Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2035
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav sammel » 2022-05-22 14:54

Hur gör man när man delar mellanregister o bas vid en frekvens som har en hel våglängds gångvägskillnad till reflexen i väggen bakom högtalaren. Jag tänker att jag vill ha med den stussen vilket medför att jag kanske får dra isär deningsfrekvenserna lite. Eller ska jag strunta i den för delningen och equa ner toppen efteråt eller är det ett stort ” no no ! ”, sätt delningen varsomhelst men inte där. Finns detta utrett i nån annan tråd får ni gärna länka, annars skulle det vara mycket värdefullt och få fram lite vetenskaplig konsensus i frågan :)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav Maarten » 2022-05-22 18:43

Det kanske rör SBIR, sök och du hittar många inlägg.
Är nog svårt att påverka med delningen, annat än att undersöka ifall SBIR bli mer gynnsam med basens eller mellanregistrets placering och då välja delningsfrekvens utefter det. (Det finns ju här även andra överväganden att göra såsom spridning, distorsion, effekttålighet, kompression).

Möjligen skulle man kanske kunna tänka sig att en flackare delning (som ger iofs kan ge interferenser beroende på avstånd mellan bas och mellanregister) skulle kunna motverka vissa dalar som beror på SBIR?
sb17nbac till alla!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav JM » 2022-05-22 20:51

Du skall tänka att du inte hör som mikrofon om reflexljudet ljudet är senare än 2 ms relativt direktljudet oberoende vad du menar med bakreflexen. Reflex bakom högtalaren eller lyssnaren?
Kommer reflexen inom 0.7 ms hör du summationen likt mikrofonen.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2035
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav sammel » 2022-05-22 21:52

Tack Maarten SBIR är det ju. bra söklänk.
Det är lite klurigt.
Jag har ju markplansmätngar utifrån med rätt avstånd och så
så det lättaste är väl att optimera filtret utifrån dem, så blir det vad det
blir med SBIR, ha det rimmade ju typ :)
Eller finns det någon annat sätt att tänka.

edit ska gå igenom SBIR-listan en annan dag, ska sova nu :)

Tack JM
Ja mer än 2 ms är det ju, ca 2.8 och det är väggen bakom högtalarna.
Kanske borde strunta i den vad gäller delning. Jag delar vid 380 Hz
o reflexförstärkninen är vid drygt 400 hz Kanske är bättre att sänka delningen
och sen eqa mellanregistret om det behövs.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6240
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav I-or » 2022-05-23 00:52

SBIR-fenomen (Speaker Boundary Interference Response) yttrar sig huvudsakligen när avståndet till begränsningsytan motsvarar 1/4 våglängd och leder till en kraftig dal i den utstrålade ljudeffekten. För ett avstånd till högtalarväggen om t.ex. 0,6 m, vilket är vanligt förekommande i normala uppställningar, ligger den första SBIR-dalen vid ca 144 Hz. Om man även har ett avstånd till golv om likaledes vanliga 0,7 m (SBIR-dal om 123 Hz), så har man ganska stora problem i den övre basen/undre mellanregistret. Observera att eftersom SBIR leder till påverkan på den utstrålade ljudeffekten, kommer detta att bli märkbart oavsett lyssningsposition.

Man kan inte tala om 2 ms överlag eftersom detta endast gäller för högre frekvenser. Under ca 200 Hz är hörselns förmåga att uppfatta rumsreflektioner som sådana svag och riktningshörseln fortsätter att vara nästan helt frånvarande upp till ca 500 Hz, där huvudets dimensioner börjar att bli någorlunda jämförbara med våglängden. M.a.o. kan man oftast förutsätta att LTAS-resultat korrelerar väl med perceptionen i det typiska frekvensområdet för SBIR-avvikelser, ca 80-200 Hz (och oftast även betydligt högre).

Ett effektivt sätt att reducera problemen med reflektion mot högtalarväggen är att utnyttja en stor baffel eftersom detta leder till riktverkan (baffelsteg) redan vid ganska låga frekvenser. Om man har högtalare med en mindre baffel måste man antingen dämpa högtalarväggen ganska hårt eller ekvalisera om man är ute efter en god återgivning.

Här är ett exempel för en källposition 0,6 m från högtalarvägg, 0,7 m från golv och 1 m från sidovägg och mottagarposition 3 m från högtalarvägg, 1 m från golv och 2 m från sidovägg (övriga väggar existerar inte här och absorptionsfaktorn är 0,2):

SBIR.png
SBIR.png (19.84 KiB) Visad 864 gånger


Notera dalen runt 135 Hz och begränsad påverkan för övrigt. För övrigt framträder denna dal även i den avstrålade ljudeffekten, vilket medför att den är märkbar i samtliga mottagarpositioner till skillnad från övriga avvikelser. Simuleringen gäller för en punktkälla och en verklig högtalare uppvisar ganska ordentlig riktverkan när baffeln börjar blir stor i förhållande till våglängden vid ca 200-500 Hz, så i praktiken är simuleringsresultatet endast giltigt ned till ca 200 Hz (eller ännu lägre för riktigt stora bafflar), d.v.s. påverkan för högre frekvenser blir betydligt mindre än här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav JM » 2022-05-23 08:17

I-or skrev:Man kan inte tala om 2 ms överlag eftersom detta endast gäller för högre frekvenser.


Korrekt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2035
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav sammel » 2022-05-23 16:38

Tack I-or.
Ska läsa och begrunda och se om jag kan komma till nån slutsats för mitt fall.
Jag återkommer :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2035
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Hur tänka vid när bakreflexen ökar spl vid delningen

Inläggav sammel » 2022-05-24 16:31

Okej. nu har jag tagit markplans mätningarna och gjort filtret så att det blir bra sedan har jag justerat dl på lyssningsplats och så justerar jag
främst toppar med eq och lyfter dalarna lite. Har ju inte tänkt att akustik-behandla något nämnvärt så eq:a får bli melodin.
Tack så väldigt mycket för allt stöd.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster