Morello skrev:Det är högst sannolit ej THD som stiger, men däremot stiger den relativa störnivån.
Om man sätter in siffror på bruset så kan man räkna på det. Vid 4 ohm motsvarar 500 watt = 45 volt rms ungefär. Vad är brusnivån? Kan den vara 45 mikrovolt d v s 120 dB under spänningen vid full utstyrning?
THD + noise/brus vid 0,1 watt är - 67 dB. Vad jag förstår skulle detta värde i så fall vara 15 dB högre än själva noise. Jag kanske räknar fel?
Men om det bara vore brus så borde det inte bli ett sådant språng i THD mätningen, tycker jag. Normalt sett brukar sådan mätning ge en sluttande linje hela vägen mot låga effekter utan något sådant språng.
Om man däremot tittar på den svarta kurvan vid 1 Watt och 0,5 Watt och drar ut den linjen mot lägre effekt så kanske man hamnar på -82 dB vid 0,1 Watt som är 7,14*10^-5 volt. Jag har lättare att räkna brus i volt och jag har antagit 120 dB ner från 45 Volt (500 W).
Är det enkom brusnivå i mätningen så förstår jag inte detta språng.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.