Jag tycker jag har problem att få till bio-ljudet hemma i källaren och undrar om någon har några kreativa ideer. Min anläggning består av en äldre hemmabio receiver (pioneer LX55) som via ett Rotel RB-1552 driver Ino pi60 + bs60, samt fyra st a2 som drivs direkt från hemmabioreceivern. Jag kör alltså systemet som 4.0 med två a2or per bakkanal. Som tvåkanal låter anläggningen toppen inklusive basåtergivningen men när jag tittar på film får jag inte ordning på ljudet. Surround-delen funkar prima men frontljudet känns tunt och ofokuserat och jag tycker det saknas den riktiga djupbasen. Jag har provat att lyssna på en del film-musik från spotify och sedan samma musik/scen från bluray (ps3 som källa) och det låter avsevärt bättre från spotify. Dessutom tycker jag ofta att dialogen känns för låg när man kollar på film.
Min misstanke är att receivern inte lyckas mixa med LFE och center-kanalerna på rätt sätt. Jag har dock gått igenom inställningarna och dubbelkollar med receiverns manual att dessa ska mixas över till frontarna men ändå låter det inte bra. Är det någon annan som har liknande problem? Jag behöver snart uppgradera receivern ändå. Kan någon tipsa om en receiver som funkar bra med denna högtalarkonstallation.
Jag har också lekt lite med tanken på att skaffa en liten stereo-mixer (https://www.thomann.de/se/rolls_mx_42.htm) och låta receivern mata ut både R, L, Center och LFE på respektive pre out och sedan själv mixa ihop signalerna innan de går till Rotel-slutsteget. Detta skulle också ge möjligheten att justera nivå på de olika kanalerna beroende på vad filmen kräver. Någon annan som gjort något liknande?