Surround utan Subbas och center

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MickeN

Surround utan Subbas och center

Inläggav MickeN » 2020-09-08 15:28

Jag tycker jag har problem att få till bio-ljudet hemma i källaren och undrar om någon har några kreativa ideer. Min anläggning består av en äldre hemmabio receiver (pioneer LX55) som via ett Rotel RB-1552 driver Ino pi60 + bs60, samt fyra st a2 som drivs direkt från hemmabioreceivern. Jag kör alltså systemet som 4.0 med två a2or per bakkanal. Som tvåkanal låter anläggningen toppen inklusive basåtergivningen men när jag tittar på film får jag inte ordning på ljudet. Surround-delen funkar prima men frontljudet känns tunt och ofokuserat och jag tycker det saknas den riktiga djupbasen. Jag har provat att lyssna på en del film-musik från spotify och sedan samma musik/scen från bluray (ps3 som källa) och det låter avsevärt bättre från spotify. Dessutom tycker jag ofta att dialogen känns för låg när man kollar på film.
Min misstanke är att receivern inte lyckas mixa med LFE och center-kanalerna på rätt sätt. Jag har dock gått igenom inställningarna och dubbelkollar med receiverns manual att dessa ska mixas över till frontarna men ändå låter det inte bra. Är det någon annan som har liknande problem? Jag behöver snart uppgradera receivern ändå. Kan någon tipsa om en receiver som funkar bra med denna högtalarkonstallation.

Jag har också lekt lite med tanken på att skaffa en liten stereo-mixer (https://www.thomann.de/se/rolls_mx_42.htm) och låta receivern mata ut både R, L, Center och LFE på respektive pre out och sedan själv mixa ihop signalerna innan de går till Rotel-slutsteget. Detta skulle också ge möjligheten att justera nivå på de olika kanalerna beroende på vad filmen kräver. Någon annan som gjort något liknande?

Frisk

Re: Surround utan Subbas och center

Inläggav Frisk » 2020-09-08 18:14

Jag känner inte igen problemet. Har du ställt subwoofer på none och front på large? Center på none? Surround på small?

Min receiver har separat dialog-kontroll, nog aldrig använt den men ställer nog nivån på ljudet i centerkanalen, så borde göra ungefär vad du efterlyser.

Hur låter nivån för nivåjustering? Får du lfe och center i frontarna?

Vad är det för källa? Är den korrekt inställd?

MickeN

Inläggav MickeN » 2020-09-08 22:16

Precis. SW: no, Center: no, Front: Large: Surround: small. Källan för bioljudet är ett PS3 som är inställt på att mata ut 5.1 PCM. Receivern indikerar att den tar emot 5.1 över HDMI så så långt verkar det funka. Det kan vara receivern som är gammal och trött.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-09-08 22:25

Det låter ju korrekt. Har du några inställningar i PS3an angående högtalarsetup etc?
Den är ju ny nog att ha HDMI-anslutning så är ju inte SÅ gammal. Borde inte bero på åldern.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-09-08 22:44

MickeN skrev:Precis. SW: no, Center: no, Front: Large: Surround: small. Källan för bioljudet är ett PS3 som är inställt på att mata ut 5.1 PCM. Receivern indikerar att den tar emot 5.1 över HDMI så så långt verkar det funka. Det kan vara receivern som är gammal och trött.

Där har du nog felet. Kör istället bitström ut från PS3an. Nedmixningskoefficienterna följer inte med PCM-ljud vad jag vet. Med Dolby/DTS finns det metadata som är bestämda hos produktionen som gör att det blir korrekta nedmixningskoefficienter i hembioreceivern. Normalt värde för centern är -3 dB vilket är ganska högt ändå, det blir då sällan alltför svag dialog när man kör nedmixat till fantomcenter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2020-09-09 10:25

Det där råkade även jag ut för på PS4. Hade min PS4 på PCM och ingen center. När det var dialog i spelen var jag tvungen att titta bort från personen som talade, annars hördes inte dialogen. Ändrade till DTS som utmatning istället och viola! Sen funkade det.

