Rotel RB-1582 mk2 tappar höger kanal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Large

Rotel RB-1582 mk2 tappar höger kanal

Inläggav Large » 2021-10-26 12:25

Jag har ett Rotel RB-1582 mk2 som tappar kraften i höger kanal emellanåt.
Problemet visade sig för första gången häromveckan då ljudet kantrade kraftigt till vänster. Det visade sig att volymen på höger kanal var avsevärt lägre än på vänster kanal. Inte helt tyst dock.
Sen dess har steget fungerat som det ska till i söndags när det var dags igen för samma beteende. Ibland verkar steget inte kunna bestämma sig för om det ska fungera eller ej, vilket visar sig på så sätt att volymen på höger kanal långsamt växlar mellan normal och låg volym. En omstart verkar råda bot på problemet (tillfälligt åtminstone).
Steget sitter mellan Cr80es och pi60s. Jag har testat att växla kablaget fram till steget och tror mig kunna utesluta dessa som felkälla. Jag testade även att växla högtalare mellan höger och vänster kanal, men har inte kunnat återskapa felet (eftersom en omstart av stärkaren tillfälligt råder bot på problemet)...

Några förslag på felsökningsstrategi, eller på vad felet kan vara?
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

jansch

Re: Rotel RB-1582 mk2 tappar höger kanal

Inläggav jansch » 2021-10-26 14:20

Large skrev:Jag har ett Rotel RB-1582 mk2 som tappar kraften i höger kanal emellanåt.
Problemet visade sig för första gången häromveckan då ljudet kantrade kraftigt till vänster. Det visade sig att volymen på höger kanal var avsevärt lägre än på vänster kanal. Inte helt tyst dock.
Sen dess har steget fungerat som det ska till i söndags när det var dags igen för samma beteende. Ibland verkar steget inte kunna bestämma sig för om det ska fungera eller ej, vilket visar sig på så sätt att volymen på höger kanal långsamt växlar mellan normal och låg volym. En omstart verkar råda bot på problemet (tillfälligt åtminstone).
Steget sitter mellan Cr80es och pi60s. Jag har testat att växla kablaget fram till steget och tror mig kunna utesluta dessa som felkälla. Jag testade även att växla högtalare mellan höger och vänster kanal, men har inte kunnat återskapa felet (eftersom en omstart av stärkaren tillfälligt råder bot på problemet)...

Några förslag på felsökningsstrategi, eller på vad felet kan vara?

Intermittenta fel är alltid bökiga. Ofta termiska.
-Ett sätt är att knacka lite och trycka lite med tex baksidan (isolerade sidan) av en skruvmejsel på komponenter/ kretskortreläer /anslutningar/mm.
- ett annat sätt är ha kylsprej på komponenter etc. Billigt och enkelt (och på sommaren ett utmärkt sätt att fånga irriterande flugor och getingar också!)
Att mäta sig fram till ett intermittent fel, när grejen fungerar, är ju nästan hopplöst.

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Rotel RB-1582 mk2 tappar höger kanal

Inläggav Fostex » 2021-10-28 11:22

En tänkbar felkälla är skyddsreläna på slutstegets högtalarutgångar. Har varit med om liknande symtom som dessa, både i försteg och slutsteg. Ibland kan felet då tillfälligt avhjälpas med att hastigt vrida upp volymen ordentligt.
Mycket kul - lite tid

Återgå till Teknikforum