Swedac Dämplim DG-A2

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Swedac Dämplim DG-A2

Inläggav Thomas_A » 2021-12-08 23:04

paa skrev:Undrar om inte en del av tjockleksökningen berodde på att MDF-skivorna hade svällt upp lite av vattnet? Kanske dom var lite tjockare än det nominella värdet från början också? Jag tror det är helt orealistiskt att limfogen blivit 2 mm tjock! När man tittar på en färdig fog så ser det snarare ut som att den blivit max 0,1 mm tjock. Att den blir otroligt kladdig, seg och svår att ta bort kan jag dock hålla med om helt och hållet.

Kan nog vara så. Var så länge sedan så har ingen koll på själva fogens tjocklek.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-12-08 23:47

Länk till Gyprocs akustikmembran-gucka för gipsskivor: https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nord ... n%20SE.pdf

Länk till säkerhetsdatabladet för Gyprocs gucka: https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nord ... branSE.pdf Stor del är alltså vinyakrylpolymer + mindre del av diverse tillsatser + vatten som lösningsmedel, med torrhalt ca 40% efter avdunstning av flyktiga ämnen.

I något amerikansk patent läste jag också att huvudbeståndsdelen i deras var "akryl", fanns olika versioner där lägre "styvhet" / mjukare restprodukt efter avdunstning av flyktiga ämnen betydde ökad lämplighet för dämpning av lägre frekvenser. Någonstans har jag sett säkerhetsdatabladet på DG-A2 och minns jag rätt var det även där "akryl" som huvudbeståndsdel + vatten som lösningsmedel.

För lämplig tjocklek när guckan spatlas ut kan man spänna tex fiskelina som distans lite kors och tvärs över skivan. Linan funkar som distans och mothåll mot spateln och ger hyfsad jämntjock gucka över skivan, sen lägger man på skiva nr 2, drar åt med tvingar "lagom hårt", så linan fortfarande kan dras ut och därefter lätt efterdragning.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2021-12-09 01:58

Tackar! Mycket användbar info. Hur köper man lättast den här typen av gucka? Behöver ingen större mängd. Typ till 1m2 skivmaterial.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-03 23:49

Martin skrev:Tackar! Mycket användbar info. Hur köper man lättast den här typen av gucka? Behöver ingen större mängd. Typ till 1m2 skivmaterial.

Jag skulle ta en tub Green Glue eller två. Swedac, Vibratec och Gyproc (i princip samma gucka) är främst framtagna för gipsväggar och säljs i hinkar. I Stockholmsområdet kan man förvisso ta bilen till Hottahejti (Vibratec i Norrtälje eller eventuellt Blidö) men då kvarstår problemet med förpackningsstorleken. Det är ju liksom inte som att de står i ett skjul och rör i en gryta som man kan sleva upp en liter från till medhavd bytta.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 00:16

Adhoc skrev:För lämplig tjocklek när guckan spatlas ut kan man spänna tex fiskelina som distans lite kors och tvärs över skivan. Linan funkar som distans och mothåll mot spateln och ger hyfsad jämntjock gucka över skivan, sen lägger man på skiva nr 2, drar åt med tvingar "lagom hårt", så linan fortfarande kan dras ut och därefter lätt efterdragning.

Så bör man inte göra, vilket trevligt nog numera framgår av Gyprocs instruktion. Jag trodde vi var överens om det. Istället:

1. Mät ytan
2. Mät upp rätt mängd
3. Jämna ut med tandspackel. Nyckelordet är snabbt, inte sorgfälligt.
4. Lägg hela klabbet i din 15-tonspress som du inte har eller använd tvingar och/eller skruv över hela ytan.

Varför är jag så kategorisk? Jo, för att diverse mellanlägg med trådar, brickor och pinnar verkar vara den enskilt vanligaste orsaken till att entusiaster misslyckas här på forumet. Och det är bara hifi-entusiaster som hålls med sånt. Alla andra: rätt mängd och rätt presstryck. Vad som är viktigt är att ”limmet” har så stor kontaktyta som möjligt. Exakt skikttjocklek är sekundärt. Alltså: smeta ut rätt mängd med tandspackel och pressa med allt du har. Och gör det fort som fan innan guckan hinner bilda skinn. Om det mot förmodan sprutar lim ur fogen är det bara att gratulera: du har tillgång till verkligt manliga presstryck och får lätta på trycket lite.

För att parafrasera en fotbollsmorsa: Tänk dämplim. Ät dämplim. Skit dämplim.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 00:43

PS. Med ett rekommenderat presstryck på 5N/cm2 blir kraften på en A4 624*5= 3120 N. För det räcker vanliga tvingar eller i runda slängar två deltagare från Biggest Loser. Man behöver inte tjacka upp sig på Besseys värstingar, såvida man inte tänker sig laminera 1 m2, för då är vi uppe i 50 kN dvs. ca 5000 kilopond... Som kuriosa kräver en hel MDF-skiva 150 kN eller 15 ton i svenska pengar. Slutsats: kapa först, laminera sedan.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-01-04 01:44

Jag spände ihop yttre med inre skivan torrt, utan lim med ett par tvingar i exakt rätt läge. Sedan borrade jag två hål, diagonalt nära hörnen lagom för ett par träpluggar, helt igenom inre skivan och halvvägs vidare genom yttre skivan.
Sedan när jag lagt lim på yttre skivan kunde jag fixera inre skivan med träpluggar i de borrade hålen, och spänna med ett antal tvingar, utan att skivorna gled iväg i förhållande till varann, vilket dom alltid gör annars...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-01-04 03:06

Vi brukar vara överens om mycket DQ20 men inte om allt. Smala distanser med rätt tjocklek som läggs på ena skivan i förväg funkar alldeles utmärkt för att snabbt slabba på ett lagom tjockt skikt och sedan med spatel dra överskott ut mot kanter eller över distansen till nästa ”cell”. Plocka sen bort distanserna och jämna till med gucka där distanserna låg och dra åt med tvingar, gärna med regel på vardera sidan om skivorna för ett jämnare tryck, tills det börjar krypa ut gucka vid kanterna runtom.

Om högtalarsidan/ baffeln färdig ska hålla tex 50 x 30 cm, är det klokt att först grovkapa den till ca 52x32 cm, borra små hål ute vid hörnen och pressa ned dyckert i hålen. -Annars finns risk för att skivorna glider isär, som Paa skrev, -inget kul om man redan fräst hål för elementen. Dessutom säkerställes att färdigtillkapat mått har gucka ända ut i kanterna utan luftspel mellan skivorna som behöver spacklas igen.

Bild
Bild

(Jag använde en mjuk MS-polymer från Henkel Loctite i.st.f. DG-A2 / Gyprocs gucka, normalt jäkligt dyr men för mig billig från jobbet.)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-04 10:03

Adhoc skrev:Vi brukar vara överens om mycket DQ20 men inte om allt. Smala distanser med rätt tjocklek som läggs på ena skivan i förväg funkar alldeles utmärkt för att snabbt slabba på ett lagom tjockt skikt och sedan med spatel dra överskott ut mot kanter eller över distansen till nästa ”cell”. Plocka sen bort distanserna

Haha. Verkar som att jag läste dåligt och härjade i onödan. :oops: Dina distanser var alltså för att få rätt våttjocklek före pressning, inte under. Visst, var och en salig på sin fason men med Vibratec/Swedac är det viktigare att vara snabb än noggrann för att inte få en platta torkat snor. Tandspackel är mitt ”weapon of choice”. Bra påpekande av dig och paa att ha en styrning av skivorna. Annars blir det lite samma effekt som man kan få när man bygger en hamburgare på fel sätt och står där med näven full av barbecuesås.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Föregående

Återgå till Teknikforum