jonasp skrev:Bra tråd detta, men varit lite inaktiv några år va?

Bümp-ele-
BüMP!Jag tar mig friheten att hijacka tråden så här lite ett plus ett dussin år senare. Vilka är böcker är egentligen mycket läsvärda inom akustik och elektroakustik?
- Beranek, "Acoustic", har både den något äldre (1954) och något yngre utgåvan (2012, med Tim Mellow). Något tungrodd men går på djupet.
- Olson, Massa, "Applied Acoustics" - precis beställt denna i någon nytryckt from för en spottstyver. Läst vissa delar av den online.
- Liljencrants, "Elektroakustik", (1993) - denna har jag tittat mycket i. Svante reviderade väl denna till en nyare upplaga?
- Floyd E Toole, "Sound Reproduction" har väl halva forumet (nåja) läst vi det här laget.
Fler förslag? Vad tycker ni om ovanstående?
Som jag ser det kan akustiken uppdelas i 3 områden.
1 Teknisk akustik - mätbar med tekniska mätinstrument - data ofta på "kvotskalan/absolutskalan" där mer avancerade matematiska analyser ofta kan användas.
2 Psykologisk akustik - mätbar med psykologiska metoder - ofta "ordinal data" med begränsade möjligheter till matematiska analyser.
Tekniska akustik (stimuli) - "black box" hjärnan - svar på psykologiska test (psykologisk respons).
3 Neuofysiologisk akustik - mätbar med neurofysiologiska metoder - ofta "ordinal data" men högre ordningens data kan förekomma med möjlighet till mer avancerade matematiska analyser.
Teknisk akustik (stimuli) - neurofysiologiska metoder mäter reaktioner (neurofysiologisk respons) i "black box" hjärnan - ofta relateras resultaten till (psykologisk respons).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mätskala
Beranek "Acoustic" senast versionen, Olson Massa "Applied Acoustics" och Master Handbook of Acoustics av F.Alton Everest och Ken C. Pohlmann är bra böcker med avseende på tekniska sidan av akustiken.
Floyd E Toole, "Sound Reproduction" snuddar lite i hur hjärna responderar psykologiskt på den tekniska akustiken. Tyvärr verkar 3:e upplagan tappat delar där han snarare borde utvecklat hur det ligger till. Kollade speciellt på precedence effekten som är så central i hur vi faktiskt hör i små rum. Har bara skummat nya boken. Återkommer när jag läst 3:e upplagan.
I boken "An Introduction to the Psychology of Hearing" (6:e upplagan) beskriver Brian Moore hur hjärnan responderar psykologiskt på yttre stimuli. Hans resultat kan lätt extrapoleras till hur vi reagerar psykologiskt på teknisk akustik.
Neurofysiologisk akustik finns inte beskriven i någon bra bok. Genom att läsa mina tidigare inlägg med länkar till senaste forskningen fås en fragmentarisk information av var neurofysiologiska akustiken står idag.
Således är förståelsen av den tekniska akustiken en nödvändig men ej tillräcklig kunskap. Hur vi hör återspeglas i den psykologiska och neurofysiologiska akustiken.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.