Vad kan man säga från en rumsmätning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
klamm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-11-14

Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav klamm » 2020-05-31 20:41

Hej,

blev lite nyfiken på hur mycket man kan läsa ut ur en rumsmätning så tänkte be dem som har lust att spekulera lite fritt kring dimensioner och andra egenskaper på rummet och utrustningen.

Någon son vågar gissa b x h x l? Det är ett rektangulärt rum med två öppningar, inga fönster. Ser man var micken är placerad?

Lycka till,

/k.
Bilagor
matning1.jpg
matning1.jpg (344.84 KiB) Visad 2548 gånger

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav jansch » 2020-05-31 21:54

Det är för många okända parametrar.

Berätta om:

- högtalaren, vilken?
- vilken mikrofon
- brus eller sinus. vilken utjämning?
- högtalare, avstånd från vägg
- mikrofonavstånd
- sannolikt ingen gating?

Viktigt! Är skalan absolut, d v s är medel-SPL ca 50dB????

Användarvisningsbild
klamm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-11-14

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav klamm » 2020-06-01 19:37

Hej,

vill inte ge för många ledtrådar men mikrofonen är en Behringer ECM8000. Sitter i lyssningshöjd dikt an mot bakvägg, uppåtriktad.

Vi får se om någon vågar gissa något om rummet och placering av högtalare.

Jo, nivån är inte absolut rätt, den är inte kalibrerad.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav Belker » 2020-06-01 19:47

Man kan inte säga mycket alls. Man kan gissa att ditt rum är 4,2x2,8x2,1 m, men det är inget man kan veta utifrån mätningen.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav hcl » 2020-06-01 19:55

Jag gissar på rumsdimensionerna: 4.15x4.90x2.70 [m]
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav Tangband » 2020-06-01 20:07

hcl skrev:Jag gissar på rumsdimensionerna: 4.15x4.90x2.70 [m]

Edit: Det ser ut som att takhöjden är omkring 2,72 meter, +- 10 cm.
Du verkar ha en peak vid omkring 63 Hz, men det är svårt att se exakt på grafen.
Senast redigerad av Tangband 2020-06-01 20:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav Belker » 2020-06-01 20:13

Tangband skrev:
hcl skrev:Jag gissar på rumsdimensionerna: 4.15x4.90x2.70 [m]

Ja, det ser ut som att takhöjden är omkring 2,7 meter, +- 10 cm.
Du verkar ha en peak vid omkring 62-64 Hz.

Den tolkade jag som breddresonans. Rummet är fönsterlöst, så jag flyttade måtten ett ”snäpp” upp, eftersom jag ser framför mig ett litet källarrum med lågt (2.10) i tak. De två öppningarna ger peakarna vid 30 hz. Men som sagt, det går egentligen inte att se resonanser utan tidsaxel.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav Tangband » 2020-06-01 20:21

Jag gissar att avståndet mellan två av väggarna är omkring 5 meter. :)

Jag gissar ganska nära det som hcl gissat. Har räknat med ljudhastighet på 343 m/s. Det är svårt att se i grafen exakt vilken frekvens dina 3 fundamentalresonanser ligger på. Men man kan ju gissa med några Hz hit eller dit.

Gissar alltså rummets mått omkring : 4.1 meter, 5 meter och 2.72 meter.

Under förutsättning att mätningen gjorts utan gating och att väggarna är gjorda av solitt material.

Användarvisningsbild
klamm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-11-14

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav klamm » 2020-06-02 21:51

Kul med så många gissningar! Sammanlagt finns de rätta måtten där skulle jag säga.

Väggarna är gjorda i solitt material: En är 40cm gjuten betong, två är i 35cm leca med puts på och jord utanför och en är i 15cm putsad lättbetong.

Väggmåtten är 5,2 respektive 4,2 - men taket låter jag er gissa igen eller precisera. Det är enkelgips nedtill och sedan luft och lite isolering och sedan en parkettlagd spånplatta ovanpå (utgör golv i vardagsrummet ovanpå).

Kollar man noga i grafen - vilket inte är så lätt i denna bilden - så blir rummet på centimetern rätt uppskattat vad gäller bredd och längd.

Hälsningar,

/K.

Användarvisningsbild
klamm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-11-14

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav klamm » 2020-06-04 19:47

Jo, en annan fråga: Jag förstår inte varför djupbasen ligger så högt i nivå - är det normalt att det blir så ett sådant relativt hårt rum? Där behövs en ganska generell sänkning från 100Hz och neråt. Eller har det något med mätmetoden att göra?

Tack på förhand,

/K.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav Tangband » 2020-06-05 20:06

klamm skrev:Jo, en annan fråga: Jag förstår inte varför djupbasen ligger så högt i nivå - är det normalt att det blir så ett sådant relativt hårt rum? Där behövs en ganska generell sänkning från 100Hz och neråt. Eller har det något med mätmetoden att göra?

Tack på förhand,

/K.


Det beror möjligen lite på var du hade mikrofonen ( vid lyssningsplatsen eller nära högtalaren )-
Läs gärna Atkinssons mätningar i stereophile på högtalare där han varje gång påpekar höjningen av området under schröder då han mäter 1 meter ifrån eller närmare, i rum.
Din hjärna lurar dig dessutom att du förväntar dig ett visst baslyft eftersom dina ögon ser väggarna i rummet.

Och nej, kurvan i ett rum ska inte vara rak i basområdet- då kommer det låta tunt . :)
Och ja, det blir peakar och dippar på 10-tals dB i basområdet i normala rum. Något som stör lyssningen mindre än det ser ut på mätningen pga hjärnans förväntning av room-gain.

Kort sagt: mikrofonen och hjärnan fungerar inte på samma sätt.

Jag har ännu inte hittat något sätt att mäta mig fram angående basregistrets korrekta nivå från lyssningsplats - och få ett bra resultat. Det sätts nog bäst av hörseln .

De med mer erfarenhet än mig ( tex Jansch, Peter S och IÖ ) kanske har något bra knep att dela med sig av ?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav Frisk » 2020-06-05 21:14

Tangband skrev:
klamm skrev:Jo, en annan fråga: Jag förstår inte varför djupbasen ligger så högt i nivå - är det normalt att det blir så ett sådant relativt hårt rum? Där behövs en ganska generell sänkning från 100Hz och neråt. Eller har det något med mätmetoden att göra?

Tack på förhand,

/K.


Det beror möjligen lite på var du hade mikrofonen ( vid lyssningsplatsen eller nära högtalaren )-
Läs gärna Atkinssons mätningar i stereophile på högtalare där han varje gång påpekar höjningen av området under schröder då han mäter 1 meter ifrån eller närmare, i rum.
Din hjärna lurar dig dessutom att du förväntar dig ett visst baslyft eftersom dina ögon ser väggarna i rummet.

Och nej, kurvan i ett rum ska inte vara rak i basområdet- då kommer det låta tunt . :)
Och ja, det blir peakar och dippar på 10-tals dB i basområdet i normala rum. Något som stör lyssningen mindre än det ser ut på mätningen pga hjärnans förväntning av room-gain.

Kort sagt: mikrofonen och hjärnan fungerar inte på samma sätt.

Jag har ännu inte hittat något sätt att mäta mig fram angående basregistrets korrekta nivå från lyssningsplats - och få ett bra resultat. Det sätts nog bäst av hörseln .

De med mer erfarenhet än mig ( tex Jansch, Peter S och IÖ ) kanske har något bra knep att dela med sig av ?


Men var inte mätningen vid bakvägg? Det blir väl där ljudvågen reflekteras och således tryck-maximum uppkommer, bör ju visa mycket på mätningen. En kvarts våglängd ut flödes-maximum inträffar och punkten där noden bäst hanteras, om jag förstått det rätt, tror det är syftet med min halvgenlmsläppliga bakvägg, någon meter ut, om jag förstod rätt.

Användarvisningsbild
klamm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-11-14

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav klamm » 2020-06-05 21:48

Jo, mätningen är vid bakväggen i lyssningshöjd. Jag tänker att om man mäter vid väggen att det är önskvärt med hyfsat jämn nivå i basen men att det är svårt att få till på grund av rumsnoderna. Men varför en så stor del ligger såpass högt förstår jag inte.

Lyssningsmässigt stör inte basnivån nämnvärt tycker jag förutom vid drygt 30Hz där också efterklangstiden är rätt lång. Träffar man den frekvensen så blir den rätt dominant en stund.

Kan tillägga för er som gissat att takhöjden är 2,15 till till gipsskiva. Därefter tomrum c:a 20cm till undersidan golvet på våningen ovan.

Tack igen,

/K.

Användarvisningsbild
klamm
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-11-14

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav klamm » 2020-06-07 20:17

Hej,

här ser ni RT60, blr prydlig med filtrering över en oktav:
Bilagor
RT60.jpg
RT60.jpg (132.21 KiB) Visad 2150 gånger

Användarvisningsbild
Prat
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2018-03-10

Re: Vad kan man säga från en rumsmätning?

Inläggav Prat » 2020-06-14 16:22

klamm skrev:Jo, en annan fråga: Jag förstår inte varför djupbasen ligger så högt i nivå - är det normalt att det blir så ett sådant relativt hårt rum? Där behövs en ganska generell sänkning från 100Hz och neråt. Eller har det något med mätmetoden att göra?

Tack på förhand,

/K.


REW varnar när nivån är lägre än 75dB, har jag för mig. Här är mina bakgrundsnivåer i en tyst lägenhet idag 16.00:
Bilagor
vardagsrum.jpg
vardagsrum.jpg (347.44 KiB) Visad 2056 gånger


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster