Plug-ins för Audacity

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MacBruce

Plug-ins för Audacity

Inläggav MacBruce » 2021-11-19 02:01

http://www.macupdate.com hade i gårdagens utgåva en mängd intressanta uppdateringar. Upptäckte till min fasa, att jag har glömt att överföra Audacity till mina nyare datorer... (Det visar i och för sig, att det var ett tag sedan jag använde den appen :oops: ).

Vilka plug-ins rekommenderar stämman numera? Det finns ju ett otal att välja mellan...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
idea

Re: Plug-ins för Audacity

Inläggav idea » 2021-11-19 13:28

Fast numera är ju Audacity uppköpt av Muse Group, även om den fortfarande är freeware, med lite förändringar i vad de spårar hos användarna https://uk.pcmag.com/audio-editing/134331/audacity-is-being-called-spyware-after-privacy-policy-update.

Tråkig utveckling tycker jag, speciellt som man kan fråga sig vem som cashar in på ett program som utvecklats av hundratals frivilliga.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-19 14:34

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-19 23:08

Tack, får ta och läsa det finstilta när jag har lite mera gott om tid.
Antropomorfiera mera!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-23 00:44

MacBruce skrev:Tack, får ta och läsa det finstilta när jag har lite mera gott om tid.

Har väl inte läst det finaste finstilta, men det verkar inte vara så mycket värre än mycket annat man ser nuförti'n. Mac:en frågar ju också om man vill tillåta snokande i ens privata vrår. Man kan tillåta det man vill tillåta. Om då appen vägrar att fungera utan snokandet, så är det ju bara att slänga ut den.

Har också uppdaterat Audacity på en något äldre Mac, och har hittills inte upptäckt att den vill titta in någonstans där den inte har något att göra. Skall köra lite mera innan jag släpper in juryn, dock.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-23 00:52

MacBruce skrev:
MacBruce skrev:Tack, får ta och läsa det finstilta när jag har lite mera gott om tid.

Har väl inte läst det finaste finstilta, men det verkar inte vara så mycket värre än mycket annat man ser nuförti'n. Mac:en frågar ju också om man vill tillåta snokande i ens privata vrår. Man kan tillåta det man vill tillåta. Om då appen vägrar att fungera utan snokandet, så är det ju bara att slänga ut den.

Har också uppdaterat Audacity på en något äldre Mac, och har hittills inte upptäckt att den vill titta in någonstans där den inte har något att göra. Skall köra lite mera innan jag släpper in juryn, dock.

Vad brukar du använda Audacity till?

Reaper är nästan gratis, kostar endast 60 USD. Med det får du ett fullskaligt studioprogram som "kan" allt och lite till, rekommenderas starkt. :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-23 06:57

goat76 skrev:
MacBruce skrev:

Vad brukar du använda Audacity till?

Reaper är nästan gratis, kostar endast 60 USD. Med det får du ett fullskaligt studioprogram som "kan" allt och lite till, rekommenderas starkt. :)

Tack, skall testa den vid tillfälle. Man har tydligen 60 dagars prövotid utan någon form av registrering.

Det var ett tag sedan jag använde Audacity, huvudsakligen för att polera bort knäppar och annat oväsen från inspelningar av gamla 78-varvare. Eventuellt kolla spektral "balans" också. Jag har en gammal Ferguson receiver, som jag använder för inspelningarna. Köpte den begagnad för en massa år sedan, huvudsakligen pga att den bl.a har 3 st olika korrektionskurvor för avspelning av 78-varvare. Vid närmare besiktning ser det dock ut som om omkopplaren med de olika korrektionskurvorna är ett hembygge. 8O Brukar använda den kurva som låter bäst i mina öron. :-)

Nu har jag nyligen ärvt en rejäl hög med 78-varvare efter en morbror, och tänkte börja att spela av dem också. De är mycket välvårdade, så jag tänkte lägga ned lite möda på det jobbet.
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-23 09:06

MacBruce skrev:Tack, skall testa den vid tillfälle. Man har tydligen 60 dagars prövotid utan någon form av registrering.

Jag vet inte hur det är nu, men om de inte ändrat något så kan man rent tekniskt fortsätta att använda Reaper långt över prövotiden utan att betala för en licens. De kör i ”god tro” att de som är nöjda med programmet och fortsätter använda det även betalar licensen, den enda skillnaden när man betalat är att man slipper inforutan vid start som säger att testperioden är över. Det är dock sniket som fan om man inte betalar den där ynka summan på 60 USD, Reaper är så pass bra att det är värt långt mycket mer än det. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-23 10:39

REAPER är toppen men är en DAW som Ardour snarare än ljudredigerare. Mycket att sätta sig in i. Finns det någon guide för den som bara vill leka med ljudredigering?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-23 12:27

pLudio skrev:REAPER är toppen men är en DAW som Ardour snarare än ljudredigerare. Mycket att sätta sig in i. Finns det någon guide för den som bara vill leka med ljudredigering?

Vad innebär ljudredigering för dig?

Själv har jag aldrig använt Audacity, jag vet bara att det är ett program med fler begränsningar än en "riktig" DAW, vad är det med Audacity som gör det enklare att använda vid ljudredigering än Reaper, förutom att man möjligtvis är van med det ena eller det andra och att det alltid finns en viss inkörningstid med nya applikationer?

Reaper är enkelt att använda men har många egenskaper och funktioner "under huven", men det gör det väl knappast svårare att använda vid enklare redigeringar?
Vad man än undrar över så finns det alltid videos på Youtube, eller bra beskrivningar hur man utför saker i Reaper på deras forum. Reaper är faktiskt det klart mest väldokumenterade programmen jag någonsin använt. :)

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2021-11-23 18:10

Jag har också kört Audacity för lite ljudmeck men testar nu att gå över till Cakewalk som är helt gratis för Windows. Jag kollade runt lite bland de gratis alternativen och Cakewalk verkar minst begränsat av dem. Ofta kan man inte köra så många kanaler och inte många VST-plugins (om alls).
Gränssnittet i Cakewalk är dessutom lätt och går att ställa om i några olika grundutföranden beroende på vad man ska göra.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-23 18:37

goat76 skrev:
pLudio skrev:REAPER är toppen men är en DAW som Ardour snarare än ljudredigerare. Mycket att sätta sig in i. Finns det någon guide för den som bara vill leka med ljudredigering?

Gamla Sonic Foundry Sound Forge där man enkelt klipper, sammanfogar, brusreducerar, normaliserar etc. Eller spelar in för den delen men inte ljudspår på ljudspår med effekter som i en komplett, modern låtproduktion. Det är kanske mest en fråga om att anpassa GUI:t i REAPER för vad jag vill göra?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-24 00:14

pLudio skrev:
goat76 skrev:

Gamla Sonic Foundry Sound Forge där man enkelt klipper, sammanfogar, brusreducerar, normaliserar etc. Eller spelar in för den delen men inte ljudspår på ljudspår med effekter som i en komplett, modern låtproduktion. Det är kanske mest en fråga om att anpassa GUI:t i REAPER för vad jag vill göra?

Reaper är redan anpassat för allt det du vill göra, så du behöver inte ändra något i GUI:et. :)

1. Öppna Reaper och dra en ljudfil till programmet.
2. Högerklicka på ljudfilen där du vill klippa och välj "Split items at cursor", eller snabbkomando genom att vänsterklicka på filen där du vill klippa och tryck på tangenten S. Om magnetsymbolen (Snap) högst upp till vänster i fönstret är valt kan man bara klippa efter vertikala "grids"/streck, men om man vill klippa var som helst i ljudfilen bockar man av magneten.
3. Det är bara att dra ljudfilerna till varandra föra att "sammanfoga" om ovannämnda magnetsymbol är vald, utan magnet så flyttar man ljudfilerna fritt utan att de håller sig till grid eller "snappar" fast vid andra ljudfiler.

För brusreducering kan man ladda ner valfri plugin för det, alla tredjeparts-pluggar funkar med Reaper så länge de inte gjorda specifikt för någon annan DAW. För att välja bland alla plugins trycker man på "FX" i fliken på vänster sida för det spår man vill bearbeta.
Själv använder jag Reapers egna plugin ReaFir för brusredusering, i den väljer man "Substract" under Mode och bockar i "Automatically build noise profile" och letar bara upp ett tyst parti i ljudspåret där endast bruset hörs och ReaFir bygger automagiskt ett brusfilter. Man kan även själv rita precis hur man vill att brusreduceringen ska se ut och höra effekten av det i realtid.

Jag brukar aldrig normalisera, jag ändrar istället volymreglaget för de individuella spåret till önskad nivå.
Vid normalisering högerklickar man på spåret och väljer "Item Properties" där valen för normalisering finns.

REAPER kan precis allt du kan tänka dig, och mycket mer. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-24 02:46

Låter bra, jag får helt enkelt ta och lära mig lite mer REAPER. Har mest använt det till att kedja effekter via ASIO.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-25 16:46

Host, host – finns det möjligen någon som har förslag på "nödvändiga" plug-ins för Audacity? :-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-11-25 16:56

Menar du insticksprogram?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-25 17:07

Morello skrev:Menar du insticksprogram?

:-) Ja – om du envisas med att vara "så'n".
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-11-26 13:31

MacBruce skrev:Host, host – finns det möjligen någon som har förslag på "nödvändiga" plug-ins för Audacity? :-)

Jag tänkte rekommendera ReaPlugs VST men de är bara byggda för Windows. :-(

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-11-26 13:45

pLudio skrev:
MacBruce skrev:Host, host – finns det möjligen någon som har förslag på "nödvändiga" plug-ins för Audacity? :-)

"Want to use some of the comprehensive FX plug-ins that REAPER provides, but stuck in another host? Haven't made the switch yet? Fear not -- you can download ReaPlugs, a package of FX that includes many of the plug-ins that come with REAPER, for free!"

:D

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-26 17:31

pLudio skrev:

Tack ändå – det finns nog någon mer i forumet, som kan ha nytta av din information. ;-)
Antropomorfiera mera!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-11-26 17:35

Det finns ju "paket" av plug-ins/insticksfiler (hej, Morello! ;-) ) anvisade på Audacitys hemsida. Får ta och ladda in hela surven på min "slask-dator" och kolla vad jag egentligen behöver.
Antropomorfiera mera!

Återgå till Teknikforum