Swedac Dämplim DG-A2

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav chrisss » 2008-12-22 19:04

Är det någon här som har erfarenhet?

Jag provade att limma ihop två små mdf-bitar som ingår i högtalaren jag håller på och bygger. Det gick inte så bra. Fick inte till jämn tjocklek över hela ytan. Därför bröt jag isär skivorna för att göra om limmningen med en bättre metod för att få jämt skikt med rätt tjocklek.

När jag bröt isär skivorna dagen efter var limmet fortfarande kladdigt. Torktiden skall vara 4-6 timmar. Pratade med en kompis som trodde att det nog tar längre tid eftersom fukten måste vandra genom skivorna.

Jag skrapade av limresterna med en spackelspade. Lite rester blev kvar. Inga problem, det är ju lätta att slipa av när det torkat tänkte jag. Idag efter 3 dygn är limmet halvtransparent och känns som snor/silikon.

Jag förstår att det inte skall bli hårt men det känns inte rätt.

Samtidigt limmade jag ihop ett par gummikorkbitar på 2x4 cm. Dom har torkat i 3 dygn. Idag tog jag isär dom och där var limmet fortfarande vitt och blött. Ingen antydan till torkning alls i mitten.
Det kan bero på att materialet inte suger fukt men biten är så liten att avståndet till kanten är max 1 cm så det borde torka ändå.

Imorgon ringer jag Swedac och frågar. Det kan ju vara nåt tillverkningsfel eller så får man räkna med lång torktid. Veckor?

Just nu vågar jag inte sätta igång att limma alla delar. Överväger att skita i dämplimmet och limma med vanligt lim istället.

Nån som har provat?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2008-12-22 19:12

Har provat med dämplim och det funkade. Kan det ha förvarats vid för låg tempratur? Det vi använde fick inte bli kallare än runt +5 om jag minns rätt.

mvh/harry

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2008-12-22 19:49

Ett tips jag hörde var att lägga ett snöre/rep i ytterkanterna, för att få rätt tjocklek. Jag gjorde inte så, men jag limmade ihop två hela skivor på engång. Mina skivor låg nog en vecka innan jag rörde på dom. Sedan låg den hos snickaren i flera månader, innan de sågade och fräste. Då gick det bra.

Är det kallt och fuktigt där du höll till?

Jag limmade aluminium och plast, tog lång lång tid att torka. OBS limmet är inte avsett för det, men ibland får man konstiga ideer. Det verkar kräva lite värme för att torka. Jag limmade kondensatorer på en aluminum skiva. Efter en natt så hade inget hänt med limmet. Låg svalt i källaren. Jag placerade en lampa över och fick vänta flera dagar. Lite bilder på tokigheterna; Michael's ZAPsolute Mk2 slutsteg

//Michael

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2008-12-22 20:00

Harryup skrev:Har provat med dämplim och det funkade. Kan det ha förvarats vid för låg tempratur? Det vi använde fick inte bli kallare än runt +5 om jag minns rätt.

mvh/harry


Hinken skickades med "varmfrakt" och har förvarats i rumstemperatur så det borde inte vara köldskadat.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2008-12-22 20:03

Mich skrev:Ett tips jag hörde var att lägga ett snöre/rep i ytterkanterna, för att få rätt tjocklek. Jag gjorde inte så, men jag limmade ihop två hela skivor på engång. Mina skivor låg nog en vecka innan jag rörde på dom. Sedan låg den hos snickaren i flera månader, innan de sågade och fräste. Då gick det bra.
//Michael


Jag använder M5 brickor som är 1 mm tjocka som distans. Problemet vara att jag inte pressade tillräckligt för att få jämn tjocklek. Jag kommer att dra en skruv vid varje bricka. Då kommer det att funka.

Hur var limmets konsistens i snittytan?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2008-12-22 22:16

är ett tag sen jag använde limmet men vad jag tycks komma ihåg torkade det hyffsat fort. men det blir ju inte hårt alls. som en seg tuggummiaktig konsistens ungefär.
gjorde förövrigt som du och använde brickor som distanser. sen tvingade jag nog ihop skivorna har jag för mig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav celef » 2008-12-22 22:16

chrisss skrev:Idag efter 3 dygn är limmet halvtransparent och känns som snor/silikon.

Jag förstår att det inte skall bli hårt men det känns inte rätt.


jag som inte har en aning tycker att det låter precis som det ska vara, en hårdare joint lär försämra "skjuvningen"
Bikinitider

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2008-12-23 20:20

chrisss skrev:Hur var limmets konsistens i snittytan?

Bra fråga, tyvärr har jag inget bra svar. Det såg snyggt ut där de sågat. Rent fint snitt. Limmet ser mörkt ut, men det beror nog på att det är mörkt där inne mellan MDFen.

Kollade nu på en bit som jag ser snitt ytan på. Det är mindre än 1 millimeter, men det var det troligtvis även i början. Det är flera år sedan de limmades. Kunde trycka in en nagel ca 1 millimeter in i limmet, så det är inte hårt.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2008-12-23 21:04

Ett gammalt produktblad...

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav chrisss » 2008-12-23 22:30

celef skrev:
chrisss skrev:Idag efter 3 dygn är limmet halvtransparent och känns som snor/silikon.

Jag förstår att det inte skall bli hårt men det känns inte rätt.


jag som inte har en aning tycker att det låter precis som det ska vara, en hårdare joint lär försämra "skjuvningen"


Om det vore stenhårt skulle det inte fungera men jag har tidigare kommit i kontakt med en variant av produkten avsedd att sprutas på plåt. Den var mycket hårdare och inte klibbig efter torkning.

På kanterna där det flödat över och jag torkade av med en fuktad svamp vid limining har det blivit en gummiaktig hinna. Den är svår att slipa bort eftersom slippapperet klibbar igen på en gång. Att limma den kanten med vanligt lim mot en annan mdf-yta tvivlar jag på att det går. Att måla, knappast. Så på nåt sätt måste man sanera bort överflödet.

Det är antagligen bäst om man laminerar en hel skiva och sågar sina delar ur den.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2008-12-23 22:37

Tack Mich för att du engagerar dig.

Så där ser mitt datablad oxå ut.

Nu har jag satt två testbitar i press. Imorgon kväll skall jag såga isär och se hur kladdigt det är. Om det inte är torrt efter 24h har jag inte tid att vänta. Det lim som torkat i fri luft är halvtransparent med grå ton. Klibbigt, gummiaktig yta. Lätta att rulla ihop till snorkråkor.

Antagligen kommer jag att skita i dämplimmet eftersom det ställer till med andra problem med limning och ytbehandling jag nämde i mitt föregående inlägg.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2008-12-23 22:56

Bild på experimentlimning.
Skiktet är jämntjockt och 1 mm.
Smetade på lim på en träbit som får torka i fri luft oxå.

Bild
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2008-12-24 00:43

Hur hade du tänkt ditt bygge?
Dubbla bafflar? Eller dubbla lådor?
mvh/harryup

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2008-12-24 01:15

Harryup skrev:Hur hade du tänkt ditt bygge?
Dubbla bafflar? Eller dubbla lådor?
mvh/harryup



Alla väggar dubbla + 6 mm aluminium på bafflarna som försänkning av elementen. Limskikten syns på bilden som visar en vy uppifrån.
Bild

Mer info här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=120

Det blir en låda men det ser ut som 3. Lite annorlunda än redovisat i tråden. Enklare att bygga.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2008-12-24 20:42

Kom att tänka på att dämplimmet även finns som matta/folie. Om jag minns rätt, det var länge sedan jag såg en notis om detta. Kollade in deras hemsida och hittade inte direkt någon info om detta, eventuellt kanske det kan vara AVS-700.

Det är nog enklare att limma färdiga bitar på det sättet, än att använda limmet. Tror mattan/folien limmas med vanligt trälim.

Jag kanske drömt allt, men du kanske kan ringa dom och fråga.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-12-24 21:05

Här finns en liknande sådan produkt i form av dubbelhäftande matta:
http://www.sontech.se/2003/produktblad/ ... 20SFRT.pdf

Men i och för sig så tycker man kanske att lim borde ha bättre förutsättning än ett självhäftande "tejp"-skikt att bita fast på MDF-plattor?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2008-12-24 23:06

paa skrev:Här finns en liknande sådan produkt i form av dubbelhäftande matta:
http://www.sontech.se/2003/produktblad/ ... 20SFRT.pdf

Men i och för sig så tycker man kanske att lim borde ha bättre förutsättning än ett självhäftande "tejp"-skikt att bita fast på MDF-plattor?


Paa, du är otrolig. Hur hittar du allt?

Det blir till att prova. Inte för detta projekt men för framtiden.
Ser att dom finns i Kungsängen så jag kan göra ett studiebesök.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Inläggav chrisss » 2008-12-24 23:45

Dags att redovisa resuktatet av provet.

Limmet som fick torka i fri luft hade efter några timmar börjat torka.
Efter 24 h var även den tjocka klicken "torr". Det blir transparent och segt och ytan är klibbig.
Det syns tydligt att limmet krympt vid torkningen.

Sågade isär mdf-bitarna. Efter 24h såg det torkat ut även i mitten.
Ett dygn verkar räcka i alla fall.

Det var dock lätt att bryta isär bitarna och det blev långa gummisnoddstrådar mellan skivorna när jag bröt isär dom.

Vidhäftningen är stark men hållfastheten är usel.
Snittytan visar tydliga kratrar som om hela ytan inte greppat.


Jag har en teori och en slutsats.

Teori:
Metoden med distansbrickor är felaktig. Eftersom produkten har en torrhalt på ca. 70% krymper limmet vid torkning. Med distansbrickor räcker inte volymen till att fylla hela spalten. Det försämrar hållfastheten och antagligen effektiviteten på dämpningen.

Slutsats:
Limmning skall ske enligt tillverkarens rekomendation.
Applicera rätt mängd och pressa ihop hela skivor utan distanser eller snören som nämnts i tråden.
Såga sedan delar ur hela laminerad skiva för att få rena snittytor som kan limmas och ytbehandlas. Swedac kan limma och pressa. dvs man kan få färdiga skivor om man vill.


Jag väljer att gå vidare med konventionellt vitlim för mitt projekt.
Det blir för kladdigt på kanterna när man limmar delar med färdigt mått.




Bild


Bild
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

-Martin-
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: 2007-03-28
Ort: OBS! Ej söder

Inläggav -Martin- » 2008-12-25 22:16

Kan du inte göra 1 mm spalt med vitlimmet istället? Borde väl bli en liknande effekt om än inte lika markant som med det där speciallimmet(?)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-12-25 23:45

Om man stoppar in stumpar av 1 mm nylonlina, som sticker ut så att man kan dra ut dom när man pressat ihop skivorna lagom, så borde det funka bättre än att lämna distanser kvar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-11-05 15:21

paa skrev:Om man stoppar in stumpar av 1 mm nylonlina, som sticker ut så att man kan dra ut dom när man pressat ihop skivorna lagom, så borde det funka bättre än att lämna distanser kvar.


Jag hittade den här tråden när jag sökte på info om DG-A2 och tänkte idka lite nekrofili. När det gäller dämplim skall man INTE lägga distanser mellan skivorna eftersom man då inte får tillräckligt presstryck. I pamfletten från Swedac anges 0,5 Kp/cm2 och GreenGlue m.fl. anger att man skall stödskruva skivor för att utöva tillräckligt presstryck. Alltså, använd inga distanser utan pressa ihop skivorna kloss mot varandra som med vanligt lim. Annars når man inte tillräckligt presstryck. En positiv detalj med DG-A2 är att de i långtidstest visat sig behålla sina egenskaper. "Snorigheten" verkar alltså vara en tillgång i långa loppet.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-11-06 16:19

Måste man ta till speciella byggmetoder om man vill använda limmet? Jag tänker att snorigheten gör att skivor kanske lossnar eller bara hamnar lite snett med åren om man råkar bygga lådor utan rätt "stöd"
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-11-06 20:50

celef skrev:Måste man ta till speciella byggmetoder om man vill använda limmet? Jag tänker att snorigheten gör att skivor kanske lossnar eller bara hamnar lite snett med åren om man råkar bygga lådor utan rätt "stöd"


Jag vet inte, men jag tror att de bör fästas i kanterna. Limmet skall ju inte "isolera" mellan skivorna på något sätt. Ytter- och innerskiva skall ses som EN skiva, fast med stora förluster.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-11-06 21:06

Det är inget konstruktionslim, skivorna bör förankras på ett byggnadsnormenligt sätt (om det gäller byggnad, gäller det insida av högtalare så lär i alla fall ingen skadas om skivorna delar sig efter tio år).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-11-06 21:31

Om man pluggar eller kexar igenom båda skivorna där de ska fogas, eller gerar i kanterna så både yttre och inre skivor limmas ihop i kanten, så funkar det säkert perfekt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav Martin » 2021-12-07 15:48

Jag funderar på att använda det här limmet eller liknande. Men det står i inte vad det innehåller. Någon som har info om det?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav Adhoc » 2021-12-07 19:04

Akryl + fyllmedel av någe' slag troligen + ca 2/3 vatten.
Gipsskivetillverkare har något liknande som tillbehör nu, innehållet snarlikt när jag kollade på det.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav Thomas_A » 2021-12-07 20:00

När jag limmade en gång i tiden använde jag tandad spade och spred på båda ytorna av 9 mm MDF, pressade ihop och hade tyngd som press under torkningen. Bökigast var att rengöra kanterna där limmet sipprat ut efter torkning. Limmet var mjukt och segt efter tork. Blev nog inte helt perfekt men den hörbara resonansen som jag hade i mina tidigare lådor med 19 mm MDF försvann. Totala tjockleken blev dock runt 20 mm så limskiktet runt 2 mm.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav paa » 2021-12-07 23:01

Undrar om inte en del av tjockleksökningen berodde på att MDF-skivorna hade svällt upp lite av vattnet? Kanske dom var lite tjockare än det nominella värdet från början också? Jag tror det är helt orealistiskt att limfogen blivit 2 mm tjock! När man tittar på en färdig fog så ser det snarare ut som att den blivit max 0,1 mm tjock. Att den blir otroligt kladdig, seg och svår att ta bort kan jag dock hålla med om helt och hållet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav paa » 2021-12-08 10:28

Martin skrev:Jag funderar på att använda det här limmet eller liknande. Men det står i inte vad det innehåller. Någon som har info om det?

Jag hittade det här:

DG_A2_inneh.jpg
DG_A2_inneh.jpg (149.44 KiB) Visad 2442 gånger
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster