Reservtråd till Magnapan högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav Helmut » 2020-11-29 23:35

Har haft problem med mina Magnapan MG 2 or i flera år. Tråden i diskanten har brunnit av.
har varit i kontakt med en firma i Sundbyberg men dom kunde inte hjälpa mej med ny aluminiumtråd till diskanten. Däremot kunde dom ge mig en rabatt om jag köpte nya Magnapan. Var inte så sugen på att lägga så mycket pengar på nya Magnapan av mindre modell.
Efter lite felsökning hittade jag avbrotten i närheten till anslutningarna vilket löstes med att jag tvättade av kablarna och limmade fast aluminiumfolie över avbrottsplatsen.
Nu har jag fått avbrott någonstans där tråden är limmad på folien. Desvärre är tråden så skör att det knappast går att tvätta bort limmet utan att tråden går av. Var inne på att jag skulle måla över avbrottspunkten med elektriskt ledande färg.
Köpte en tub på Kjell O Co. Dessvärre visade sig att mätte jag resistansen så visade det sig att på två mm tjock färg var resistansen ca 100 ohm. enligt tillverkarens hemsida skulle man kunna tillverka kretskort med deras färg. Det finns inget datum på vare sig förpackningen eller tuben så jag misstänker att förpackningen är för gammal. ELFA har en mycket begränsad hållbarhet på deras ledande lim!

Har varit inne på olika forum och fått fram att transportbolagen inte kan transportera lim från USA eftersom det kan vara en dold bomb och spolar med tråd kan störa planets instrument. Så skriver företaget spolar med tråd vägrar vissa transportföretag att ta med paketet.
Var inne på Youtub och hittad lite filmer om renovering av Magnapan. Såg på spolarna att det stod The Scientific Wire Compaany Storbritanien och 0,17," 0,22" mm och 0,315. Omräknat från SWG måttet.
Var inne på företagets Engelska hemsida men hittade inga trådar med så tum aluminiumtråd. Har inte heller fått något svar på mitt mail.
Någon som vet om det finns något företag i Sverige som vill leverera så tunn aluminiumtråd eller 3 mm bred aluminiumband som är så tunn att man får samma resistans per meter.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav idea » 2020-11-30 17:29

Andra har ju lyckats få till reparationssats från Magnepan se https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=70250
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-30 20:28

Det kostar en del att köpa från Magnepan och de skickar inget lim under vintertid, tål ingen frost. Limmet är svårt att få tag i som privatperson här i Sverige. Limmet har också ett annat namn än i USA. Europa-distributören Audionord är eller inte så hjälpsamma som man kan önska. Aluminiumtråden är isolerad och den blir väldigt skör med åren. När tråden börjar falla sönder är det snart dags för att byta all tråd. Jag har en drös med sådana fall i mitt garage. Magnepan själva återställer gamla högtalare men det är inte att tänka på oss som bor på denna sidan Atlanten. Det är gör-det-själv som gäller.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav Harryup » 2020-12-02 10:31

Gör-det-själv kan vara farligt nära skyll-dig-själv när det gäller mycket.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 13:22

Harryup skrev:Gör-det-själv kan vara farligt nära skyll-dig-själv när det gäller mycket.


Förklara gärna. Jag gör det jag kan själv. Det som verkar omöjligt eller besvärligt får andra göra. I detta fallet med att förnya tråden är det främst tidsfaktorn som är "otrevlig". Det går att underlätta om man gör en jig för tråddragningen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav Harryup » 2020-12-04 04:32

Ja, man skall göra det man kan eller som man har råd att träna på. Menade bara att den övning som du ger dig på inte är för alla som känner sig kallade som så mycket annat.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav Helmut » 2020-12-05 22:12

Ingen som varit i kontakt med det engelska företaget The Scientific Wire Company Storbritanien och
Var inne på företagets Engelska hemsida men hittade inga trådar med så tunn aluminiumtråd. 0,17," 0,22" mm och 0,315. Vet att dom haft dessa trådar tidigare.
Har inte heller fått något svar på mitt mail. Eller finns det någon annan återförsäljare av deras produkter.F
Var inne på företagets Engelska hemsida men hittade inga trådar med så tum aluminiumtråd. Har inte heller fått något svar på mitt mail.
Annars får jag komplettera med Fokal bandhögtalare FT 7 rp som går att dela vid 3 Khz
I värsta fall får man kika in eftersom företaget inte ligger så långt från Stansted flygplatsen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-05 23:20

De har haft isolerad aluminiumtråd tidigare. Är det till att bo nära Stansted?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav Helmut » 2020-12-12 22:00

Brukar besöka London några gånger om året så man kanske skulle kicka in trotts att man tagit bort alla aluminium trådar från sin hemsida.
Får testa att maila och ringa till Magnapan någon gång i maj då vädret är mer lämpad att skicka aluminiumtråd.
Funderar bara på om det är varmt i bagage utrymmet i planen under sommaren när man flyger på ca 8000 meters höjd eller om limmet blir köldskadad även under sommaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Reservtråd till Magnapan högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-13 11:09

Jag har som sagt köpt såväl lim som tråd från Magnepan. Inga problem med det sommartid. Tråd kan du köpa året runt. Lim finns att köpa här men endast till företag av någon anledning. Har en burk ståendes i garaget. 3M™ Scotch-Weld 30™ kontaktlim 30NF Neutral, Made in France. Har du vägarna förbi Huskvarna delar jag gärna med mig!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster