hört storlådig sluten bas, och inte IB.


Bästa jag hört var Y-4 (basreflex i stora lådor) hos hassesolo. Helt otrolig bas!
Mvh
Magnus

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav rajapruk » 2020-02-06 11:51

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:De basar jag själv har tyckt låta bäst subjektivt har alla varit slutna, och relativt liten låda.
Jag har däremot aldrig hört storlådig sluten bas, och inte IB.


Vad räknar du som storlådig? Skall det vara större än LTS-basarna?


Bra fråga :) Vet inte riktigt. Jag räknar nog under 60L som liten låda, och över 150L som står låda, typ.

Vad är LTS-bas för något?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Tangband » 2020-02-06 12:42

rajapruk skrev:De basar jag själv har tyckt låta bäst subjektivt har alla varit slutna, och relativt liten låda.
Jag har däremot aldrig hört storlådig sluten bas, och inte IB.


Då tycker vi lika 8)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav gopnik » 2020-02-06 13:00

lennartj skrev:Med ino-filtret kan jag emulera LT med utomordentligt resultat. Jag vet inte om Siegfried Linkwitz, som avled förra året, har patent som fortfarande gäller som gör att IÖ inte nämner detta.

LT är ett specifikt schema kring en dubbel-OP. Det är inte sluten-låda-kompensering rent generellt, även om begreppet har glidit i den riktningen. Att ge slutna lådor ny, artificiell avstämning är någonting som gjorts långt innan Linkwitz publicerade sin förvisso fiffiga kretskoppling. Jag kan inte se någon anledning för Ino att dra in Linkwitz i det hela. Särskilt inte om Öhman inte använder Linkwitz koppling, utan en egen.
Kraniet skrev:Ino-filtret är väl bara ett baslyft? Jag har inte förstått det som någon LT-krets.

Det finns väl båda. Dels baslyftet för de portade modulerna som rätar ut tonkurvan vid EBS-avstämning (pluggade portar), och sen "LT" för inframodulerna.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav rajapruk » 2020-02-06 13:05

Tangband skrev:
rajapruk skrev:De basar jag själv har tyckt låta bäst subjektivt har alla varit slutna, och relativt liten låda.
Jag har däremot aldrig hört storlådig sluten bas, och inte IB.


Då tycker vi lika 8)


Neeeeej, då måste jag byta åsikt nu!!! ;) :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Nattlorden » 2020-02-06 14:09

rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:De basar jag själv har tyckt låta bäst subjektivt har alla varit slutna, och relativt liten låda.
Jag har däremot aldrig hört storlådig sluten bas, och inte IB.


Vad räknar du som storlådig? Skall det vara större än LTS-basarna?


Bra fråga :) Vet inte riktigt. Jag räknar nog under 60L som liten låda, och över 150L som står låda, typ.

Vad är LTS-bas för något?


Ljudtekniska sällskapets gamla baslådor som byggdes med NHT 1259-basar. 118 liter vill jag minnas (B1)?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-06 15:22

rajapruk skrev:Vad är LTS-bas för något?



http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav lennartj » 2020-02-06 19:15

Kraniet skrev:
Jag föstår att du är nöjd. Bremensbasarna verkar va riktigt fina. Ångar att jag inte köpte när det begav sig.

Ino-filtret är väl bara ett baslyft? Jag har inte förstått det som någon LT-krets.
Att kalla ino cr80s+infra för "bara ett baslyft" är att överförenkla saken. Potarnas verkan är svår att förstå sig på.
Jag har fått en liten privatlektion av DVD-ai, långt ifrån tillräcklig men de båda yttre potarna på infra-kortet byter delvis funktion från att förändra ingreppsfrekvensen till att ändra formen på ingreppskurvan.
Vippan för Subsonicfiltret gör oväntade saker i kombination med hi-Q omkopplaren på cr80s där vi dessutom har potar för q och självklart nivå för att matcha mot topparna, men dessutom nivåkontroll för infra-ingreppet.
Bremenbasarna är designade för just 25 liters sluten låda med q=0,5 (kritisk dämpning) som ger kruttorr bas utan överslängar
när man fått till filtret. Det ska börja höja nivån vid ca. 40 Hz med ca. 12 dB/oktav för att vid 20 Hz plana ut och fortsätta rakt i infraljudsområdet men med ca 10 dB högre nivå än vid 40 Hz. Så uppfattar jag det Peter Steindl, som designade högtalarelementen, sagt till mig. Han har heller aldrig nämnt Linkwitz Transform som jag tror har något slags patentskydd, så endast DIY'are får planka LT rakt av i privata projekt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav RogerGustavsson » 2020-02-06 19:42

lennartj skrev:Han har heller aldrig nämnt Linkwitz Transform som jag tror har något slags patentskydd, så endast DIY'are får planka LT rakt av i privata projekt.


Tveksamt att det skulle finnas något patent som gäller nu. Linkwitz Transform är mer än 20 år gammalt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Tangband » 2020-02-06 21:03

lennartj skrev:
Kraniet skrev:
Jag föstår att du är nöjd. Bremensbasarna verkar va riktigt fina. Ångar att jag inte köpte när det begav sig.

Ino-filtret är väl bara ett baslyft? Jag har inte förstått det som någon LT-krets.
Att kalla ino cr80s+infra för "bara ett baslyft" är att överförenkla saken. Potarnas verkan är svår att förstå sig på.
Jag har fått en liten privatlektion av DVD-ai, långt ifrån tillräcklig men de båda yttre potarna på infra-kortet byter delvis funktion från att förändra ingreppsfrekvensen till att ändra formen på ingreppskurvan.
Vippan för Subsonicfiltret gör oväntade saker i kombination med hi-Q omkopplaren på cr80s där vi dessutom har potar för q och självklart nivå för att matcha mot topparna, men dessutom nivåkontroll för infra-ingreppet.
Bremenbasarna är designade för just 25 liters sluten låda med q=0,5 (kritisk dämpning) som ger kruttorr bas utan överslängar
när man fått till filtret. Det ska börja höja nivån vid ca. 40 Hz med ca. 12 dB/oktav för att vid 20 Hz plana ut och fortsätta rakt i infraljudsområdet men med ca 10 dB högre nivå än vid 40 Hz. Så uppfattar jag det Peter Steindl, som designade högtalarelementen, sagt till mig. Han har heller aldrig nämnt Linkwitz Transform som jag tror har något slags patentskydd, så endast DIY'are får planka LT rakt av i privata projekt.


Intressant :)
Ett q på 0,5 ger en något sluttande kurva ned i basregistret, med något större lådor än det mer vanliga, för slutna lådor, q=0,7. Jag antar att Peter designat så för att det alltid finns en viss room-gain i ett normalt rum. Eller finns det andra anledningar att dimensionera för q=0,5 ? Jag är nyfiken :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav rajapruk » 2020-02-06 21:28

RogerGustavsson skrev:
rajapruk skrev:Vad är LTS-bas för något?



http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/


Jag älskar dessa gamla IÖ-artiklar från MOLT. Skrivna med klarspråk som jag förstår.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav DQ-20 » 2020-02-06 22:05

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:
Vad är LTS-bas för något?


Ljudtekniska sällskapets gamla baslådor som byggdes med NHT 1259-basar. 118 liter vill jag minnas (B1)?


Skärp dig, Nattis! :evil: Sluta gå ut med vilseledande information. Det var 117 liter.

IQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Kraniet » 2020-02-07 10:15

lennartj skrev:
Kraniet skrev:
Jag föstår att du är nöjd. Bremensbasarna verkar va riktigt fina. Ångar att jag inte köpte när det begav sig.

