Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Tänkte pilla ihop ett litet försök.
Jag tänkte seriekoppla 6 st likadana 160W, 19,5 V Dell laptopnätdelar och sedan ur dessa plocka ur ± 58,5 V (+58,5 V, 0 V, -58,5 V) och t ex driva ett par Hypex ucD400 moduler.
Total effekt på nätdelen blir ju 960 W vilket är helt OK.
Är det nån som har erfarenhet av nätdelar som dessa?
Behöver man ha några "bleed-motstånd" över ± på varje så att man drar ur lite lagom ström ur varje så att de vaknar på rätt sida så att säga?
Har man nytta av eller är det kanske menligt att sätta lite extra kondingar externt?
Stefan
avr7000 skrev:För att jag har massor av likadana Dell nätdelar....
Jag skulle tro att det finns kortslutningsskydd inbyggt i dem. (att de inte tar eld typ om man skulle klämma sönder sladden...) Jag har tillräckligt många så jag kan kortsluta en med flit och se hur den beter sig...
petersteindl skrev:avr7000 skrev:För att jag har massor av likadana Dell nätdelar....
Jag skulle tro att det finns kortslutningsskydd inbyggt i dem. (att de inte tar eld typ om man skulle klämma sönder sladden...) Jag har tillräckligt många så jag kan kortsluta en med flit och se hur den beter sig...
Gör inte det.
Ladda alla batterier fullt. Seriekoppla dom. Anslut lasten d v s slutsteget med högtalare. Spela musik. Lyssna. Rapportera ljudet. Mät även DC på batterierna då musik spelas i högtalarna. Har du differentiellt oscilloskop kan du även kolla AC över batterierna då musik spelas eller sinuston.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:petersteindl skrev:avr7000 skrev:För att jag har massor av likadana Dell nätdelar....
Gör inte det.
Ladda alla batterier fullt. Seriekoppla dom. Anslut lasten d v s slutsteget med högtalare. Spela musik. Lyssna. Rapportera ljudet. Mät även DC på batterierna då musik spelas i högtalarna. Har du differentiellt oscilloskop kan du även kolla AC över batterierna då musik spelas eller sinuston.
Mvh
Peter
Öhh, jag trodde dessa Dell var batterier. Är det switchade nätdelar?
Frisk skrev:Värt att kolla upp är också isolationen, även om de är isolerade är de nog inte designade för att arbeta på konstant potential.
Visserligen rör det sig i detta fall om små potentialer så jag har svårt att se att det skulle vara någon större fara, men det är nog bra att tänka designen utifrån att isoleringen kan fallera utan att det innebär några risker.
petersteindl skrev:Det är bara att koppla in batterierna. Vari ligger problemet? Det enda som behövs är att se till så att alla batterier är fulladdade från början. Sedan fördelar sig laddningen automatiskt mellan batterierna. Den infon har jag fått. Vad jag förstår sker det både vid seriekoppling och parallellkoppling.
Det är vid själva laddandet som man bör tänka efter hur det skall ske vid t.ex. seriekopplade litiumceller. Måste de laddas en och en eller kan hela paketet laddas på en gång? Laddaren bör vara helanpassad för uppgiften så att batterierna inte tar stryk då fulladdning håller på att uppnås. Battericellerna varierar nog lite sinsemellan och det gäller laddningsmängden. Så vissa av batterierna laddas till 100 % lite snabbare och andra ligger efter. Men om man försöker pressa in 100 % i de som ligger efter så kan de redan fulladdade cellerna skadas. Därför rekommenderas laddning till 90 % för längre hållbarhet på batterierna. Så har jag förstått saken.
Men hur många batteridrivna verktyg finns det i världen och hur många rakapparater och allehanda andra ting finns det i världen? Har alla problem med sina batterier? Eller fungerar nästan allt i batteriväg som tillverkas (utom billigt skrot från Kina)? Om allt fungerar så är väl rädslan bara nonsens.
Mvh
Peter
Baffel skrev:Men vadan denna fixering vid batterier ? Det är ju nätdelar det handlar om. Jag måste som vanligt missat något.
Vad då koppla ihop batterier? Det är väl bara att göra ...Koppla ihop massa nätdelar och brassa på med 230 V AC mja kanske det . Tänker mest på säkerheten men Stefan skulle ju testa det . Jag hade då inte gjort det . För dålig kunskap kring sådant.
Hållbarhet batterier . Det har alla fått lära sig den hårda vägen om man tex haft bilbatterier i kylan oanvända en längre tid . Då är det bara att öppna plånboken och köpa nytt.
För övrigt ,kolla batterierna i brandvarnaren .
avr7000 skrev:Frisk skrev:Värt att kolla upp är också isolationen, även om de är isolerade är de nog inte designade för att arbeta på konstant potential.
Visserligen rör det sig i detta fall om små potentialer så jag har svårt att se att det skulle vara någon större fara, men det är nog bra att tänka designen utifrån att isoleringen kan fallera utan att det innebär några risker.
Menar du att 0 och 19,5 V inte är flytande från fas, nolla och jord?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster