Bygga om till mikrofonförstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Bygga om till mikrofonförstärkare

Inläggav exmag » 2021-12-20 03:12

Jag har hittat ett kretskort som det finns gott om. Den saknar dock bias men är lätt att sätta dit. Det är okomplicerat att bygga en mikrofonförstärkare av den. Jag har byggt ett antal av den andra versionen jag jobbat på ett tag på en experimenkort. Det tar en hel kväll att bygga en sådan vilket jag tycker är för lång tid. Jag har också på gång att använda EasyEda. Det finns färdiga projekt i deras bibliotek man kan jobba vidare på. Men först vill jag utröna om nedanstående är något att jobba vidare på.

Vill inte säga vilket kretskort det är och vad det sitter för IC i den (...ännu, blir mer spännande så).

Mina frågor är följande:

- Vilken IC (OP-amp) skulle passa bäst i denna krets?
- Vilka komponenter skulle man kunna ändra för den eventuella föreslagna OP'n?

Det sitter exempelvis ett motstånd på 100k på ingången, för mig verkar det lite galet!?

anonymos.png
anonymos.png (78.76 KiB) Visad 1002 gånger
Senast redigerad av exmag 2021-12-27 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

jansch

Re: BYgga om till mikrofonförstärkare

Inläggav jansch » 2021-12-24 17:51

Vad för mikrofon har du tänkt dej? Elektret/kondensator/dynamisk?

Användarvisningsbild
exmag

Re: BYgga om till mikrofonförstärkare

Inläggav exmag » 2021-12-24 23:14

jansch skrev:Vad för mikrofon har du tänkt dej? Elektret/kondensator/dynamisk?

Elektret. Strömförsörjning för den har jag redan klar. Den kommer att ligga utanför denna krets i så fall.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

jansch

Re: Bygga om till mikrofonförstärkare

Inläggav jansch » 2021-12-28 15:12

Både R1 och R6 kan ju vara bra att ha för att elytkondensatorerna C2 resp C5 alltid skall jobba med lämplig polaritet.
För kondensatorn på 1:a opampens utgång har man löst det genom att dela upp den i 2 kondensatorer (C3 och C4) och då med omvänd polaritet.

- C3 och C4 behövs egentligen inte och bildar ett högpassfilter på ca15Hz (10/2 uF och 2,2kohm) vilket kommer att påverka tonkurvan vid 20Hz.

- C2 och R2 bildar däremot ett högpassfilter på 0,2Hz på ingången.

- Hur C5 kommer att påverka vet vi ju inte då lasten inte är känd. Med last på 2kohm erhålls 8Hz vilket kanske är ok.

För mej är det inte logiskt att släppa in låga frekvenser i första steget för att sedan filtrera bort dessa frekvenser i nästa steg. Sedan skulle det som vanligt vara bra med lite Hf skydd på ingången.

Som du vet sedan tidigare tycker jag man ska jobba med +/- matning för att få renare lösningar utan kondensatorer som är till för DC bl.a blockering. Då kan man använda kondensatorer med noggrannare värden och erhålla ett tydligare "knä" = definierad undre gränsfrekvens.

Angående din fråga om lämplig opamp.
Mitt första kriterium vid urval hade varit "unity gain" stabil då 2:a opampen funkar som "volymkontroll" mellan 0 - 100 ggr förstärkning.
I övrigt funkar de flesta opams med rimliga prestanda = välj bort de dyraste.

Bara några snabba synpunkter......

Användarvisningsbild
exmag

Re: Bygga om till mikrofonförstärkare

Inläggav exmag » 2021-12-28 16:03

jansch skrev:Både R1 och R6 kan ju vara bra att ha för att elytkondensatorerna C2 resp C5 alltid skall jobba med lämplig polaritet.
För kondensatorn på 1:a opampens utgång har man löst det genom att dela upp den i 2 kondensatorer (C3 och C4) och då med omvänd polaritet.

- C3 och C4 behövs egentligen inte och bildar ett högpassfilter på ca15Hz (10/2 uF och 2,2kohm) vilket kommer att påverka tonkurvan vid 20Hz.

- C2 och R2 bildar däremot ett högpassfilter på 0,2Hz på ingången.

- Hur C5 kommer att påverka vet vi ju inte då lasten inte är känd. Med last på 2kohm erhålls 8Hz vilket kanske är ok.

För mej är det inte logiskt att släppa in låga frekvenser i första steget för att sedan filtrera bort dessa frekvenser i nästa steg. Sedan skulle det som vanligt vara bra med lite Hf skydd på ingången.

Som du vet sedan tidigare tycker jag man ska jobba med +/- matning för att få renare lösningar utan kondensatorer som är till för DC bl.a blockering. Då kan man använda kondensatorer med noggrannare värden och erhålla ett tydligare "knä" = definierad undre gränsfrekvens.

Angående din fråga om lämplig opamp.
Mitt första kriterium vid urval hade varit "unity gain" stabil då 2:a opampen funkar som "volymkontroll" mellan 0 - 100 ggr förstärkning.
I övrigt funkar de flesta opams med rimliga prestanda = välj bort de dyraste.

Bara några snabba synpunkter......

TACK!
Jag funderade på vad de två motriktade kondensatorerna var till för. Nu vet jag.
Skall titta vidare på detta. Har som alternativ att lära mig använda programvara för kretskort. Om man kan det och är klar med sitt kretskort klickar man på en knapp, fyller i vissa uppgifter och betalar några tior. Inom två veckor är kretskortet eller kretskorten på väg. Får se vad jag gör.

Återgå till Teknikforum