Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav FocSuiH » 2022-04-08 08:39

Hej !

Blir så vansinnigt TRÖTT på att jag inte får till det med att koppla dator till analog förstärkare för att köra främst Spotify och musik från Youtube ut i 4 högtalare. Kopplar således laptop, från USB-uttag via DAC (har flera, DacMagic, HRT osv. som jag har testat) men kopplar sen inte in direkt i förstärkaren (Yamaha R-N803 D) utan in i Dynavox AUX-S i en av de 5 förgreningarna den har baktill. Jag får jordbrum när jag ska spela upp källan från laptopen, rätt påtagligt när jag drar på volymen för att testa, UTAN att jag drar igång valt musikstycke från Spotify eller Youtube. Grejen är den att jag har alla förgreningar på AUX-S igång, flera källor som cd-spelare och kassettdäck och i de respektive lägena har jag "ren signal" utan brum ut i högtalarna. Jag använder rätt sladdar hela vägen från laptop till AUX-S osv. så vad tusan skapar brummet??

Jag är inte kunnig nog att förstå alltför avancerade teorier vad detta kan bero på och vet att det finns med råge tillräckligt med kunskap i detta forum. Och jag kan förstå att det givetvis inte är helt lätt om ingen kan se min anläggning och felsöka.

Är det så enkelt att det på vissa apparater inte sitter "äldre hederliga" jordade kontakter utan är den där "EU-varianten"??? Som sagt, inga andra av källorna skapar brum, inga problem förrän DAC-inkopplingen lades till.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-08 14:04

Vilka apparater har jordad stickpropp resp. platt EU-stickpropp?
Gör det skillnad om laptopen går på batteri?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-08 14:16

1. Brummar det om du byter ingång på Dynavox:en, t.ex. om du byter cd och DAC?
2. Brummar det om kopplar direkt till förstärkaren utan att gå via Dynavox:en?

Prova också att byta kablar, t.ex. ta cd-kabeln istället till din DAC.
Försök helt enkelt att isolera felkällan.
Om du testat flera olika DAC:ar och problemet kvarstår så är det ganska säkert någon annanstans senare i kedjan.
Du får inte jordbrum från datorn när du kopplar digitalt (usb i ditt fall) så problemet är hursomhelst säkerligen efter datorn.

Edit:
Rogers tips om att testa med batteridrift är bra förresten, jag kom på att du kanske visst kan få en jordslinga om även med usb, beror på hur apparaterna är konstruerade.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav FocSuiH » 2022-04-08 14:43

Mycket BRA tips "so far" och nog har jag väl tänkt i de banor ni skriver och undrar så det här ska jag kolla i helgen. Ger lätt upp lite, skjuter ofta fram problemen........


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-08 15:25

Dynavox:en är väl bara en passiv enhet utan nätanslutning? Jordslingor kan fås även med jordade apparater eller kanske t.o.m. beroende på att de är jordade?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1060
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav BellsnWhistles » 2022-04-08 15:51

RogerGustavsson skrev:Dynavox:en är väl bara en passiv enhet utan nätanslutning? Jordslingor kan fås även med jordade apparater eller kanske t.o.m. beroende på att de är jordade?


Dynavoxen är passiv ja. Men TS problem är inte nödvändigtvis en brumslinga, det kan också vara skärmproblem, t.ex. avbrott i jord inuti Dynavoxen på någon ingång.
Eller i en kabel, jag har varit med om signalkablar där skärmen släppt mellan kabel och kontakt på ena kanalen, det låter fortfarande då jord fortsatt finns i andra kanalen, men jag fick brum i den kanalen som saknade korrekt kopplad skärm.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav jansch » 2022-04-09 12:19

BellsnWhistles skrev:1. Brummar det om du byter ingång på Dynavox:en, t.ex. om du byter cd och DAC?
2. Brummar det om kopplar direkt till förstärkaren utan att gå via Dynavox:en?

Prova också att byta kablar, t.ex. ta cd-kabeln istället till din DAC.
Försök helt enkelt att isolera felkällan.
Om du testat flera olika DAC:ar och problemet kvarstår så är det ganska säkert någon annanstans senare i kedjan.
Du får inte jordbrum från datorn när du kopplar digitalt (usb i ditt fall) så problemet är hursomhelst säkerligen efter datorn.

Edit:
Rogers tips om att testa med batteridrift är bra förresten,[color=#0040FF] jag kom på att du kanske visst kan få en jordslinga om även med usb, beror på hur apparaterna är konstruerade[/color].


Ja, USB kan vara med och skapa jordslingan då +5volt och jord finns i kabeln/interface:t. Däremot är det osannolikt att digitala delen i D/A omvandlaren skulle kunna påverkas. Den balanserade ingången (D+ och D-) undertrycker störsignaler med minst 40dB även för en taskigt konstruerad lösning och dessutom krävs åtminstone sådär 1 volt störsignal (skillnadsignal, D+/D-) för att felläsning skall ske. Jämför man det med en obalanserad, lågnivå RCA-anslutning skulle hela förstärkaren vara totalt överstyrd av brum.

Jag skriver detta så att ingen tror att lite brum kan störa USBöverföring, dock USB kan förmedla brum i en jordslinga.

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav Olle99 » 2022-04-09 14:21

Går det inte att prova optisk kabel istället för usb

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav Belker » 2022-04-09 14:32

Låter som jordslinga. Men vad är det för märklig stereo du har som kräver fler än Yamahas fyra linjeingångar + phono och inbyggd streamer? Du har ju också både optisk och koaxial digitalingång, som jag förstår. Mata Yaman med optisk signal från datorn, vettja. Jordslingan bryts och du sparar en linjeingång. Och varför fyra högtalare?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav pLudio » 2022-04-09 19:00

Ja, Toslink är bra. Då kan man ha längre kabel också. Finns USB->Toslink om man inte redan har det i datorn.

Finns USB-isolatorer med men Toslink är enklare om det duger.

Själv har jag legat sömnlös över dessa likheter:
YPAO_blk_logo.jpg
Yamaha Parametric room Acoustic Optimizer
YPAO_blk_logo.jpg (43.45 KiB) Visad 2584 gånger

Sunn.png
Sunn
Sunn.png (12.28 KiB) Visad 2584 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav Olle99 » 2022-04-11 21:47

Lite nyfiken på hur det gick :)

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav FocSuiH » 2022-04-12 12:24

I brist på tid får jag se vad jag kan åstadkomma under påskhelgen då jag får tid till detta och en del annat (vinylspelarpyssel.......)

På frågan varför jag har 4 högtalare så är det för att jag vill ha MER LJUD. Endast 1 par högtalare i ena änden av vardagsrummet känns för klent, 2 par fyller ut oändligt mycket mer.

Jag återkommer när/om jag gör framsteg.


/ FocSuiH

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav FocSuiH » 2022-06-13 07:07

En bekant till mig som jobbar som elektriker har bedömt mina problem. Han kom fram till att eftersom jag har en 10 meter lång RCA-kabel från lap-top:en till Dynavox-fördelardosan så anser han att den ensam ger det kraftiga brummet TROTS att den inte är inkopplad. Jo, den sitter i Dynavox:en men inte i datorn (den ligger längs golvet, bakom tv:n och bokhyllan) och när jag sätter dosan i läge 4 som den är kopplad till, så har jag brummet i högtalarna när jag vrider på volymen på förstärkaren. Jag har RCA-kablar i alla ingångar i dosan, kopplade till diverse cd-spelare, bandspelare och tuner och ja, det finns betydligt mindre brum i andra lägen också. Det enda jag kan göra är att ta bort den 10 meter långa RCA-kabeln helt och på det viset eliminera det som elektrikern anser har varit orsaken till brummet. Jag bör också undersöka om jag över huvud taget behöver Dynavoxen alls, den har ju orsakat problem rent allmänt måste jag säga. Bör även överväga inköp av skärmad RCA, behovet av att kunna koppla in datorn i förstärkaren är stort. RCA-kablar kommer man ju inte ifrån och även om Dynavoxen är konstaterat som varande passiv enhet så är det en väldigt "billig" variant av tillbehör som kanske trots allt är "suspekt"?


/ FocSuiH

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav FocSuiH » 2022-06-14 08:10

Jag har nu kopplat ur Dynavox-fördelaren helt. Har även tagit bort den 10 meter långa RCA-kabeln och även en HDMI-kabel som var ungefär lika lång och som var tänkt att ha till en DAC. Jag kan ha flertalet ljudkällor inkopplade direkt in i förstärkaren UTAN fördelare, tänker nu att den kanske trots allt var ett felköp. Behovet av att kunna koppla laptop till förstärkaren kvarstår dock och ska få en annan lösning vid annat tillfälle.

Medger också att det väl i stort sett är omöjligt att söka andras bedömningar utan att de på plats kan se, "klämma och känna" på kablar och anslutningar man trodde var rätt kopplade osv. Jag får nog till det på annat sätt så småningom.


/ FocSuiH

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav AlbertHall » 2022-06-14 20:37

Belker skrev:Låter som jordslinga. Men vad är det för märklig stereo du har som kräver fler än Yamahas fyra linjeingångar + phono och inbyggd streamer? Du har ju också både optisk och koaxial digitalingång, som jag förstår. Mata Yaman med optisk signal från datorn, vettja. Jordslingan bryts och du sparar en linjeingång. Och varför fyra högtalare?


Vilken dator har en toslinkutgång?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav dewpo » 2022-06-14 21:09

AlbertHall skrev:
Belker skrev:Låter som jordslinga. Men vad är det för märklig stereo du har som kräver fler än Yamahas fyra linjeingångar + phono och inbyggd streamer? Du har ju också både optisk och koaxial digitalingång, som jag förstår. Mata Yaman med optisk signal från datorn, vettja. Jordslingan bryts och du sparar en linjeingång. Och varför fyra högtalare?


Vilken dator har en toslinkutgång?

De flesta! Min har två, Samt en ingång 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav Ted_B » 2022-06-14 23:06

AlbertHall skrev:
Belker skrev:Låter som jordslinga. Men vad är det för märklig stereo du har som kräver fler än Yamahas fyra linjeingångar + phono och inbyggd streamer? Du har ju också både optisk och koaxial digitalingång, som jag förstår. Mata Yaman med optisk signal från datorn, vettja. Jordslingan bryts och du sparar en linjeingång. Och varför fyra högtalare?


Vilken dator har en toslinkutgång?


Kanske inte laptops men stationära pc har väl det?
Iallafall min.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav pLudio » 2022-06-19 20:36

Ted_B skrev:
AlbertHall skrev:Vilken dator har en toslinkutgång?

Kanske inte laptops men stationära pc har väl det?
Iallafall min.

Även idag finner man laptops med Mini-Toslink i 3,5 mm hörlursuttaget.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav AlbertHall » 2022-06-26 22:06

dewpo skrev:
AlbertHall skrev:
Belker skrev:Låter som jordslinga. Men vad är det för märklig stereo du har som kräver fler än Yamahas fyra linjeingångar + phono och inbyggd streamer? Du har ju också både optisk och koaxial digitalingång, som jag förstår. Mata Yaman med optisk signal från datorn, vettja. Jordslingan bryts och du sparar en linjeingång. Och varför fyra högtalare?


Vilken dator har en toslinkutgång?

De flesta! Min har två, Samt en ingång 8)


Åh fan. Vad är det för burkar?

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav AlbertHall » 2022-06-28 20:21

Konstigt att jag aldrig sett en burk med fiberoptisk utgång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav dewpo » 2022-06-28 21:22

AlbertHall skrev:
dewpo skrev:
AlbertHall skrev:
Vilken dator har en toslinkutgång?

De flesta! Min har två, Samt en ingång 8)


Åh fan. Vad är det för burkar?

AlbertHall skrev:Konstigt att jag aldrig sett en burk med fiberoptisk utgång.


Håll till godo :|

IMG_1533-COLLAGE.jpg
IMG_1533-COLLAGE.jpg (335.43 KiB) Visad 1321 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

AlbertHall
 
Inlägg: 1490
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav AlbertHall » 2022-07-05 19:45

Ja, där ser man. Speldator. Finns detta på någon laptop också?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Jordbrum, ansluten DAC från dator till PA

Inläggav VintageHiFi » 2022-07-05 20:18

AlbertHall skrev:Ja, där ser man. Speldator. Finns detta på någon laptop också?

Jag har aldrig sett det på en bärbar vad jag kan minnas. Men det kan säkert finnas nån som har. Det lär ju inte bli bättre när det numera är allt färre
fysiska portar just på bärbara maskiner. Vill man ha lite anslutningsmöjligheter är det ju docka via USB-C det som gäller idag.

Många moderkort har optiskt idag. Tidigare var det vanligt med optiska anslutningar på de mer avancerad Sound Blaster korten.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster