darkg skrev:alltså spolarna i rad på spolformaren. I varsitt magnetgap, antar jag, när de ligger isär så här? Är det så här de brukar se ut?
Nej, det tror jag inte. Eller det förekommer kanske, men visst brukar det väl vara lindat överlappande till en enda stor lindning, även om man sedan kan koppla den för hög eller låg resistans? Populärt på bilelement och vissa baselement med extremt dålig verkningsgrad, där man kan vilja välja att få upp känsligheten till anständiga nivåer å ena sidan, eller kunna driva med normala förstärkare å andra. Eller i bilstereofallet för att få ut någon som helst effekt av lågspänningsmatade steg.
Den här bilden visar vad jag tror är en mer typisk talspole med dubbla lindningar:

- voice-coil-300.jpg (15.51 KiB) Visad 3277 gånger
Däremot tillverkar väl Energy element som har spolarna lindade så som din bild visar. Det är dock en enda spole, med ett litet glapp mellan. Tanken är, om jag förstått dem rätt, att man gör glappet nästan lika högt som magnetgapet. På så vis kommer det in fler lindningar bakifrån, när lindningarna framtill lämnar gapet, och det finns då alltid lika många lindningar i gapet trots ansenlig slaglängd. Jag antar att fördelen är lägre Le? Jag kan i varje fall inte komma på någon annan.
Lite som Adires XBL, fast tvärt om. XBL var ett underhängt system med två magnetgap. Energy kör ett överhängt system med två spolar.
darkg skrev:Att använda baselement med dubbla talspolar här var ingalunda min idé. Antagligen är tanken att anpassa impedansen till de dubbla diskanterna, eller vad tror du?
Det tror jag inte. Jag ser ingen direkt anledning att ha samma impedans på diskant och bas alls, faktiskt. Du får nog utveckla hur du tänker i så fall.