MickeN

Inläggav MickeN » 2020-09-09 11:06

Ok, bra tips. Ska test det ikväll! :D

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2020-09-09 13:24

Johan_Lindroos skrev:
MickeN skrev:Precis. SW: no, Center: no, Front: Large: Surround: small. Källan för bioljudet är ett PS3 som är inställt på att mata ut 5.1 PCM. Receivern indikerar att den tar emot 5.1 över HDMI så så långt verkar det funka. Det kan vara receivern som är gammal och trött.

Där har du nog felet. Kör istället bitström ut från PS3an. Nedmixningskoefficienterna följer inte med PCM-ljud vad jag vet. Med Dolby/DTS finns det metadata som är bestämda hos produktionen som gör att det blir korrekta nedmixningskoefficienter i hembioreceivern. Normalt värde för centern är -3 dB vilket är ganska högt ändå, det blir då sällan alltför svag dialog när man kör nedmixat till fantomcenter.

Om man ta en ljudkanal, centern, och spelar upp samma ljudspår genom två högtalare istället för en. Bör man inte sänka nivån på det ljudspåret då?

Edit
Med Dolbys Universal parameters så är center nedmixningen default på -3dB men kan vara -6dB. Men om det finns Ext.BSI så kan det vara +3dB till -999dB. Jag tror -3dB är vanligast.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-09-09 13:51

bootstrap skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Om man ta en ljudkanal, centern, och spelar upp samma ljudspår genom två högtalare istället för en. Bör man inte sänka nivån på det ljudspåret då?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2020-09-09 15:02

Almen skrev:
bootstrap skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Min fråga är inte hur många dB sänkningen är utan är sänkningen rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-09-09 15:30

Exakt hur många dB det skall sänkas är väl en smaksak? Kanske 3,5 dB låter bäst - eller 2,7? Men 3 dB är väl en rimlig utgångspunkt i sammanhanget om man betänker frekvensområdet för tal.

Dolby komprimerar ju centern när den skall ut till frontarna, och det låter inte alls bra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2020-09-09 19:18

Almen skrev:Exakt hur många dB det skall sänkas är väl en smaksak? Kanske 3,5 dB låter bäst - eller 2,7? Men 3 dB är väl en rimlig utgångspunkt i sammanhanget om man betänker frekvensområdet för tal.

Dolby komprimerar ju centern när den skall ut till frontarna, och det låter inte alls bra.

Jag relativt nyligen själv gjort mig av med centerhögtalaren, jag har inte brytt mig om detta tidigare men försöker ta reda på hur det ligger till nu :)
Som jag förstår det är -3dB sänkningen där för att kompensera dB höjningen för att två högtalare används istället för en. Så för att slippa en oönska höjning av dialogen så är detta korrekt.

Jag läser detta dokument a-guide-to-dolby-metadata och jag hänger inte med hur den komprimerar enbart centerkanalen, detta är vad jag har hittat iaf (finns mer intressant i länken):
Det jag hittar om just centerkanalen är dialog level men förstår jag det rätt så normaliserar den bara och inte komprimerar.
dialnorm.png
dialnorm.png (139.42 KiB) Visad 635 gånger

Här är ett avsnitt om DRC. Jag får intrycket att det är allt eller inget här. Jag har DRC kontroll på min Yamaha receiver och det verkar ju inte bättre att den kan styra detta!?
DRC.png
DRC.png (231.65 KiB) Visad 635 gånger

Här är några exempel på hur meta datan kan se ut:
example1.png
example1.png (131.67 KiB) Visad 635 gånger

example2.png
example2.png (76.86 KiB) Visad 635 gånger

MickeN

Inläggav MickeN » 2020-09-11 13:22

Tack för hjälpen med inställningarna på PS3an. Det hjälpte! Men jag känner fortfarande att det skulle vara trevligt med reglage för hur mycket center och LFE som mixas med till frontarna... I alla fall i vissa filmer.

Återgå till Teknikforum