Musikstreaming CD eller vinyl

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: Musikstreaming CD eller vinyl

Inläggav Kraniet » 2022-09-27 13:44

Jag kör nästan uteslutande spotify direkt på förstärkaren (spotify connect).
Mest för att jag tycker det är så bekvämt. Men också för att jag inte hör nån betydande skillnad jämfört med CD-skiva.
Med premium konto och spotify connect får man 320 kbit så det är väldigt liten om någon hörbar skillnad mot CD.

Men jag gillar att hantera skivor så det kan jag sakna.

Såg en youtube video häromdan också om konsten som fanns i många LP-konvolut som vi nu berövas. Faktiskt måste jag hålla med om att det är en förlust.
Mvh
Magnus

zten

Inläggav zten » 2022-09-27 18:44

Jag kör uteslutande streaming via Nas, (Qnap, 16TB)
stort antal cd rippat och köpt; redbook, DSD64, DSD128, Flac 96kHz, 192kHz,
sedan har jag streamingtjänsterna Qubuz och Tidal,
Allt samlat i det förnämliga programmet Roon (lifetimer sedan starten)
och sista streaming kedjan HQplayer4Desktop (MacBookPro M1) till RP4 baserad DDS streamer.

RoonArc on the go..

zten

Inläggav zten » 2022-09-27 18:50

Kraniet skrev:Såg en youtube video häromdan också om konsten som fanns i många LP-konvolut som vi nu berövas. Faktiskt måste jag hålla med om att det är en förlust.

Jag håller med, ECM och Act music skickar med konvolut om man köper dem för streaming,
Roon har en förträfflig funktion som inte bara visar dessa konvolut enkelt, eller andra bilder om de följer med det streamade eller om jag lägger in foton i mappen, de ger också ofta en mer innehållsrik fördjupningstext om albumet/artisten än streamingstjänsterna.
Inte LP konvolut ersättning men ett försök.

Smorgubben

Inläggav Smorgubben » 2022-09-29 06:20

Jag ska investera i en cd spelare men det verkar finnas en uppsjö med modeller och varierande priser
Att ladda ner här jag ingen möjlighet till eftersom jag inte äger en dator. Streama högkvalitativ musik genom en radio poddradio eller vad det heter helst en enhet så jag slipper koppla in mobilen.

Föregående

Återgå till Teknikforum