Ino-filtret är väl bara ett baslyft? Jag har inte förstått det som någon LT-krets.
Att kalla ino cr80s+infra för "bara ett baslyft" är att överförenkla saken. Potarnas verkan är svår att förstå sig på.
Jag har fått en liten privatlektion av DVD-ai, långt ifrån tillräcklig men de båda yttre potarna på infra-kortet byter delvis funktion från att förändra ingreppsfrekvensen till att ändra formen på ingreppskurvan.
Vippan för Subsonicfiltret gör oväntade saker i kombination med hi-Q omkopplaren på cr80s där vi dessutom har potar för q och självklart nivå för att matcha mot topparna, men dessutom nivåkontroll för infra-ingreppet.
Bremenbasarna är designade för just 25 liters sluten låda med q=0,5 (kritisk dämpning) som ger kruttorr bas utan överslängar
när man fått till filtret. Det ska börja höja nivån vid ca. 40 Hz med ca. 12 dB/oktav för att vid 20 Hz plana ut och fortsätta rakt i infraljudsområdet men med ca 10 dB högre nivå än vid 40 Hz. Så uppfattar jag det Peter Steindl, som designade högtalarelementen, sagt till mig. Han har heller aldrig nämnt Linkwitz Transform som jag tror har något slags patentskydd, så endast DIY'are får planka LT rakt av i privata projekt.


Bremenbasarna behöver ingen LT-kompensation. Det behöver inte Inos basar heller. Eftersom lådorna ger en kurva med ett Q som är 0,7 eller lägre. Då behövs bara ett lyft med en matchande kurva (q-värde och ingreppsfrekvens) för att kompensera basfallet.

En LT-krets fungerar helt annorlunda. Den transformerar en lådas Q-värde och f0 till ett annat q-värde och f0. Det gör att man kan använda en bas i en väldigt liten låda med högt f0 och Q-värde och få den att betee sig som om satt i en större låda som gav ett "perfekt" f0 och q-värde.

Hans Pluto subwoofer som exempel:

An impedance measurement of the driver in the sealed box can yield the the important parameters f0 and Q0 for the 2nd order electro-mechanical filter that controls the acoustic highpass response at low frequencies. In this case f0 = 74.3 Hz and Q0 = 1.57 as calculated by using the formulas in f0Q0.gif.
To extend the low frequency response these two parameters will be changed to a target of fp = 20 Hz and Qp = 0.5 by using a biquad equalizer. Values for standard components are calculated by using the pz-eql.xls spreadsheet.

http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm

Jag har inte förstått det som att Ino-filtret fungerar på ett sånt sätt. Som jag förstått det är IÖ inte speciellt imponerad av LT-kompensering.
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Frisk » 2020-02-07 10:28

Hittade denna när jag sökte på lt, misstänkte det inte var linear technology som avsågs.
viewtopic.php?t=29916
Inte läst den noga själv men kan nog innehålla en del bra information.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav rajapruk » 2020-02-07 10:37

Linkwitz-transform-begreppet används ofta slarvigt nuförtiden, inklusive av mig själv, för att benämna när man rent allmänt gör en signalkompensation för en sluten bas naturliga avrullning neråt i frekvens. I mitt fall med digital EQ.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Tangband » 2020-02-07 12:38

rajapruk skrev:Linkwitz-transform-begreppet används ofta slarvigt nuförtiden, inklusive av mig själv, för att benämna när man rent allmänt gör en signalkompensation för en sluten bas naturliga avrullning neråt i frekvens. I mitt fall med digital EQ.


Denna sida är den som förklarat LT mest lättfattligt. Den har gjorts i samarbete med Elliot och Linkwitz själv.
https://sound-au.com/linkwitz-transform.htm

Man kan använda peq för att ta ned peaken vid lite högre frekvens som blir med alltför små lådor.
Jag anser nog ( efter att ha lekt med LT i HYBRIDDIST i flera månader ) att en dsp med variabelt Q och variabel Peq nästan är ett måste om det ska bli perfekt i ett specifikt lyssningsrum. Ett Q på 7 med kompensationskurvan kan låta helt annorlunda än ett Q på 9. Likaså är kompensationens centrumfrekvens oerhört viktig att få till. 64 Hz eller 61 Hz med en specifik låda i ett specifikt rum kan låta väldigt olika, om kraven på perfekt basåtergivning är höga. :)

Självklart går det att få till även med analog teknik, men det kräver specialkonstruktion av filtret med rätt Q-lutning för just ditt rum och lyssningsplats samt högtalarplacering.
Priset att betala med LT är slaglängd, högre dist, ljudtrycksförmåga samt effekt.

Fundering: En del element som har starkt motorsystem men tveksam upphängning verkar i vissa fall må bra av små lådor där lådans luftfjäder hjälper till att stabilisera upphängningen av konen ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Tangband » 2020-03-28 20:44

lennartj skrev:Jag har bara skummat igenom den länkade artikeln, men vill gärna rekommendera intresserade att gå "all in", resultatet kan bli häpnadväckande bra!
För drygt 10 år sedan byggde jag ett subwoofersystem med 4 slutna 25 l lådor med 10" Bremenbasar som jag driver med ett ICEPower1000ASP klass-D slutsteg och ett ino cr80s+infra delningsfilter. Den intresserade kan leta upp min medlemspresentation och det kan vara på sin plats att tacka för massor av goda råd från flera faktisktianer som jag "kokade ner" till mitt system som jag (anspråkslöst) kallar OB52.
Med ino-filtret kan jag emulera LT med utomordentligt resultat. Jag vet inte om Siegfried Linkwitz, som avled förra året, har patent som fortfarande gäller som gör att IÖ inte nämner detta.
Jag ska väl nämna att jag bor i en mycket välisolerad lägenhet och inte är cineast, men spelar en hel del Drone och annan obskyr elektronisk musik mest för att jag kan och det är kul.

Jag har bara hört ett par stora Magico-högtalare i ett mycket väl akustikbehandlat rum som producerat snabbare, tightare och ännu bättre artikulerad (ganska djup-)basåtergivning, men de tar tvärt slut vid 25 Hz, för de är inga subwoofrar utan (nästan) fullregister.
Något komplett infrasystem från ino har jag inte hört, men de vanliga basreflexlådorna kommer alltid ett halvt slag efter.
Dessutom är de mycket större och svårare att gömma i ett vanligt vardagsrum. Sannolikt kan de prestera högre ljudtryck, men det har åtminstone jag inget behov av.
Mina OB52 låter bäst med en puckel vid 15 Hz som fallit till samma nivå vid 7 Hz som vid 30 Hz där höjningen nedåt börjar.

Sätter jag på vissa spår med bra volym i vardagsrummet och står vid köksbänken och fixar blir jag snart fysiskt illamående om jag inte går och sänker.

Tack för tipset !
Mina Tangband w8q1071 låter mycket bättre i 18 liter än i 50 liter sluten låda , det har jag märkt nu. Tack för tipsen att bygga en liten låda med LT. :)

Det är således bevisat för mig att även slutna lådor har en viss optimal volym , och att större lådor kan bli sämre.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav rajapruk » 2020-03-28 20:58

Vad blir ljudskillnaden tycker du? (Mellan 18L och 50L)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Intressant artikel från Rythmik audio

Inläggav Tangband » 2020-03-28 21:09

Tightare , mer distinkt djupbas helt utan efterslängar, dvs det känns på nåt sätt som att den tunga konen får hjälp av den mindre lådan att starta och stoppa. Svårt att riktigt veta tekniskt varför det uppfattas som bättre med 18 liter.

Basen går lika djupt som förr, men den återges mer artikulerad. En del av förbättringen beror nog även på placeringen under HYBRIDDIST.

Även vid rätt kraftig volym så rörs knappt konen, vilket säkert beror på den kraftiga room-gainen jag har . :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster