Tidskompensring..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Tidskompensring..

Inläggav dawelito » 2021-11-25 12:02

tjenare, jag har funderat lite på tidskompensering.. I bilsammahang har jag fått lära mig att först mäta avståndet till högtalaren längst bort (ofast subben), låt säga att det är 200cm till den, då sätter vi inget tidskomp alls på subben utan på alla andra högtalare som är närmare än subben, och mest tidskomp (längst avstånd) på den högtalaren som är närmast? Förut har jag alltid mätt avståndet till alla högtalare och knappat in exakt det avståndet på alla högtalare, även subben.. antar att jag gjort fel då och att resultatet blir detsamma som att köra utan tidskompensering.. ?

Är det rätt att göra till exempel såhär:

Om subbarna står längst ifrån mig hemma, cirka 300cm och högtalarna står 250cm ifrån mig så sätter jag alltså 50cm tidskompensering på högtalarna och låter subbarna vara på noll?

Ett likadant exempel i bilen: subben står på 200cm avstånd i bagaget, diskanten vänster fram är närmast huvudet, 50cm ifrån. Då ställer jag tidskompet på den diskanten på 150cm och subben låter jag vara på noll?

Ha det fint ! :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Tidskompensring..

Inläggav Calleberg » 2021-11-25 13:03

Ja typ, tidskompenseringen är ju en fördröjning som baserar sig på avståndet till högtalaren och ljudhastigheten. Därför i t.ex bilen så blir ju "ljudet" bättre för dig om du ställer in det för den position där du sitter, men sämre i övriga positioner.

Att basera tidskompet på avstånd är ju enkelt och fungerar så länge det processas av samma enhet, där man har koll på(och ev. kompenserat för) om signalvägarna har olika intern fördröjnig i t.ex en PEQ eller Filter. Har du lite olika prylar som signalen passerar genom hemma kan det fortfarande fungera men då är det du som måste ha koll på eventuella skillnader i "latency".
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2021-11-25 22:04

Calleberg skrev:Ja typ, tidskompenseringen är ju en fördröjning som baserar sig på avståndet till högtalaren och ljudhastigheten. Därför i t.ex bilen så blir ju "ljudet" bättre för dig om du ställer in det för den position där du sitter, men sämre i övriga positioner.

Att basera tidskompet på avstånd är ju enkelt och fungerar så länge det processas av samma enhet, där man har koll på(och ev. kompenserat för) om signalvägarna har olika intern fördröjnig i t.ex en PEQ eller Filter. Har du lite olika prylar som signalen passerar genom hemma kan det fortfarande fungera men då är det du som måste ha koll på eventuella skillnader i "latency".

På min integra receiver kan jag ställa "speaker distance" menkan ej ställa den på 0. Kan det vara så att jag ska ställa faktiskt avstånd till alla högtalare sen räknar den om "bakläges" själv ?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-11-25 22:47

I min bransch brukar vi i första hand hänvisa till RTFM, om det misslyckas är nog svaret att; så är det kanske :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-11-25 23:21

Att mäta tidskompensering men tumstock fungerar inget vidare då man blandar in digitala filter.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2021-11-27 15:59

Calleberg skrev:I min bransch brukar vi i första hand hänvisa till RTFM, om det misslyckas är nog svaret att; så är det kanske :D

gillar att läsa manualer men inte som pdf på datorn :( men det är väl sista utvägen

Edit: hittade att i mitt fall skall faktiskt avstånd till varje högtalare ställas in :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-11-27 17:20

Gissar att du menar inscannad PDF?

Annars är ju en orginal PDF på datorn att föredra då det kan kombineras med "lifehacket" CTRL-F 8)

Återgå till Teknikforum