Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Vad jag har sett har Linn övergått till att oftast använda LM4562 i sina konstruktioner efter Klimax Kontrol. Pris eller prestandaskäl framgår inte. Nuförtiden arbetar de med förkärlek med digitala signalvägar, i allt från RIAA-steg hela vägen fram till slutförstärkningen. De har rört sig långt från sin analoga fundamentalism i marknadsföringen på 80-talet.
mvh, mats
Tangband skrev:matssvensson skrev:Vad jag har sett har Linn övergått till att oftast använda LM4562 i sina konstruktioner efter Klimax Kontrol. Pris eller prestandaskäl framgår inte. Nuförtiden arbetar de med förkärlek med digitala signalvägar, i allt från RIAA-steg hela vägen fram till slutförstärkningen. De har rört sig långt från sin analoga fundamentalism i marknadsföringen på 80-talet.
mvh, mats
Stämmer bra.
DS spelarna from majik och uppåt använder lm4562, även om det verkar som att i den nyare selekt används opa1612 på vissa ställen. Sneaky DS använder opa 4134.
Innan lm4562 körde man med opa 602 överallt i de dyrare spelarna. Det är en krets med dokumenterat ” varmt ” ljud, åtminstone subjektivt och överallt på forum om man läser runt litegrann. Den kretsen har fet-ingång och lite ökande dist mot högre frekvenser om man jämför med lm4562 som är rent tekniskt en överlägsen krets. Lite intressant är det eftersom ljudet från de nyare DS spelarna är mera analytiskt och slankare än tex CD 12 och Ikemi som hade opa602 överallt.
Nu beror denna ljudskillnad mellan generationer säkert även på en hel del annat , men det talas av entusiaster om ”det gamla och det nya linnljudet ”. Och det i sin tur har blivit lite av en vattendelare av vad man föredrar.
jonasp skrev:Med risk för att låta både envis och tjatig: kretsarna har väldigt lite egenljud. Det är systemet och implementationen man lyssnar på, inte OP:n.
Bamsefar skrev:...men den har helt klart sina baksidor.
Morello skrev:Visst, men klangliga avvikelser på mer än några tiondelar är ovanligt och sådant tarvar inte klangnivellering.
goat76 skrev:Vinylcalle skrev:Bill50x skrev:Självklart. Den skillnaden jag upplevde på demon är lika stor som byte av (valfri annan skivspelarprodukt), större än skillnaden mellan tex det pickupbyte/riaa jag gjorde för ett antal år sedan.
/ B
https://youtu.be/3BBvwEj8bXo?t=29
MvH Carl
Är det så där illa de beter sig i materialet som klipps bort, vilket svinaktigt och vidrigt beteende mot en medmänniska och inte det minsta kul att se. Är det det du vill representera i argumentationen mot Bill50x och det han hörde vid förändringen med lagret?
Vinylcalle skrev:goat76 skrev:
Är det så där illa de beter sig i materialet som klipps bort, vilket svinaktigt och vidrigt beteende mot en medmänniska och inte det minsta kul att se. Är det det du vill representera i argumentationen mot Bill50x och det han hörde vid förändringen med lagret?
Du behöver inte känna dig kränkt å Bill50X vägar, tycker han det var otrevligt så hoppas och tror jag han påtalar det själv.
Detta är ett så kallat humoristiskt inslag.
Det är förövrigt en väldigt trevlig medlem som ofta tillför forumet en hel del även om jag tycker att det ibland blir lite för mycket enligt Linns reklamblad.
Däremot är det orimligt angående lagren, men givetvis får han själv ha sin upplevelse.
Mvh Carl
Vinylcalle skrev:Du behöver inte känna dig kränkt å Bill50X vägar, tycker han det var otrevligt så hoppas och tror jag han påtalar det själv.
Detta är ett så kallat humoristiskt inslag.
Det är förövrigt en väldigt trevlig medlem som ofta tillför forumet en hel del även om jag tycker att det ibland blir lite för mycket enligt Linns reklamblad.
Däremot är det orimligt angående lagren, men givetvis får han själv ha sin upplevelse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster