Även stora påkostade biografer kör med tre högtalare bakom duken oftast trevägssystem och några subbar. Konsertsalar hänger upp högtalare i taket och då är det oftast 2 x 10 till 16 mindre lådor.
Har aldrig stött på biografer som kör med konsertsals högtalare med typ tvåvägs och åtta tums element.
Har inte heller stött på konsertsalar som kör med biografhögtalare typ trevägs med 18 tums basat mellanregister och diskat i form av horn.
Jo vid ett tillfälle körde Cirkus stora scen med två lådor som stod på golvet till höger och vänster om scenen och det lät fördjävligt. Distat och hög volym. Vid nästa besök var dessa lådor borta.
Funderar på om det skulle vara möjligt att ha konsertsals högtalare bakom duken på en biograf? Är det kostnaden som är orsaken till att biografen inte sätter in ex 3 x 16 lådor bakom duken och några subbar.
Personligen föredrar jag att använda flera mindre element för att få mindre konutslag.
Går inte så ofta på bio men blir oftast missnöjd med bioljudet och föredrar därför att se film i min biograf eller hos mina vänner som har samma utrustning.
https://www.intersonic.se/vasteras-kons ... tm-system/