dubbla talspolar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

dubbla talspolar?

Inläggav darkg » 2020-05-03 22:50

En fråga kom upp. Jag tänker mig element med dubbla talspolar som sisåhär:
images.jpg
images.jpg (4.94 KiB) Visad 3288 gånger
images (1).jpg
images (1).jpg (3.57 KiB) Visad 3288 gånger

alltså spolarna i rad på spolformaren. I varsitt magnetgap, antar jag, när de ligger isär så här? Är det så här de brukar se ut?

Om man sida vid sida jämför ett element med en talspole med ett element med två spolar som är hopkopplade, vi säger i serie för enkelhets skull, är de då väsentligen ekvivalenta?

Det skulle att tillverka tvåspoliga element som är likadana (ytte-pytte lite olika) som enspoliga, det måste jag tro. I praktiken kanske det inte blir så, med tanke på att spolarna ligger isär?

Lite virriga frågor kanske, jag blev bara nyfiken på hur det ser ut och fungerar :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: dubbla talspolar?

Inläggav darkg » 2020-05-03 22:59

Från annan tråd
Perfector skrev:
darkg skrev:Jag bryter ut frågan om dubbla talspolar till en egen tråd.

Jag ser ett par problem med dubbla talspolar.
1.
Dubbla kostnaden för filter om man har två lådor med den uppbyggnaden.
2.
Anpassning med toleranser i filterdelarna och sist fasgången och impedansen i system.
Annars tror jag att din ide' är lagom skojig för att vara värd att testas.
Om man inte gör det får man aldrig veta hur det blir.

Filter bör se likadant ut föreställer jag mig.
Att använda baselement med dubbla talspolar här var ingalunda min idé. Antagligen är tanken att anpassa impedansen till de dubbla diskanterna, eller vad tror du? Jag har ev. inte läst så noga vad TS berättar om sina tankar. :oops:

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-03 23:16

darkg skrev:alltså spolarna i rad på spolformaren. I varsitt magnetgap, antar jag, när de ligger isär så här? Är det så här de brukar se ut?

Nej, det tror jag inte. Eller det förekommer kanske, men visst brukar det väl vara lindat överlappande till en enda stor lindning, även om man sedan kan koppla den för hög eller låg resistans? Populärt på bilelement och vissa baselement med extremt dålig verkningsgrad, där man kan vilja välja att få upp känsligheten till anständiga nivåer å ena sidan, eller kunna driva med normala förstärkare å andra. Eller i bilstereofallet för att få ut någon som helst effekt av lågspänningsmatade steg.
Den här bilden visar vad jag tror är en mer typisk talspole med dubbla lindningar:
voice-coil-300.jpg
voice-coil-300.jpg (15.51 KiB) Visad 3277 gånger

Däremot tillverkar väl Energy element som har spolarna lindade så som din bild visar. Det är dock en enda spole, med ett litet glapp mellan. Tanken är, om jag förstått dem rätt, att man gör glappet nästan lika högt som magnetgapet. På så vis kommer det in fler lindningar bakifrån, när lindningarna framtill lämnar gapet, och det finns då alltid lika många lindningar i gapet trots ansenlig slaglängd. Jag antar att fördelen är lägre Le? Jag kan i varje fall inte komma på någon annan. :?
Lite som Adires XBL, fast tvärt om. XBL var ett underhängt system med två magnetgap. Energy kör ett överhängt system med två spolar.
darkg skrev:Att använda baselement med dubbla talspolar här var ingalunda min idé. Antagligen är tanken att anpassa impedansen till de dubbla diskanterna, eller vad tror du?

Det tror jag inte. Jag ser ingen direkt anledning att ha samma impedans på diskant och bas alls, faktiskt. Du får nog utveckla hur du tänker i så fall.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-03 23:21

Tack för det, det normala är alltså tror vi att de ligger på varandra. Tack!

Men enkla talspolar lindas i regel i flera lager. Så vad är egentligen skillnaden (förutom givetvis att det är lite flexibelt att kunna koppla i serie eller parallellt)?

Vägen till upplysning går genom mörkaste natten.

--

Andra punkten: Åhå, jag trodde faktiskt att det förenklade livet att ha likartad impedans!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-03 23:30

Att det är 2 skilda spolar är jag övertygad om efter att ha lekt ihjäl mig med en dubbelkammare som hade 2 x 6½ basar med dubbla talspolar, där den ena kortslöts mot den ena i det andra elementet för att få styrning i princip med (rätt eller fel) att högtalaren är både en motor och en generator som alstrar energi när den går till noll igen.
Det fungerade så bra att det blev ett 12-årsarbete i Waldorfskolan i Järna och det fungerar fortfarande hos tjejen som byggde systemet och har det hemma.
Hur spolarna är lindade kan man naturligtvis diskutera, men jag fick för mig att dom är lindade som ett par i spolen och skiljda till respektive lödpunkt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-03 23:32

darkg skrev:Så vad är egentligen skillnaden (förutom givetvis att det är lite flexibelt att kunna koppla i serie eller parallellt)?

Det är bara det (inom parentes) som är skillnaden. Hade det funnits någon större poäng hade alla element haft dubbla talspolar. Men det finns det inte, utom som sagt i vissa specialfall.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-04 00:04

Perfector skrev:Att det är 2 skilda spolar är jag övertygad om ..

Nu hänger jag inte med, klart att det är två skilda spolar när det är dubbla talspolar, det är väl lite det det betyder så att säga.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-04 00:08

gopnik skrev:
darkg skrev:Så vad är egentligen skillnaden (förutom givetvis att det är lite flexibelt att kunna koppla i serie eller parallellt)?

Det är bara det (inom parentes) som är skillnaden. Hade det funnits någon större poäng hade alla element haft dubbla talspolar. Men det finns det inte, utom som sagt i vissa specialfall.

I så fall är jag belåten med att preliminärt begripa saken.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-04 08:05

En av fördelarna med att ha dubbla lindningar är att man kan driva en bashögtalare från två kanaler i en förstärkare, utan att elektriskt parallelkoppla utgångarna på slutstegen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 11:51

Perfector skrev:Att det är 2 skilda spolar är jag övertygad om efter att ha lekt ihjäl mig med en dubbelkammare som hade 2 x 6½ basar med dubbla talspolar, där den ena kortslöts mot den ena i det andra elementet för att få styrning i princip med (rätt eller fel) att högtalaren är både en motor och en generator som alstrar energi när den går till noll igen.
Det fungerade så bra att det blev ett 12-årsarbete i Waldorfskolan i Järna och det fungerar fortfarande hos tjejen som byggde systemet och har det hemma.
Hur spolarna är lindade kan man naturligtvis diskutera, men jag fick för mig att dom är lindade som ett par i spolen och skiljda till respektive lödpunkt.

Det där har varit på tapeten förut och du har redan fått förklarat varför det inte fungerar som du tror.
Gör dig själv en tjänst och börja studera elektroakustik, så kommer du själv att se de tankevurpor du gjort under åren.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-04 12:21

PerStromgren skrev:En av fördelarna med att ha dubbla lindningar är att man kan driva en bashögtalare från två kanaler i en förstärkare, utan att elektriskt parallelkoppla utgångarna på slutstegen.

Man hade fått mer ut av sin förstärkare om man parallellkopplat lindningarna till en enda förstärkarkanal och lämnat den andra kanalen oanvänd. Eller seriekopplat spolarna och bryggat förstärkaren.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 13:04

PerStromgren skrev:En av fördelarna med att ha dubbla lindningar är att man kan driva en bashögtalare från två kanaler i en förstärkare, utan att elektriskt parallelkoppla utgångarna på slutstegen.

De är elektriskt prallellkopplade då talspolarna delar kärna. Spelar du samma signal i respektive kanal men i motfas blir det snudd på kortslutning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-04 13:08

Morello skrev:

De är elektriskt prallellkopplade då talspolarna delar kärna. Spelar du samma signal i respektive kanal men i motfas blir det snudd på kortslutning.

Va? Ja, det är en gammal information jag har, från tiden då jag brände slutsteg genom att parallellkoppla dem under 300Hz... :oops: Då ska jag genast olära detta faktum. Tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-04 13:11

gopnik skrev:

Man hade fått mer ut av sin förstärkare om man parallellkopplat lindningarna till en enda förstärkarkanal och lämnat den andra kanalen oanvänd. Eller seriekopplat spolarna och bryggat förstärkaren.

Nu funkar det ju inte ändå, som Morello påpekar, men tanken var att kunna ha delningsfilter på högtalarsidan med bara en bashögtalare i mono, men resten av omfånget i stereo.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-04 13:15

Nej, jag utgick ifrån att det skulle vara monosignal och någon sorts försök att dra mer effekt ur förstärkaren. Det är en vanlig tankevurpa, att om man har två kanaler på "100 W" och använder båda genom exempelvis aktiv delning eller andra konstiga kopplingar, så blir det "200 W". Det blir det inte. Förstärkarna svingar inte mer spänning.
*inaktiv*

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-04 16:45

Morello skrev:

Det blir så klart tungdrivet om signalen är i motfas, men det funkar ofta i praktiken eftersom de flesta inspelningar är hyggligt i medfas i basregistret.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:46

Visst, men det är ju inte spå svårt att summera tvenne LP-filtrerade signaler i den elektriska domänen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-04 17:55

Morello skrev:Visst, men det är ju inte spå svårt att summera tvenne LP-filtrerade signaler i den elektriska domänen.

På den tiden, medio 70-tal, som detta var som mest aktuellt, var det nog det för gemene man. Ville man driva ett ett högtalarsytem med bara en bashögtalare från sin Dux-stereo, fanns inte den möjligheten.
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2020-05-04 18:43

Lite kul hur många olika Thiele-Small parametrar det går att skapa genom olika kopplingar med ett och samma Dual Voice-Coil element.
http://users.on.net/~isaacmcn/audio/dvc/dvc.htm

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-05-05 11:54

Morello skrev:
Perfector skrev:Att det är 2 skilda spolar är jag övertygad om efter att ha lekt ihjäl mig med en dubbelkammare som hade 2 x 6½ basar med dubbla talspolar, där den ena kortslöts mot den ena i det andra elementet för att få styrning i princip med (rätt eller fel) att högtalaren är både en motor och en generator som alstrar energi när den går till noll igen.

Det där har varit på tapeten förut och du har redan fått förklarat varför det inte fungerar som du tror.
Gör dig själv en tjänst och börja studera elektroakustik, så kommer du själv att se de tankevurpor du gjort under åren.

++!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-08 22:01

MacBruce skrev:
Morello skrev:

++!

Jag tycker nog man skall påpeka och förklara som är fel....
T.ex. att "generatoreffekten" inte bara uppstår "när den går till noll" utan att det handlar om högtalarens dämpning - förstärkares ri - inducerad sspänning
.
I all sin enkelhet väldigt basalt.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-05-09 00:46

jansch skrev:
MacBruce skrev: [...]

++!

Jag tycker nog man skall påpeka och förklara som är fel....
T.ex. att "generatoreffekten" inte bara uppstår "när den går till noll" utan att det handlar om högtalarens dämpning - förstärkares ri - inducerad sspänning
.
I all sin enkelhet väldigt basalt.

Jo, det skulle ju möjligen kunna vara vara till nytta för "3:e person".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Återgå till Teknikforum